Het is misschien de eerste keer dat je een vergelijking hoort tussen een website en een stad. Maar eigenlijk is deze zo gek nog niet. Want net zoals in een stad doodlopende straatjes weinig tot geen nut hebben, hebben ze dat evenmin op jouw website. In dit blogartikel leg ik je er alles over uit.
Doodlopend straatje
Allereerst, wat bedoel ik nu met een doodlopend straatje? Een doodlopend straatje krijg je wanneer er op jouw webpagina geen links staan die doorverwijzen naar andere pagina’s op jouw website. Je moet er met andere woorden voor zorgen dat jouw websitebezoekers nooit of te nimmer vast komen te zitten.
Zoals je dus kan afleiden is het reuzebelangrijk dat je doodlopende straatjes ten alle kosten vermijdt. Want alles wat je uiteindelijk wilt is dat websitebezoekers op jouw website blijven surfen, as long as possible!
Wat je dus moet doen is de bezoekers steeds verder begeleiden naar meer en nieuwe informatie waardoor deze zo lang mogelijk op jouw website blijft. Vermijd dus dat jouw homepage niet verder linkt naar jouw ‘About-you’-pagina of een andere etc.
Weg ermee!
Maar hoe doe je dat dan precies om doodlopende straatjes te vermijden? Wel, daarvoor geef ik je alvast drie gouden tips:
- Werk met links in de tekst die doorverwijzen naar andere pagina’s, blogartikels, gerelateerde producten etc.
- Voorzie genoeg call-to-action’s. Deze zetten mensen namelijk aan om actie te ondernemen terwijl ze op jouw website blijven surfen.
- Zorg ervoor dat je jouw websitebezoekers een duidelijke navigatie voorschotelt. Zo is het belangrijk een uitgebreid en overzichtelijk header menu aan te bieden.
Voor meer tips & tricks om doodlopende straatjes te vermijden, help ik je graag verder in mijn cursussen.
Maar onthoud voor nu alvast: weg met die doodlopende straatjes! Datgene wat je moet doen op je website is link, link, link, baby!