In tijden van crisis is het heel verleidelijk om kortingen aan te bieden en je prijzen te verlagen. Maar wist je dat in moeilijke tijden de luxe high-end sector het beter doet dan andere sectoren? Dat maakt dus dat het voor jou als ondernemer des te belangrijker is om de juiste prijzen te durven vragen! Maar wat is dat dan: een goede prijs? In deze blogpost heel kort meer daarover.
Ik heb het wel vaker over het belang van een goede positionering en hoe dat zelfs nog belangrijker is in tijden van crisis. Mijn gouden tip, en eigenlijk an essential tip: een goede positionering vraagt erom dat jij de correcte prijzen durft te vragen.
En om dat te doen, kan je best rekening houden met 4 factoren:
- Zoek die prijs voor jouw producten of diensten waar vraag & aanbod elkaar ontmoeten (= macro-economie).
- Value based pricing: wat is de waargenomen waarde van jouw producten / diensten voor de klant? Hierbij geldt: hoe sterker jij jezelf positioneert, hoe makkelijker jij die waarde ook kan communiceren naar die klant.
- Prijspsychologie: een te lage prijs zorgt voor een te laag engagement bij jouw klanten en geeft een perceptie van ‘lagere’ kwaliteit.
- Vraag de prijs waarmee jij in staat bent jouw doelen te bereiken en het leven te leiden dat jij écht wilt.
Zoals ik al zei, een goede prijs vragen ligt in directe lijn met een goede positionering innemen. En om jou dat goed duidelijk te maken, geef ik je graag een voorbeeld:
Ik houd van dieren. Ik houd van reizen. And therefore, I love safari’s. Echt! Ik zou er zomaar 10.000 euro voor willen neertellen. Maar vraag jij mij hetzelfde bedrag te geven aan een all in vakantie? Dan zou ik gegarandeerd ‘nee’ zeggen, hoe zot het aanbod ook mag zijn. Want voor mij is zo’n vakantie nu eenmaal minder waard… Een safari neemt voor mij heel duidelijk een andere positie aan in het vakantie-aanbod dan een all in vakantie.
Daarom ook is het heel belangrijk dat jij door je sterk te positioneren die mensen aantrekt die belang hechten aan jouw producten / diensten. Want zij snappen jou en jouw onderneming volledig, en daardoor willen ze ook gerust de prijs betalen die jij van hen vraagt.
Dus, om af te sluiten even een kleine test: wat heb je opgestoken in deze korte blogpost?
DURF DE JUISTE PRIJZEN TE VRAGEN, zeker in tijden van crisis!
Word je graag een handje geholpen om de juiste prijs te bepalen voor jouw producten / diensten? Dat kan!
Want in mijn net vernieuwde Boost My Business traject leer ik jou alle ins & outs over je financieën, inclusief hoe de juiste prijzen op te zetten.
Klaar voor?
Schrijf je dan snel hier in!