Elke ondernemer wil bezoekers op zijn/haar website. Hiervoor doe je aan content marketing: content maken die relevant is voor jouw ideale klant. Hoe beter je content plan, hoe meer bezoekers. Maar bezoekers alleen zijn niet genoeg. We willen van deze bezoekers klanten maken. Ik merk op dat veel ondernemers heel goed zijn in het maken van content. Ze zijn vaak creatief, hebben veel ideëen en slagen er ook in om bezoekers naar hun website te brengen. Maar daar loopt het vaak fout. Bezoekers worden niet automatisch klanten. Het is belangrijk om een strategie uit te werken die bezoekers omzet in leads, en vervolgens in klanten.
Van bezoekers naar leads naar klanten
Het is dus noodzakelijk een strategie uit te werken die bezoekers omzet naar leads. Een lead is een gekwalificeerde bezoeker die ons de toestemming geeft om hem/haar nadien opnieuw te contacteren. Een lead is dus een potentiële klant, een geïnteresseerde bezoeker die bereid is om zijn/haar contactinformatie achter te laten in ruil voor iets waardevols.
Het is dus belangrijk om waarde te bieden aan bezoekers. In ruil voor deze waarde, zal de bezoeker zijn/haar contactgegevens achterlaten. Maar daar stopt het niet. Want als ondernemer wil je meer: jij wil verkopen. In dit artikel doorlopen we een aantal essentiële stappen die je zullen helpen bezoekers te converteren naar leads, en uiteindelijk naar klanten.
STAP 1: Een goede Lead magnet
Bezoekers geven niet zomaar hun contactinformatie. Het is belangrijk dat jij in ruil voor deze superwaardevolle info, iets waardevol teruggeeft. Dit kan je doen door middel van een lead magnet, of freebie. Deze lead magnet of freebie kan verschillende vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, een gratis webinar, een mini-cursus, een checklist, een case study, toegang tot een exclusief videokanaal…
Belangrijk is dat de lead magnet het probleem van jouw ideale klant behandelt, en dat jij hiervoor een oplossing biedt. In de lead magnet laat jij jouw expertise zien. Je gaat in op het wat, maar niet op het hoe – je wilt natuurlijk nog niet alles weggeven.
STAP 2: Promoot je lead magnet
Een lead magnet hebben is niet genoeg. Je moet je lead magnet actief promoten. Verwijs naar je lead magnet op social media, in advertenties, in e-mailmarketing. Maak actief promotie op je website voor je lead magnet en maak gebruik van een call-to-action die de aandacht trekt. Beschrijf duidelijk de voordelen van je lead magnet en start vanuit het probleem van jouw potentiële klant.
STAP 3: Landingspagina
Elke lead magnet verdient een unieke landingspagina. Dit is iets wat veel ondernemers niet doen, omdat het toch maar een ‘gratis product’ is. Vergeet niet dat jij superwaardevolle informative in ruil krijgt, en het dus belangrijk is om je freebie te promoten. Bovendien is je lead magnet een eerste kennismaking tussen jou en je potentiële klant, dus je hebt er alle baat bij om een goede indruk na te laten.
Zorg daarom voor een goed gestructureerde landingspagina. Deze pagina heeft slechts één doel: ervoor zorgen dat potentiële klanten hun contactinformatie achterlaten in ruil voor de lead magnet.
STAP 4: Het formulier
Wanneer een potentiële klant beslist om over te gaan tot het downloaden van je lead magnet, dan maak je gebruik van een formulier. Hierbij vraag je naar informatie zoals de naam en het mailadres van de potentiële klant. Hoewel er in het algemeen wordt aanbevolen zo min mogelijk velden te gebruiken, raad ik mijn klanten altijd aan om nog 1 extra vraag te stellen die je helpt te segmenteren. Heb jij bijvoorbeeld verschillende diensten voor starters en meer ervaren personen? Stel dan de vraag naar het ervaringsniveau van de potentiële klant. Dit geeft je erg nuttige informatie om achteraf je e-mailmarketingstrategie op aan te passen.
Tip: Zorg ervoor dat dit proces in lijn is met de GDPR-regelgeving omtrent privacy en het behandelen van persoonlijke gegevens.
STAP 5: Thank you-pagina
Nadat de potentiële klant zijn contactgegevens heeft achtergelaten, is het belangrijk om deze door te sturen naar een bedankpagina. 95% van de ondenermers beperkt deze pagina tot: „Bedankt, je ontvangt snel je lead magnet“. Dit is een gemiste kans.
Je potentiële klant heeft je net zijn contactgegevens gegeven. Hij heeft dus vertrouwen in jou, en jouw lead magnet. Maak van dit vertrouwen gebruik en stel op de bedankpagina jezelf nog eens verder voor. Breng een dienst of product naar boven die een goede opvolging zijn op de lead magnet. Zorg ervoor dat je nog meer vertrouwen krijgt en dit verder uitbouwt.
STAP 6: Marketing met focus op conversie
Nu je de contactinformatie van je potentiële klant hebt vergaard, is het belangrijk om in actie te schieten en dit op te volgen. Er zijn verschillende manieren hoe je met deze informatie kan omgaan:
- Geautomatiseerde e-mailmarketing: Het makkelijkste is om een geautomatiseerde e-mail flow op te stellen. Je definieert van tevoren welke e-mails wanneer worden uitgestuurd, en dit proces verloopt volledig automatisch. Je kan de flow personaliseren afhankelijk van het gedrag dat je potentiële klant stelt (al dan niet een mail openen, al dan niet klikken…)
- Persoonlijke contactname: Indien je een kleine onderneming hebt en je persoonljik contact belangrijk vind, kan je via mail of telefonisch met de klant contact opnemen. Dit vraagt meer tijd, maar de persoonlijke aanpak leidt vaak tot meer resultaat.
- Social Media Ads: Op basis van de informatie die je verzamelde, kan je ook social media ads inplannen die je product/dienst naar voren brengen.
Tot slot, optimaliseer continu je landingspagina, formulier en bedankpagina. Analyseer regelmatig de statistieken en kijk waar je bezoekers vastlopen. Zo verhoog je automatisch je conversiepercentage.
Veel succes!