3 tips om beter te werken met je team

In aflevering 26 van de ‘Boost My Life’-podcast wil ik het met jou hebben over hoe jij beter jouw team kan aansturen. Ik ga je dat vertellen vanuit mijn eigen ervaring, eerst bij L’Oréal en daarna met mijn eigen Boostways team.

Als teamleader bij L’Oréal bouwde ik mijn eigen team uit van 1, naar 3, naar 8 personen. Ik kreeg er de kans om heel wat leadership trainingen te volgen.

Al de kennis en ervaring die ik daar opdeed helpt mij tot op vandaag de dag om mijn eigen Boostways team te managen. Ondertussen ook al een best groot team is. Gemiddeld werken we met een team van 6 à 8 personen: 4 vaste, plus een aantal freelancers en jobstudenten.

In deze blogpost wil ik dus met jou delen hoe jij het beste kan werken met jouw team. Zeg je nu: “ja maar, Hannelore, Ik heb helemaal geen team?” Stop dan even. Jij hebt dat wel. Jij beseft het gewoon nog niet. Jij bekijkt het gewoon zo nog niet. Een boekhouder, freelancers, fotografen… Iedereen die helpt om jouw bedrijf te doen groeien maakt in feite al deel uit van jouw team.

3 ways to team up better

In wat volgt, wil ik je graag drie handige tips meegeven opdat jij jouw team beter kan managen. Want ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat een goed functionerend team, een enorme accelerator – een must – voor de groei van een bedrijf?

Tip 1

In het bedrijfsleven wordt vaak gezegd: there is no I in the word ‘team’. Makkelijker gezegd, dan gedaan. Want het is toch wel één van de grote challenges die ik zie bij mijn coachees: als ondernemer beschouw je je onderneming een beetje als jouw baby, waardoor het vaak heel moeilijk is om los te laten.

Mijn tip numero uno is dus: leer los te laten! Jij moet begrijpen, leren en vooral ook accepteren dat je niet alles zelf kan doen. Jij hebt mensen nodig die je bijstaan; die je helpen op je weg richting groei; EEN TEAM!

Het is ook belangrijk dat je aanvaardt dat niet alles altijd gedaan kan worden zoals jij het doet. Ik wil je maar zeggen: teamleden doen misschien niet alles op de manier dat jij het zou willen, maar dat is oké. Het is het resultaat dat telt, niet de manier waarop.

Blog podcast 26 A

Wees dus geen micromanager die iedereen nauwgezet in het oog houdt en om de 5 minuten checkt waar zijn team mee bezig is. Neen! Geef jouw team:

  • vrijheid. Het is bewezen dat mensen het best functioneren als ze een bepaalde vrijheid ervaren.
  • verantwoordelijkheid. Het is jouw taak als CEO om ervoor te zorgen dat jouw teamleden het gevoel hebben dat ze deel uit maken van een groter geheel.
  • een bepaald kader. Doelen, waardes, een bedrijfscultuur… waarbinnen ze moeten opereren.

Tip 2

“Verwachtingen creëren teleurstellingen” wordt wel vaker gezegd. Wil je dus teleurstelling bij zowel jezelf als je teamleden voorkomen? Dan is het belangrijk om de verwachtingen langs beide kanten scherp te stellen.

Ten eerste is het belangrijk om de praktische afspraken contractueel vast te leggen: wat zijn de werkdagen? Wat is de verloning? Waar wordt er gewerkt? etc.

Heel veel ondernemers laten het hierbij. Maar eigenlijk is er er nog meer dan dit. Ook de ‘grotere’ verwachtingen van zowel jij als jouw teamleden kan je best neerpennen: wat is het takenpakket? Wat is de way of working? Wat verwachten ze van jou als baas? etc.

Weet hierbij ook dat je bepaalde processen en zaken meerdere keren gaat moeten herhalen. Het kan immers niet perfect lopen vanaf dag 1. Jij ziet dingen die jouw teamleden (nog) niet zien. Of wat voor jou normaal is, is dat voor hen (nog) niet. Leg dus alles genoeg uit en geef jouw teamleden vooral ook de kans om bij te leren en te groeien.

Tip 3

Ik zie heel vaak in ondernemingen het gebrek aan formele evaluaties*.

Maar hoe kan jij verwachten dat jouw bedrijf groeit, als jouw teamleden geen input krijgen over of ze het al dan niet goed doen? Praat daar dus over, alsook houd dat nauwgezet bij – meten is weten!

Samen met mijn coachees werk ik heel veel aan het opzetten van KPIs, of key prestatie indicatoren die een manier vormen om performance bij te houden en resultaten te meten. Het is aangeraden om KPIs op te stellen voor jouw team:

  1. op individueel niveau: Wat wil je dat een persoon bereikt? Welke macht heeft deze persoon in handen om dat doel te bereiken?
  2. op teamniveau: Wat wil je dat jouw team bereikt? Wat wil je qua omzet, content, projectmanagement … bereiken?

*Ik heb het over formele evaluaties, waarbij ik met ‘formeel’ wil zeggen: niet eenmalig, tussen de soep en de patatten, maar regelmatig, je tijd nemend en heel gedetailleerd. Het is ook aangeraden om alles neer te schrijven. Zo heb je voor de toekomst, mocht het echt nodig zijn, toch gegrond bewijs als je iemand wil laten gaan.

Blog podcast 26 B

Daarnaast is het ook belangrijk om jouw team perspectief te geven. Zo gaan ze zich nog makkelijker, nog meer part of the bigger picture voelen. Ik raad je daarvoor aan om een groeiplan samen met jouw team op te stellen: waar willen jullie samen in groeien? Hoe willen jullie dat doen? … Maak het zo concreet mogelijk! Wil een teamlid bijvoorbeeld groeien op vlak van e-mailmarketing? Dan kan je die persoon vragen om per maand een funnel op te stellen die vervolgens samen te bespreken.

To take away

Naast deze drie tips, wil ik dat je vooral ook onthoudt: als teamleader hoef je niet per se vrienden te zijn met je team – je hoeft natuurlijk ook geen über strenge baas te zijn. Het is gewoon belangrijk dat je een duidelijk kader schept dat werkt zowel voor jou als jouw team.

Succes!

Jij hebt een team en wil graag aan de slag gaan, maar weet toch nog niet helemaal goed hoe? Stuur me dan een privéberichtje en dan kijken we samen wat er allemaal mogelijk is binnen jouw bedrijf. Had ik je trouwens al verteld dat teamcoaching één van de dingen is die het liefste doe?

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community