Dé SEO-trends van 2020 voor jouw SEO-strategie

Search Engine Optimization (SEO) ontwikkelt zich voortdurend. Het Google-algoritme evolueert continu, en het is daarom essentieel om op de hoogte te blijven van de laatste SEO-trends. In dit artikel gaan we dieper in op de SEO-trends die in 2020 van belang zijn.

De gebruikerservaring, pijler van elke SEO-strategie

De eerste trend is het belang van de gebruikerservaring. Die was al héél belangrijk, en blijft dat ook. Een ultieme gebruikerservaring is immers wat Google nastreeft. Google wil gebruikers snel de inhoud bieden waarnaar ze op zoek zijn, zonder afleiding, zonder tijdverslies.  Binnen het Google-algoritme is de ervaring van de eindgebruiker dan ook een essentiële factor die de ranking bepaalt. Denk hierbij aan de snelheid van je website, het gemak om door je website te navigeren, het gebruik van links die de bezoeker kan volgen…

Het belang van de zoekintentie

Met zoekintentie wordt er gedoeld op welke informatie een gebruiker zoekt op een bepaald moment. Ben je bijvoorbeeld in een stad en typ je supermarkt in, dan zal je wellicht op zoek zijn naar de dichtsbijzijnde supermarkt. Ben je op zoek naar een nieuwe telefoon en deed je al heel wat research, en typ je vervolgens een bepaald type en merk in, dan zal je wellicht deze telefoon willen kopen en prijzen willen vergelijken. Google maakt gebruik van deze zoekintentie door jouw een verschillend resultaat te tonen afhankelijk van je locatie, het tijdstip van de dag en waar je je bevindt in de aankoopfase.

Ook als bedrijf is het dus belangrijk om op deze zoekintentie in te spelen. Je kan ervoor zorgen dat je relevante content creëert voor de verschillende zoekintenties die jouw potentiële klanten kunnen hebben.

Hoe snel is jouw website?

Ik haalde het al aan: de snelheid waarmee je website laadt is ultra-belangrijk. En dit zal in de toekomst nog belangrijker worden. Consumenten zijn het immers gewoon dat een website snel laadt en dat ze informatie snel vinden. Google zal ‘trage websites’ in de toekomst afstraffen. Zorg er dus voor dat jij op regelmatige basis de snelheid van je website analyseert! Wil je weten hoe jij de snelheid van je website nagaat? Lees dan dit artikel.

Meer gesproken zoekopdrachten

Gesproken zoekopdrachten zijn zoekopdrachten waarbij je je zoekterm inspreekt, ofwel rechtstreeks in de browser ofwel via slimme luidsprekers zoals Google Home, Echo of Alexa.

Voice Search is booming. Hoewel we hier in Europa nog niet aan worden blootgesteld, gebruikt in de US al meer dan 50% van de bevolking op regelmatige basis gesproken zoekopdrachten. En Voice Search is een gamechanger. Wanneer je immers een zoekopdracht inspreekt, zal je ook een gesproken antwoord ontvangen. Dit gesproken antwoord omvat slechts 1 zoekresultaat. Bovendien veranderen de zoekopdrachten naar gesproken taal. Het is dus belangrijk om hier als onderneming op in te spelen en content te voorzien die gebruik maakt van deze gesproken taal.

AMP-Stories

AMP is een nieuw Google-formaat dat in 2020 op een veel grotere schaal zal worden uitgerold. Dit formaat is vergelijkbaar met verhalen die Instagram of Facebook gebruiken, maar in zoekresultaten van Google. Het is nu in bèta en je moet de AMP-technologie toepassen om het experimentele programma te betreden en te gebruiken. AMP-pagina’s zijn aangepaste pagina’s voor mobiele telefoons, die ultra-snel laden. Dit is dus zeker een trend om in de gaten te houden.

Meer multimedia-inhoud

Marketing wordt steeds visueler. Het is makkelijker om op een smartphone afbeeldingen en video te consumeren, dan een lange tekst te lezen. Aangezien het gebruik van smartphones stijgt, wordt multimedia dus belangrijker. Maak dus gebruik van afbeeldingen, video en infographics op je website.

Nieuw BERT-algoritme

Het Google-algortime wordt op regelmatige basis geüpdatet. Eén van de meest recente updates is het BERT-algoritme. Dit algoritme analyseert zoekstructuren van zoekopdrachten. Het algoritme wil zo beter begrijpen wat de context is waarin bepaalde trefwoorden worden gebruikt. BERT zorgt ervoor dat er niet enkel naar het zoekwoord zelf wordt gekeken, maar het past de zoekresultaten aan afhankelijk van de andere woorden in de zin en de context.

Google wil zo de gebruiker voorzien van snellere, en relevantere info. Het valt de laatste jaren op dat het aantal zoekopdrachten zonder klik (ook wel Zero-Click-zoekopdrachten genoemd) toeneemt. Dit zijn zoekopdrachten waarvoor Google het antwoord geeft op de zoekresultatenpagina. Hierdoor moet de gebruiker niet verder zoeken en verder klikken.

Door op de hoogte te zijn van de laatste SEO-trends kan jij je SEO-strategie steeds verder optimaliseren. Wil je meer weten over SEO en hoe je je ranking kan verhogen? Bekijk dan zeker onze SEO-artikels.

2 1

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community