Hoe geef ik meer (online) bekendheid aan mijn onderneming?

De allereerste stap die je als ondernemer moet zetten, is bekendheid creëren. Want je wil dat mensen op de hoogte zijn van jou en jouw onderneming. Je wil dat mensen weten wat jij aanbiedt. En dat alles bij een zo groot mogelijke groep mensen die idealiter ook echt klant bij jou worden (= their customer journey).

Herinner je nog dat we het niet zo lang geleden hadden over het See/Think/Do/Care model (link: Let’s talk about funnels & over hoe jij kan voorspellen wie je volgende klant wordt)? Wel herinner je je nog dat bekendheid creëren gelijk is aan de eerste ‘See’-fase van dit model?

In wat volgt bespreek ik de do’s en don’ts van deze hele belangrijke eerste fase. Zo kan je nagaan wat je al goed doet, maar misschien nog beter kan? Of waarom jij potentiële klanten mis lijkt te slaan?

Do’s: Strategieën

Er bestaan allerlei strategieën om mensen op de hoogte te brengen van jouw bestaan als ondernemer. Ik geef je enkele mogelijkheden, maar houd je vooral zelf niet in!

  • Waardevolle content (inspire, entertain, educate & engage) bieden op social media
  • Blogposts & SEO zijn heel belangrijk om gevonden te worden in Google. Mensen vergissen zich vaak, maar Google is nog altijd groter dan Instagram en Facebook.
  • PR & influencers
  • Flyers


Bij elke strategie is het ook heel belangrijk om steeds te meten en daardoor te weten. Want heb je een goed zicht op jouw statistieken, dan kan je daar op inspelen! Neem nu bijvoorbeeld een behind the scenes post op Instagram van jou die heel veel volgers én niet-volgers heeft bereikt? Wél, dan weet je dat die het goed doet en is het misschien goed te overwegen daar een terugkerende rubriek van te maken.

Don’ts

Het kan natuurlijk ook zijn dat je al van alles hebt gedaan om jouw onderneming meer bekendheid te geven. Maar toch heb je het gevoel dat er ergens iets wringt… Dat is natuurlijk een gevoel dat niemand wil hebben: a lot of effort with no effects…

Maar niet getreurd! Ik ben er voor jou om de vinger op de oorzaak te leggen. Wat kan er zoal misgaan in de See-fase?

  1. Je biedt geen relevante content. Je biedt content die niet waardevol genoeg is voor jouw doelpubliek. Want mensen volgen op basis van waarde: omdat ze iemand inspirerend vinden, omdat ze iets mooi vinden…
  2. Je bereikt de verkeerde personen. Het is belangrijk om eerst duidelijk vast te stellen wie je wil bereiken en daar je content aan aan te passen. Duik daarna in jouw statistieken om na te kijken of het werkt. Indien niet, probeer dan iets anders uit.
  3. Je positionering is niet duidelijk. Je moet een duidelijke plek in de markt innemen: Wat doe je (niet)? Wat bied je (niet)? Ik zie vaak dat ondernemers dit een hele enge stap vinden omdat het lijkt alsof je een hele groep mensen uitsluit als mogelijke klant. Maar positionering moet je doen! Op het einde van de rit pluk je er alleen maar de vruchten van!
  4. Je boodschap komt niet goed over. Een vaak gemaakte fout is onder andere dat ondernemers te veel technisch jargon gebruiken. Ik kan bijvoorbeeld een cursus aanbieden over SEO met termen als ‘meta title’ en ‘meta description’. Ok. Maar is het niet veel aantrekkelijker én gemakkelijker als ik het aanprijs als ‘een cursus om hoger te verschijnen in de zoekresultaten van Google’?
  5. Je bent online niet vindbaar. Mensen komen niet tot jou omdat je gewoonweg niet te vinden bent online.

 

Dus sta er even bij stil, beste ondernemer, wat kan JIJ nu nog meer doen om jouw online bekendheid een boost te geven?

Zet je even neer, denk na (out of the box), voer iets uit wat bij jou past als ondernemer, evalueer achteraf en schaaf desnoods bij!
Zo zal je zien in een mum van tijd: a lot of effort with a lot of effects!

Word je graag bijgestaan in je proces? Schrijf je dan in voor het Boost My Business traject. Daarin werken we samen aan jouw online bekendheid en nog zoveel meer (de overige fases: Think/Do/Care, onboarding & offboarding…)!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community