De kans is groot dat je al eens hebt gehoord over Google Analytics. Als dat niet zo is, no worries I’ve got you covered! Deze gratis tool van Google geeft jou toegang tot de cijfers en statistieken van jouw website waardoor je beter begrijpt wat jouw ideale klant doet, wat de bezoekers op je website doen, waar ze afhaken enzoverder. In dit artikel zet ik de belangrijkste informatie over deze handige tool voor jou op een rijtje.
Wat is Google Analytics eigenlijk?
First things first, laten we even stilstaan bij de vraag wat Google Analytics eigenlijk is. Google Analytics is een gratis webanalyse-tool die gratis door Google wordt aangeboden om jou en andere ondernemers te helpen bij de analyse van jullie websiteverkeer. Hoewel ‘web analytics’ voor jou misschien klinkt als een zeer ver-van-mijn-bed-show, is het niet zo ingewikkeld. Jouw website is het centrale punt van de online vindbaarheid van jouw onderneming. De statistieken ervan zijn dan ook de beste manier om een volledig beeld te krijgen van de effectiviteit van alle campagnes die je op een bepaald moment aan het voeren bent. Dankzij Google Analytics kan jij dus helemaal gratis jouw digitale marketingeffectiviteit opvolgen. Yes!
Hoe werkt Google Analytics?
Je vraagt je waarschijnlijk af hoe Google Analytics werkt. Eigenlijk is dat gemakkelijker dan je denkt. Google Analytics staat niet standaard op je website dus voor je ermee aan de slag kan, moet je de code nog (laten) installeren. Check mijn artikel ‘Google Analytics installeren – hoe doe je dat eigenlijk’ voor meer info daarover! De tool plaatst verschillende regels tracking code in de code van jouw website. Die code registreert al de activiteit van je gebruikers op het moment dat ze jouw website bezoeken én onthoudt wat de kenmerken van die gebruikers zijn. De meeste informatie die Google Analytics verzamelt over jouw websitebezoekers valt onder deze vier grote categorieën:
- Gebruikers-niveau: informatie gerelateerd aan de acties van elke gebruiker
- Sessie-niveau: statistieken van elk individueel bezoek
- Paginaweergave-niveau: data van elke afzonderlijke pagina
- Gebeurtenis-niveau: onder andere het aantal klikken, videoweergaven en acties van bezoekers
Al die informatie wordt, wanneer de gebruiker jouw website verlaat, doorgestuurd naar de Google Analytics-server. Dankzij die waardevolle data krijg jij een zeer uitgebreid beeld over de online vindbaarheid van jouw bedrijf en de kwaliteit van jouw website. In mijn artikel ‘5 must do rapporten die je moet bekijken in Google Analytics’ ga ik nog verder in op de informatieniveaus en vertel ik welke rapporten zeker moet bekijken in de tool.
Ook Google Analytics gebruiken?
Wil je meteen aan de slag gaan met Google Analytics? Lees dan zeker mijn artikel ‘Hoe Google Analytics installeren’. Daar leg ik je stap voor stap uit wat je moet doen om Google Analytics zelf ook te gebruiken op jouw website!