Jij hebt alles gedaan om jou en je onderneming zo zichtbaar mogelijk te maken en toch verkoop je niet. Je vraag je af, de paniek nabij: “waar wringt toch dat schoentje?” Geen paniek meer nodig nu! Because I, Hannelore, got you covered. In aflevering 14 van de ‘Boost My Life’-podcast reik ik jou 4 manieren aan waarmee jij jou verkoop alsnog kan boosten!
Ik wil deze blogpost beginnen met je eerst en vooral gerust te stellen. Iedereen heeft potentieel om te verkopen. Want er is altijd ergens wel een plekje op de markt voor jouw product / dienst.
Veel van mijn coachees denken vaak dat de oorzaak van niet-verkopen extern te verklaren is (economische crisis, feestdagen…). Helaas, ik moet je teleurstellen: dat is niet zo. Het ‘probleem’ ligt vaak bij jezelf. Daarom is het nodig om als ondernemer in je eigen boezem te gaan kijken als je niet verkoopt.
Dit brengt natuurlijk ook wel de positieve keerzijde met zich mee dat als er iets kan misgaan, er ook een opportuniteit is om te groeien en wél te verkopen. Een eerste tip: laat je niet afschrikken, ga ermee aan de slag en geef daarbij vooral nooit op!
Want falen bestaat niet. Niet verkopen is the first attempt in learning. Je kan altijd aanpassen en bijsturen, zolang je maar in jezelf gelooft!
4 redenen waarom jij niet verkoopt
1. Energie
Energy attracks energy. Dit geldt als een universeel principe, dus ook als jij aan het verkopen bent. Ik wil maar zeggen: verkoop je niet, dan geraak je in een soort negatieve energie die je uitstraalt op andere mensen, waardoor ze niet bij jou komen aankloppen.
Dit is te verklaren vanuit ons oeroude overlevingsmechanisme. Tot vandaag de dag stellen we ons onbewust te vraag: welke personen kunnen er mee voor zorgen dat ik een goed leven leid, dat ik goed ‘overleef’? Zo beslissen we bij wie we willen zijn en bij wie niet. Of anders gezegd, we willen ons omringen met mensen die ons positieve energie geven.
Bij deze daag ik je uit: sta eens stil bij jouw energielevel. Wat geeft je energie versus wat vreet energie? Welke dingen kan je anders doen opdat je opnieuw energie krijgt? Misschien sporten, misschien afspreken met vrienden… het kan van alles zijn!
Ja, je leest het goed dus: ik daag je uit om even los te laten van je verkoop en terug te komen tot je eigen positieve energie! Want ben je je bewust van je eigen energie, dan kan je die vervolgens ook terug in je verkoop steken om écht te verkopen!
2. Mindset
Mindset is the absolute basic van elke verkoop. Jouw aanbod mag nog zo goed zijn, als jouw mindset er niet is, dan ga je niet of toch heel moeilijk verkopen. Je moet dus altijd in jezelf blijven geloven: “Ja, er is een markt voor mij! Ja, ik zal verkopen!’
Want doe je dat niet, dan kom je in een mindset van schaarste. “Help, ik heb het gevoel dat ik niet genoeg van iets heb (geld, tijd, middelen…)” En die mindset zorgt er dan weer voor dat er iets anders getriggerd wordt: ons reptielenbrein, aka de krokodil, aka dat stemmetje in ons hoofd dat ons graag wil beschermen waardoor het ons behoedt voor alle nieuwe, onbekende dingen.
De krokodil zorgt er met andere woorden voor dat we op dezelfde plaats blijven trappelen. Het bevriest ons waardoor we minder gaan communiceren, ons doel niet bereiken en uiteindelijk opgeven…
“Ho stop, dat wil ik ten alle kosten vermijden!” Hoe? Word je eerst en vooral bewust dat je een reptielenbrein hebt. Daarna kan je het ook ‘actief’ gaan tegenwerken. Denk creatief! Wees in beweging! Twee dingen die het reptielenbrein niet graag heeft omdat je daarmee ‘uit je comfortzone’ komt en nieuwe dingen uitprobeert.
In je onderneming kan je dan weer focussen op (kleine) succesbelevingen. Lees bijvoorbeeld positieve reviews, omring je met gelijkgestemde mensen… Zo zal je die krokodil in je brein kleinhouden!
Zowel energie als mindset waren twee pijlers die heel erg gefocust waren op onze mentaliteit als ondernemer. De twee die volgen richten zich meer op marketing.
3. Communicatie
Hier zie ik heel veel ondernemers vaak de fout in gaan. Vele ondernemers praten te veel in hun eigen taal, vanuit hun eigen kennis en expertise, waardoor de boodschap niet duidelijk overkomt op de consument.
Ik leg het je even duidelijker uit. De consument heeft altijd een bepaalde pijn (een tekort aan iets) of een verlangen (iets dat ze willen bereiken) dat jij als ondernemer invult met jouw product / dienst. Wil je succesvol verkopen, dan moet je er dus voor zorgen dat jij heel duidelijk uitlegt aan de consument dat de kost om te blijven zitten met de pijn of het verlangen groter is dan de kost die zij bij jou moeten betalen.
Neem nu bijvoorbeeld dat ik een expert in SEO (search engine optimization) ben en ik heb een cursus waarin ik anderen daar alles over bijleer over. Ik kan die dan verkopen door de zeggen: “Amai, mannekes, mijn traject is zo goed. Meta title, header tags, side map… al deze onderwerpen komen aan bod!” OF ik kan zeggen: “Door mijn cursus zal jij meer gevonden worden in Google waardoor je vervolgens betere bedrijfsresultaten behaalt!” Je voelt het verschil al, hé! Optie 2 is de optie to go, omdat ik benadruk wat de consument uit mijn aanbod haalt.
4. Massive action
Wist je dat mensen 15 à 25 keer iets moeten zien of horen voordat ze het onthouden en dus ook overgaan tot kopen? Daarom is het zo – ik herhaal: zoooo – belangrijk dat jij genoeg communiceert.
De boodschap herhalen en almaar blijven herhalen is dus wat je moet doen. Durf dat dan ook! Jij hebt misschien het gevoel dat jij pusherig over komt, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Hoewel jij misschien volledig met je hoofd in de verkoop zit, is dat voor anderen vaak niet het geval. Niet iedereen opent elke mail die je stuurt. Niet iedereen ziet elke social media post die je maakt. Daarom is het zo belangrijk dat jij jouw boodschap blijft herhalen!
Dit waren ze dan: 4 factoren die kunnen verklaren waarom jij niet verkoopt. Maar nu je ze kent en weet wat je er mee aanmoet, kan je onmiddellijk zelf aan de slag na het lezen van deze blogpost! Want er is nog zoveel potentieel voor jou om te groeien, beste ondernemer. Daar ben ik 100 % van overtuigd!
Succes!
Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast: