De fundamenten van je bedrijf op punt

We hebben het altijd maar over hoe belangrijk het is de fundamenten van je bedrijf op punt te hebben. Maar jij vraagt je eigenlijk af – en heel terecht: wat zijn deze fundamenten nu? Met heel veel plezier, en met de zon op onze bol in Bali, herhalen we dat voor jou in aflevering 9 van de Bali Summer Vibes Podcast.

Het klinkt misschien logisch, maar de bouwstenen of fundamenten van je bedrijf is echt waar het voor ons allemaal mee begint. Dat is ook te zien aan ons kernprogramma, Boost My Business, waarin we eerst back to basics gaan om pas dan tot uitvoering over te gaan.

1, 5, 10 jaar of hoe lang jij ook al mag ondernemen? We keren eerst terug naar de fundering. Want die moet gewoon goed staan voordat er overgegaan kan worden op andere ‘uitvoerende’ acties: social media, mails, website etc.

 

Dé fundamenten

Blog 2023 07 05 extras A 1

Oké, back to the point now: wat zijn de fundamenten van je bedrijf? Per fundament geven we je telkens ook enkele tips mee.

1.Een plan & doelen

Eerst en vooral moet jij jouw doelen duidelijk voor ogen hebben: wat wil jij bereiken? Waar wil je naartoe? Houd hierbij in het achterhoofd dat het echt gaat om wat jij wilt en niet om wat anderen van jou verwachten. Elk doel is een goed doel, zolang jij er zelf maar 100 % achter staat.

Doelen op scherp? Vervolgens vertaal je dat in een duidelijk plan, en meestal is dat eerste plan van financiële aard: ik wil zoveel verdienen, wat moet ik daar allemaal voor doen?

TIP! Houd een duidelijk onderscheid tussen de ‘wat’ en de ‘hoe’. Het gebeurt veel te vaak dat ondernemers meteen in de ‘hoe’ vervallen, terwijl in het begin alleen de ‘wat’ ertoe doet. Eerst moet je nadenken over wat je op tafel wilt, pas later op welke manier (hoe?).

2.Jouw positionering

Positionering, één van de stokpaardjes van Boostways. Want ja, het is hier waar jij het verschil maakt tussen jou en al die andere ondernemers op de markt. Het is hier waar jij van potentiële klanten JOUW klanten maakt.

TIP! Durf jezelf te positioneren! Hoezo durven? Ondernemers vinden het vaak heel eng, maar je moet durven mensen in- én uitsluiten. Durf er met andere woorden voor te kiezen dat jij een bepaalde doelgroep iets aanbiedt op een bepaalde manier.

3.Aanbod dat past bij jouw ideale klant

Jouw aanbod moet in lijn liggen met jouw positionering en dus ook met dat wat past bij jouw ideale klant.

TIP! Heel vaak zien we dat ondernemers meteen beginnen te bouwen aan hun passief aanbod. Ah ja, want dat is toch wat zorgt voor succes? Neen, volgens ons niet. Want uit onze ervaring en expertise komt voort dat het veel gemakkelijker is om eerst in te zetten op je actief aanbod en van daaruit je passief aanbod op te bouwen.

TIP! Durf ook hier weer uniek te zijn. Dit wil ik aanbieden en dit niet. Zorg er ook voor dat je prijzen in lijn liggen met je expertise en positionering.

4.Aantrekkelijke boodschap formuleren voor jouw ideale klant

TIP! Vaak formuleren ondernemers hun boodschap te veel vanuit het eigen perspectief, waardoor het moeilijk is voor de ideale klant om het te begrijpen. Ons advies: communiceer alsof je tegen een kind / grootouder spreekt en doe dat bovendien met een boodschap die raakt (herkenbaarheid, authenticiteit…).

TIP! Jij voelt je een dikke stoefer, een dikke nek? NO WAY! Onthoud dat jij altijd meer weet dan jouw ideale klant en dat je jouw expertise dus gerust in de verf mag – moet! – zetten.

5.Plan maken om met funnels aanbod in wereld zetten

Tot slot is het tijd om na te denken over jouw funnel.

De funnel nog eens is het kort = een trechter om mensen door te trekken.
Je stelt potentiële klanten voor aan jouw product / dienst.
Deze potentiële klanten tonen interesse.
Jij vangt deze interesse op.
Jij volgt deze interesse op.
Je gaat over tot sales.
Na de sales maak jij in het beste geval van klanten ‘trouwe’ klanten.

TIP! Zorg er echt voor dat jij elke van de fases van de funnel in jouw proces betrekt. Want heel vaak zien we dat ondernemers enkel focussen op het verkoopgedeelte waardoor de echte groei uitblijft.

Dan, pas als deze vijf fundamenten er staan – al de wat’s – kan je overgaan op de hoe’s. Nogmaals omdat het gewoon te belangrijk is: jij moet eerst strategisch nadenken (wat), pas dan kan je gaan focussen op de uitvoering (hoe). Initieel geeft het je misschien het gevoel dat het niets oplevert, maar je zal zien dat het op termijn des te meer oplevert!

GROEI! En dat is wat jij wil toch?

Wil je graag samen met ons deze zomer jouw fundamenten op scherp zetten? Neem dan deel aan onze summer challenge. Acht weken lang krijg je van ons kleine opdrachten waarmee we in jouw basics vliegen . Gratis of met meer begeleiding. Aan jou de keuze! Ontdek het hier.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community