Waarom ik niet meer iedereen wil coachen?

Vandaag heb ik het met jullie over een heel persoonlijk stukje Hannelore; over iets waar ik de afgelopen jaren veel over nagedacht heb. Waarom coach ik niet langer iedereen die bij me aanklopt? Met een vleugje zelfreflectie van mij en een inspirerende oefening voor jou geef ik je in aflevering 48 van de ‘Boost My Life’-podcast een antwoord op deze vraag.

Het is een proces geweest. Maar ondertussen heb ik geleerd dat ik niet iedereen meer moet willen helpen, dat niet iedereen mijn ideale klant is en dat ik niet iedereen kan helpen.

➪ Vandaag de dag ben ik selectief in mijn klanten.

Dit heeft niets te maken met een bepaalde arrogantie of een bestedingsniveau. In de plaats heeft het alles te maken met de openheid en coachability van de mensen die ik coach, alsook met de directe aanpak die mij, als groeiexperte, kenmerkt. Laat mij dit even beter uitleggen.

 

Reden 1: Openheid

Mensen moeten geholpen willen worden als ze bij mij in coaching gaan. Dit klinkt misschien heel logisch, maar in de praktijk heb ik het vaak al anders gezien. Meer zelfs, ik ben er al een aantal keer zwaar door tegen de muur gelopen.

Ik wil al mijn coachees altijd heel graag helpen. Maar hoe hard ik ook probeerde, bij sommigen lukte het maar niet om door te dringen. De reden? Een mismatch tussen wat ik verwachtte van deze coachees en wat deze coachees van mij verwachtten. We zaten niet op dezelfde golflengte waardoor ze niet openstonden voor mijn hulp.

Gelukkig heb ik ondertussen mijn lesjes geleerd en ben ik selectiever geworden in mijn coachees uitkiezen. Vooraleer we overgaan tot coaching, houd ik nu steeds een kennismakingsgesprek met kandidaten waarin we peilen naar elkaars verwachtingen – two side traffic it is, yes!

Blog podcast 48 1

Wat hier altijd als gemeenschappelijke factor uit de bus komt? Of anders gezegd, wie ik dan wel wil coachen? Daar kan ik je vandaag de dag een klaarhelder antwoord op geven: ik wil heel graag mensen coachen die eerst en vooral super ambitieus zijn. Of zoals we dat in Boostways-termen zeggen: ik wil mensen coachen die echt de top willen bereiken; die next level willen gaan met hun bedrijf.

Reden 2: Coachability

De tweede reden dat ik selectiever ben geworden is ‘coachability’. Wat dit betekent? Heel simpel eigenlijk: dat mijn ideale coachees bereid zijn om ‘gecoacht’ te worden: ze willen naar mijn advies luisteren, ze staan open voor mijn suggesties, nieuwe ideeën….

Is het dan zo dat mijn coachees zomaar blindelings alles hoeven accepteren wat ik zeg? NEEN, natuurlijk niet! Een kritische blik, een scherpe vraag… zijn altijd welkom. Ik bedoel maar dat mijn coachees op zijn minst bereid moeten zijn om mijn aanbevelingen serieus te overwegen.

Reden 3: Mijn directe aanpak

Blog podcast 48 2

Een derde reden waarom ik niet meer iedereen coach, heeft te maken met mijn directe aanpak. Diegenen die mij kennen weten dat: van nature ben ik echt iemand zonder blad voor de mond. Als ik een idee heb of als ik denk dat iets niet zal werken voor jou, zal ik dat dan ook zonder omwegen aan jou zeggen. For the best, of course! Want mijn doel is om jou te helpen groeien en succesvol te zijn, en ik geloof dat eerlijkheid daarbij essentieel is.

Maar ik begrijp ook dat niet iedereen van een directe aanpak houdt. Sommige mensen verkiezen nu eenmaal een zachtere benadering of minder confronterende feedback. Ik wil je maar zeggen: als coach ben ik niet de juiste keuze voor mensen die liever de ‘zachte hand’ hebben.

Mijn ideale klanten zijn echt die mensen die kunnen omgaan met mijn eerlijkheid en bereid zijn om vervolgens over hun eigen beperkingen en uitdagingen na te denken.

Waar ik dus toe wil komen: denk ook eens na, wil jij nog met elke klant werken in jouw bedrijf? Om hierop een antwoord te vinden, pak er een blad papier bij en verdeel dat in twee kolommen.

Oefening

Welke klanten geven jou energie VERSUS welke klanten kosten jou veel energie?

Probeer vervolgens ook eens te definiëren: wat maakt dat ze ideaal zijn en wat niet? Wat zijn de criteria die jij kan vinden bij die klanten die jou warm maken, waar jij blij van wordt ? En omgekeerd, wat hebben klanten die jou minder blij maken gemeenschappelijk?

Welke klanten geven jou energie?

Welke klanten kosten jou energie?

 

 

Dus, lieve ondernemers, de allesoverkoepelende tip die ik je hier wil meegeven: overweeg jouw keuze in klanten zorgvuldig. Werk aan het aantrekken van de juiste klanten en wees niet bang om nee te zeggen tegen diegenen die niet bij je passen. Het draait allemaal om het vinden van jouw ideale klanten en het creëren van een omgeving waarin jij kan blijven groeien.

Groeien, all the way to the top! SUCCES!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community