Boekentip: The psychology of Persuasion door Dr. Robert Cialidini

Ontdek hoe jij mensen kan overtuigen via dit handige boek
Altijd al willen weten hoe je mensen kan overtuigen van je aanbod? Welke psychologische principes je kan gebruiken?  Dan kan ik je een echte boekentopper aanraden: The psychology of persuasion door Dr. Robert Cialdini. Gepubliceerd in 1984 al, maar nog altijd superrelevant. 

In het boek spreekt Cialdini over 7 principes om mensen te overtuigen. Principes die superrelevant zijn en die ik altijd met mijn klanten deel.

Waarom?

Omdat deze principes jouw leiddraad moeten zijn in elke communicatie die je doet of schrijft. Of je nu een landingspagina op je website schrijft, een e-mail of een social media post. Wanneer jij iets wilt promoten of verkopen, gebruik dan één of meerdere van de 7 principes!

De principes van Cialdini

Wederkerigheid

Wanneer je iets gratis weggeeft of de consument waarde geeft, voelt men zich ‘verplicht’ om iets terug te doen. Denk bijvoorbeeld aan het weggeven van een freebie, zoals een e-book of een gratis les uit je cursus. Dit principe speelt dus in op het geven van een bepaalde waarde aan de consument. Doordat je de consument hieraan herinnert (zoals je zag in mijn e-book, zoals ik aanhaalde in mijn gratis cursus) zal je hem makkelijker kunnen converteren naar een betalend product.

Commitment en consistentie

Kweek commitment bij je doelgroep door stap voor stap verder te gaan in je funnel en wees consistent. Je vraagt je klant eerst een kleine commitment, een laagdrempelig aanbod, om dan over te gaan tot een grotere commitment. Je vraagt hen bijvoorbeeld een video te kijken, deel te nemen aan een gratis webinar, een poll in te vullen…

Social Proof (sociale bewijskracht)

Dit principe gaat er van uit dat iets wat veel mensen doen, nog meer mensen gaan doen. Denk herbij aan een copy met zinnen zoals: XX personen gingen je voor, het e-book werd al 1000 keer gedownload… Deze zinnetjes helpen om mensen over de drempel te trekken om ook een betalend aanbod te kopen. Reviews prominent naar voren brengen draagt ook bij tot deze bewijskracht.

Sympathie

Consumenten hebben meer sympathie voor mensen die ze herkennen of waarop ze lijken. Wanneer jij jezelf dus écht toont, of wanneer mensen zich herkennen in een persoon die positief praat over je dienst, dan kan dit bijdragen tot een verkoop. Ook een ‘tell a friend’-mechanisme of affiliate marketing zijn marketingtools die gebruik maken van dit principe.

Autoriteit

Autoriteit staat voor het aanbieden van expertise, onafhankelijk zijn en een bepaalde status verworven te hebben. Hier speel je dus op de expertise die je hebt binnen het domein, het aantal jaren ervaring, prijzen die je gewonnen hebt…

Schaarste

Het laatste principe is één van de sterkste principes en het principe dat ook het vaakste gebruikt wordt in de conversiefase. Het gaat erom dat je een bepaalde promotie of product maar ‘tijdelijk’ beschikbaar stelt. Dit wordt heel vaak gedaan wanneer mensen een bepaalde freebie hebben gedownload. Vervolgens bied je hen een aanbod aan dat maar ‘tijdelijk’ beschikbaar is, of dat tijdelijk beschikbaar is aan een lagere prijs. Een andere manier is om te communiceren over een beperkt aantal plaatsen, een agenda die zich snel vult…


Deze handige principes kan je combineren waneer je communiceert over jouw aanbod en klanten wilt overtuigen om een aankoop bij je te doen! Superhandig boek dus!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community