One size fits all? No go!

Heel eerlijk? Telkens als ik andere coaches hoor zeggen dat dit ene businessmodel the holy grail is, gaan de haren op mijn armen een beetje rechtop staan. De reden dat ik niet geloof in een one-size-fits-all model? Die vertel ik je met heel veel plezier hier, in aflevering 42 van de ‘Boost My Life’-podcast.

Maar vooral ik je uit de doeken waarom, leid ik je even rond in de businessmodellen die vandaag de dag bestaan.

Er zijn verschillende definities om de verschillende business modellen te bepalen: B2C/B2B, business modellen die kijken naar de vorm van het product enzoverder, enzovoort. Maar dat wat voor jou – vooral voor de dienstverleners onder jullie – het belangrijkste is, is het model dat een onderscheid maakt tussen high-end aan de ene kant en passief / schaalbaar aan de andere kant.

High-end

Jij kiest een niche met een simpel high-end aanbod.

Het voordeel? High-end is simpel: weinig kosten, amper tools, zo goed als geen personeel nodig…

Bv. Je bent een coach en biedt één traject aan t.w.v. € 30.000. Je moet dus maar 10 trajecten verkopen om een omzet van € 300.000 te behalen en dus maar 10 klanten per jaar hebben.

Passief

Jij focust op een passief aanbod: templates, cursussen… Kortom, alles waarbij je zelf niet meer tijd kwijt bent als je meer gaat verkopen.

Met daartussen een zee van mogelijkheden: combinatie van high-end en passief, een midrange businessmodel…

Zoals ik je dus in de inleiding al heb meegedeeld, ben ik van mening dat ondernemers vaak geduwd worden, of in de ene of de andere richting. Ik geloof er daarentegen sterk in dat een one-size-fits-all model niet bestaat. Jij moet een manier zoeken die bij jou past: één model of een combinatie van of …?

Ik zelf houd van een hybride businessmodel, waarmee ik wil zeggen dat ik graag elementen van beide combineer: high-end (1-op-1 coaching, VIP-trajecten…) in combinatie met een passief aanbod (tutorials, templates…). Deze twee vullen elkaar naar mijn mening goed aan. Daarnaast hebben we bij Boostways ook de laag er tussenin. Bij ons kan je bijvoorbeeld ‘goedkopere’ coaching volgen die voor ons ook nog eens schaalbaar is (in groep).

Omdat ik heel bewust voor dit businessmodel kies, brengt dat met zich mee dat ik én tools én een team nodig heb. Wat voor sommigen misschien een grote downside is. Maar voor mij ligt net hier de uitdaging van mijn bedrijf: ik vind het leuk om mijn team te managen, bezig te zijn met meerdere producten tegelijkertijd…

Dit hybride model is dus wat werkt voor mij. Nu kaats ik de vraag ook terug: wat werkt voor jou? Sta dus even stil bij 1. hoe jij jouw bedrijf ziet evolueren? En 2. welk model daarvoor geschikt is.

Weet hierbij dat alles echt oké is. Er is geen één goed antwoord. Zolang jij het maar voelt. Het is dus gewoon echt een kwestie van vinden wat bij jou past. En eenmaal je dit bepaald hebt is het belangrijk om er vervolgens helemaal voor te gaan, alsook om je te laten bijstaan door iemand die jou de juiste skills kan leren om jouw model in werking te brengen.

HEEL VEEL SUCCES, liefste ondernemer!

Ik, die mezelf als hybride coach zie, coach het liefste mensen die ook op zoek zijn naar dit ‘model’, of geen one-size-fits-all model. Ben je dus geprikkeld om samen met mij na te denken over dat wat bij jou past? Stuur me een berichtje! Wil je graag al eens kennismaken met mijn manier van werken? Schrijf je dan hier in voor de GRATIS Summer Challenge, waarin we samen de puntjes op de ‘i’ gaan zetten van jouw businessmodel: strategie, aanbod… alles komt aan bod!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community