We hadden het in een eerder artikel al over 5 eenvoudige hacks om je SEO te verbeteren. Eén daarvan was het hebben van goede metadata. Als je een eigen website hebt die je naar het volgende niveau wilt tillen qua SEO dan zal je moeten beschikken over de juiste metatitel in combinatie met een gepaste metadescription. Ik merk op dat lang niet iedereen weet waar hij of zij op moet letten bij het maken van een metadescription, laat staan wat het belang is van deze meta data.
In dit artikel lijst ik de belangrijkste elementen voor je op wat betreft je metatitle en metadescription. Dankzij deze informatie zal je nooit meer voor verrassingen komen te staan én werk jij aan je SEO-strategie.
Het belang van juiste meta data
Voordat we in kunnen gaan op enkele tips voor het schrijven van de metadescription en metatitel is het van belang om eerst te kijken naar de meta data zelf. Wat is namelijk de reden dat je deze data zou moeten benutten? De voornaamste reden is dat het schrijven van goede meta teksten ervoor kan zorgen dat jouw site een aanzienlijk hogere SEO waarde krijgt dan voorheen. Dit houdt dus in dat hij een hogere positie zal innemen binnen de zoekmachines. Zoals je waarschijnlijk wel weet is het van cruciaal belang om een hoge positie te hebben binnen Google. Nagenoeg niemand scrolt verder dan de eerste twee pagina’s. Met een lage positie loop je ontzettend veel kansen mis. De meta data spelen een rol in het bepalen van jouw ranking in Google. Meer weten over dit Google-algoritme?
Zorg ervoor dat de je metatitle en metadescription beknopt en informatief zijn
Een van de belangrijkste tips die ik je mee kan geven is om de metadescription altijd beknopt en informatief te houden. Het is niet verstandig om je metadescription volledig te richten rondom het trefwoord wat je wilt bereiken. Helaas stel ik vaak vast dat mensen hetzelfde woord talloze keren proberen terug te laten komen in de hoop om een goede SEO-score te krijgen. Hoewel je prima trefwoorden kunt gebruiken (het is zelfs noodzakelijk) is het niet verstandig om hier je metadescription op te baseren. Leg de focus juist op het informeren van de lezer en probeer om later pas de trefwoorden toe te voegen aan de metadescription. Hoewel dit ook voor de metatitel van belang is zal dit het belangrijkste zijn voor de metadescription. Dit is nu eenmaal de tekst waarin de meeste zoekwoorden moeten worden verwerkt. Probeer je zoekwoord wel minstens 1 keer te verwerken in titel en beschrijving, maar op een relevante manier voor de consument.
Houd ze tussen 150 en 160 tekens
Zonder een gedefinieerde meta-beschrijvingstag zullen zoekmachines tekst vinden in de inhoud van de pagina voor de beschrijving. Google vult dan zelf de beschrijving in op basis van de informatie op je website. Dit is vaak niet de beste representatie van jouw site, het is dus van belang dat je de meta data echt invult. Hoe lang moeten de teksten zijn vraag je je af? Als je jouw metabeschrijving tussen de 150 en 160 karakters houdt zorg je ervoor dat je de beschikbare ruimte optimaal benut. Maak je de tekst veel te lang dan is de kans groot dat er maar een gedeelte van je metadescription te zien zal zijn. Dit is niet bepaald optimaal. Voor een metatitel is het verstandig om rekening te houden met een lengte tussen de 40 en 60 karakters, al mag het altijd iets korter zijn.
Relevant
Ik haalde het eerder al aan. Relevantie is essentieel. Zorg er dus tot slot voor dat je metatitle en metadescription relevant zijn voor je potentiële bezoekers. Dit wil zeggen dat ze een weerspiegeling zijn van de informatie op je pagina én dat ze matchen met de content op deze pagina. Een bezoeker zal immers je metatitle en metadescription lezen en je website met een bepaalde verwachting bezoeken op basis van deze informatie. Hoe beter de titel en beschrijving dus weerspiegelen wat er ook effectief op je site staat, hoe beter. Op deze manier blijven bezoekers ook langer, wat een indicatie is voor Google om je opnieuw hoger te ranken.
En zo bouw jij stap voor stap aan je SEO-strategie!
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.7.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column _builder_version=”4.7.1″ _module_preset=”default” type=”4_4″][et_pb_image src=”https://boostways.be/wp-content/uploads/2020/09/5-1.png” _builder_version=”4.7.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″ title_text=”5″ width=”64.5%” custom_padding=”|100px||||”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]