One of my go to mottos? Falen bestaat niet, je kan er alleen maar van leren! En om dat duidelijk te maken, overloop ik samen met jou in de vijfde aflevering van de ‘Boost My Life’-podcast drie fouten die ik zelf maakte als beginnend ondernemer, maar waar ik dus vooral heel erg belangrijke lessen uit trok: lessen die van mij de sterke én succesvolle onderneemster maken die ik ben vandaag de dag!
Je hoort het me dus zeggen: ik geloof eigenlijk niet in fouten. JA, je kan falen. Maar dat is normaal. Iedereen faalt wel eens, en dat is eigenlijk zelfs goed. FALEN IS GOED! Want het is de enige manier om ook echt (bij) te leren: je faalt, je trekt er je lessen uit en je slaat des te harder terug!
En dat is ook exact hoe ik het zelf als beginnend ondernemer meemaakte.
En dat is ook exact wat ervoor gezorgd heeft dat ik vandaag de dag de ervaren – lees: succesvolle – onderneemster ben die ik nu ben!
Vallen, opstaan en extra hard doorslaan!
En ik wil dat ook jij dat bereiken!
Daarom wil ik jou leren hoe jij kan omgaan met je fouten, je er je lessen uit kan trekken, om daarna te groeien in rechte lijn!
Let’s go!
- Te lage prijzen trekken de verkeerde klanten aan
Ik begon niet helemaal van 0 aan mijn ondernemerschap. Neen, ik deed eerst een marktonderzoek: wie bestaat er al qua business coaches? Wat zijn de prijzen die zij vragen? Welke beloftes maken zij aan hun klanten?…
Op basis daarvan kon ik dan mijn eigen aanbod en prijzen vastleggen. Tja, ik mocht dan nog zo ‘goed’ begonnen zijn, eigenlijk ging het daar al ferm mis. Want ik beging net zoals vele anderen die in bijberoep starten, de fout om “het ondernemen te zien als een mooi extraatje”: “we moeten er niet per se van kunnen leven.” En ja, in se is er niets mis met deze gedachtegang, maar het brengt wel een grote consequentie met zich mee, en die heb ik aan de lijve mogen ondervinden…
In het begin van mijn ondernemerschap trokken mijn te lage – belachelijk lage – prijzen klanten aan waar ik graag voor werkte, maar ook heel wat veeleisende klanten die de waarde van mijn werk niet inzagen. Van deze tweede soort klant werd ik allesbehalve gelukkig: ze trokken mij als persoon én ondernemer de dieperik in… En om dat tegen te gaan, besloot ik de test te wagen: ik verhoogde mijn prijzen om dan te zien wie mijn werk echt waardeerde, om dan te zien wie er echt voor zou willen (blijven) betalen.
MET SUCCES!
Want vanaf dat moment begon ik de juiste klanten aan te trekken!
Vandaag de dag werk ik dus enkel en alleen met die klanten waar ik gelukkig van word – en zij van mij, of course!
Een juiste prijszetting is trouwens ook essentieel wil jij kwaliteit uitstralen naar je klanten. Er bestaat namelijk zoiets als een prijs-psychologisch effect: jouw klant wil kwaliteit en daar betaalt hij / zij ook graag voor. Ligt je prijs te laag? Dan zou die klant wel eens kunnen denken dat jij aan kwaliteit mankeert…
2. Wees geen manusje van alles, positioneer jezelf duidelijk!
Wie mij kent, weet dat dit een van mijn stokpaardjes is. Ik kan het dan ook niet genoeg herhalen: een duidelijke positionering is zoooooo belangrijk!
Maar dat heb ik zelf niet altijd geweten en gepredikt. In het begin was ik zelf een manusje van alles. Ik wou zoveel mogelijk klanten en nam daarom bijna iedereen aan. Bij de start is dat eigenlijk ook best ok. Je moet wel door een soort ‘experimentele’ periode gaan om te kijken welke klanten echt bij jou passen.
Maar als er één advies is dat ik je mag geven: positioneer jezelf wel snel genoeg. Anders loop je het risico te blijven werken met klanten waar jij niet 100% achter staat en die langs hun kant ook niet volledig achter jouw diensten / producten staan. Op die manier blokkeer je je groei als ondernemer alleen maar.
Je hoeft me trouwens ook niet te vertellen dat positionering heel eng kan zijn. Want je sluit niet alleen mensen in, je sluit ook vooral mensen uit – waardoor je ergens ook een bepaalde omzet uitsluit. Maar eigenlijk is dat de ‘zure appel’ die je doorbijten moet, om dan heel snel te voelen dat jij door je sterk te positioneren wel de juiste mensen zal aantrekken. Zij zullen niet alleen snappen wat je doet, maar jou en jouw werk ook ten sterkste appreciëren.
3. Onderschat jezelf niet
Ik mag dan nog zo zelfzeker overkomen soms, in het begin was ik niet anders dan zovele andere (startende) ondernemers. Ik twijfelde vaak aan mezelf in de trant van: “goh, Hannelore, wat jij doet is toch zoals zovele andere business coaches. Jij bent niet goed genoeg. Jij bent niet uniek.”
Gelukkig heb ik vandaag de dag een dikke mindset shift gemaakt. Ik geloof nu oprecht dat concurrentie eigenlijk niet bestaat. Want iedereen is uniek. Iedereen heeft zijn eigen stijl, kennis, accenten, talenten etc.
En je daar bewust van worden is dan ook meteen mijn tip 1 om jezelf niet te onderschatten.
Daarnaast kan je – tip 2 – best je doelen zoveel mogelijk manifesteren. Want het zorgt ervoor dat je erin blijft geloven, waardoor je er ook harder voor zal blijven werken. Nadien is het – ter ‘schouderklopje’ – ook aangeraden jouw successen bij te houden, op te lijsten en vooral te vieren, natuurlijk!
Mijn laatste en tevens ook heel belangrijke tip 3: omring je met mensen die je omhoog trekken, aanmoedigen, de nodige ambitie geven etc. Twijfel je dan even aan jezelf? Zie je het dan even niet meer zitten? Dan heb je altijd een stevig upliftend netwerk om op terug te vallen.
Dus, welke boodschap wil ik dat je meeneemt hier?
Fouten zijn er om uit te leren! Ik zou zelfs durven zeggen: misschien leer je er nog het meeste uit! Blijf dus zeker niet hangen in het negatieve ervan, maar ga ermee aan de slag! Geef er een positieve draai aan!
‘Een positieve draai’?
“KLINKT GOED! DAT IS WAT IK WIL!”
“Maar misschien kan ik toch nog wat hulp gebruiken…”
Geen nood! Want dat is exact wat wij bij Boostways doen: jou helpen jouw onderneming te doen groeien. Jouw onderneming die positieve swoeng geven die het nodig heeft!
Neem een kijkje op de website of stuur ons een berichtje en dan kijken we samen wat we voor jou kunnen doen.
Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast: