Vele ondernemers vinden zichzelf positioneren scary as hell omdat het voelt alsof je een hele groep mensen uitsluit als potentiële klant. Maar geloof me, een duidelijke positie innemen op de markt én die ook uitstralen is een must. In deze blogpost vertel ik je waarom en hoe je aan de slag kan gaan!
Eerst en vooral wil ik dit bij jou erin hameren: houd steeds in je achterhoofd dat positionering misschien wel mensen uitsluit, maar vooral ook mensen insluit!
- Want jij hebt duidelijk bepaalt wie je ideale klant is en je komt daarvoor uit met een hele heldere boodschap.
- Want jij hebt duidelijk bepaalt wat jouw aanbod is en daar sta jij voor de volle 100 % achter.
- Want jij hebt een duidelijke positie ingenomen en daarmee boost je jouw business de lucht in.
Neem nu bijvoorbeeld An de fotografe. Ze heeft gemerkt dat kinderfotografie niet haar ding is en geeft duidelijk aan dat ze enkel en alleen maar aan trouwfotografie doet. Deze positionering scared the hell out of her – een gevoel van ‘kiezen is verliezen’ overviel haar. Maar op het einde van de rit merkte ze dat dit was wat ze moest doen. Ze kwam duidelijk naar buiten als trouwfotografe waardoor ze vele sterker de juiste klanten aantrok.
Jouw merk positioneren
Maar hoe doe je dat nu zelf: jouw merk positioneren? Allereerst is het belangrijk om goed na te denken over een aantal elementen.
- Functionele attributen: Wat is jouw aanbod? En hoe werkt het? Je moet anders gezegd een antwoord vinden op de vraag: Welk probleem van jouw ideale klant los jij op en hoe doe je dat?
- Symbolische waarden: Hoe wil jij waargenomen worden met jouw merk? Wat wil je dat andere mensen zeggen als ze praten over jouw merk?
- Persoonlijkheid: Waar staat jouw merk voor? Wat is de persoonlijkheid van jouw merk?
- Gevoel bij gebruik: Welke emoties wekt jouw merk op bij de klant? Welke emoties wil jij opwekken
- Positionering t.o.v. anderen: Wat maakt jou anders dan andere mensen met een gelijkaardig aanbod op de markt?
Als je hier goed over nagedacht hebt, dan heb je de karakteristieken van jouw bedrijf op punt. Nu is het alleen nog maar een kwestie van dat duidelijk naar buiten te brengen; van jouw positionering aan de wereld tonen! DURF, beste ondernemer, DURF JEZELF TE POSITIONEREN!
Gaat het haar op je rug nog steeds recht staan wanneer je denkt aan positionering? Doe dan eens de denkoefening “for me & not for me”. Pak een papier waarop je twee kolommen tekent en zet alle argumenten tegen elkaar af. Gebruik dat vervolgens als aanknooppunt om jouw positionering op te baseren.
Good luck with positioning!
Nog steeds koud water in de schoenen? In het Boost My Business traject gaan we samen aan de slag om van jouw onderneming eentje te maken die standvastig en wel gepositioneerd is. Eentje die niet van zijn sokken te blazen is!
Ben je er klaar voor? Wij alvast wel!