Exclusive behind the scenes: hoe wij onze prijzen bepalen

Vandaag gooien we de deuren wagenwijd open en duiken we in de kern van een van de meest uitdagende vraagstukken voor elke ondernemer: prijzen bepalen. Verwacht je aan een exclusieve tour door de strategieën die ons aan de top houden.

Prijzen zetten is meer dan gut feeling of simpelweg kopiëren wat je concullega’s doen. Het vereist een scherpe, doordachte aanpak.

Nr1

Een grondig marktonderzoek

Duik diep in jouw markt: Wie zijn je concurrenten? Wat bieden ze aan? En belangrijker nog, wat zijn hun prijzen?

Nr2

Onderzoek jouw doelpubliek

Ga ook rechtstreeks naar de bron: jouw ideale klanten. Hoeveel zijn zij eigenlijk bereid te betalen voor jouw producten / diensten?

Nr3

Zet je basis neer: tijd en kosten

Het fundament van jouw prijsstrategie begint bij het helder krijgen van je eigen kosten: hoeveel tijd besteed je aan je dienst of product en welke kosten zijn daaraan verbonden? Deze analyse is cruciaal om ervoor te zorgen dat je uit de kosten komt.

Allereerst, tijd. We berekenen jouw uurtarief. Dit doe je door een nauwkeurige berekening van je kosten, het aantal werkuren en hoeveel van die uren je daadwerkelijk kan factureren.

Klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk is het vrij makkelijk! Zeker met behulp van onze GRATIS template voor. Download het via deze link.

Dat is echt de eerste. Zorgen dat je weet wat je minimaal moet verdienen om uit de kosten te komen. En die kosten zijn dus enerzijds tijd, maar anderzijds ook productkosten. Die moeten we er dus nog bij gaan tellen.

Stel, ik coach en mijn uurtarief is € 100 per uur, dan moet ik voor 2 uur minstens € 200 vragen. De productkost die daarbovenop komt, is het notitieboekje (€ 10) dat ik geef. Ik moet dus minstens € 210 euro vragen voor die coachingsessie.

Nr4

Value based pricing

Naast het bepalen van je basisrijzen, is het ook een must om aan value-based pricing te doen. Want meer dan overleven alleen, wil jij echt betaald worden voor de waarde die jij jouw klant biedt. En dat mag – moet! – weerspiegeld worden in jouw prijzen.

De focus ligt hier dus niet op het vergoeden van jouw werkuren, maar wel op de transformatie die je klant brengt met jouw product of dienst.

De goal = weg van het uurtje-factuurtje en op naar een strategie waarbij jouw dienst of product niet terug te rekenen is naar de klok, maar wel op waarde

Blog podcast 92 A

Behind the Boostways scenes

Nu, zoals beloofd; laten we eens duiken in hoe wij het aanpakken met ons Golden Growth traject.

Dit is niet zomaar een traject; dit is echt een one-way ticket naar topresultaten. Elk jaar geven we maar liefst 60 uur WhatsApp-ondersteuning per coachee. Voeg daar de krachtige live sessies aan toe, en je snapt waarom dit traject zijn gewicht in goud waard is.

Voor dit alles rekenen we €15.000 per jaar, wat misschien veel lijkt, maar wacht tot je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Naast die 60 uur WA-hulp wanneer je maar wil, krijg je ook een compleet uitgestippelde strategie en een sparringspartner die altijd voor je klaarstaat.

Dit traject gaat over echte omzetboosts, strategisch inzicht en een mindset die jouw leven gaat veranderen.

Daarnaast is het ook voor ons zo dat we niet alleen onze kosten moeten dekken, maar ook winst willen maken. Wij proberen ook om onze prijzen vanaf het begin juist te zetten om ervoor te zorgen dat we niet voortdurend onze prijzen moeten aanpassen. Een hogere prijs vragen kan intimiderend zijn, en veel van de mensen die ik coach vinden het moeilijk om hun prijzen te verhogen. Het vergt tijd om door die mentale blokkade te breken.

Ik geloof sterk in de waarde van ons aanbod en sta achter onze prijzen, ook al zijn er mensen die deze misschien niet willen betalen. Ik betaal zelf €100.000 voor mijn eigen coaching, omdat ik de waarde ervan inzie en de groei die het me brengt begrijp. Als je niet in die waarde gelooft, ben je waarschijnlijk niet onze ideale klant. Ik val in herhaling, maar onze Golden Growth is een investering die echt zijn gewicht in goud waard is.

Alle informatie over Golden Growth vind je hier.

Blog podcast 87 B

Wil jij een stap verder zetten maar vind je het idee van een coachingprogramma nog een beetje spannend?

We got what you want!

Maak kennis met onze gratis Boostways Privilege Club. Dit is jouw kans om op een laagdrempelige manier meer te leren en direct betrokken te raken bij alles wat Boostways te bieden heeft.

Ga naar boostways.be/club voor alle juicy details.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community