Hard werken wordt beloond. Of dat dacht je toch toen je als ondernemer startte. De realiteit is echter dat je keihard werkt, maar op het einde van de maand weinig of niets overhoudt. “Help!” roep je, “Hier moet verandering in komen!” “Help! Hannelore, wat moet ik doen?”
Ik kan er eigenlijk heel gemakkelijk de vinger op leggen, beste ondernemer, waar het bij jou de mist ingaat. Want ik heb het al zo vaak gezien: 80 % van de ondernemers die bij mij komen aankloppen, vragen niet genoeg geld voor hun diensten. En tja, wat moet ik daar meer op antwoorden dan dat dat gewoon echt niet ok is? Want het zorgt ervoor dat jij jezelf klein houdt.
Een van de grote redenen hiervoor is mindset. Kan het zijn dat jij jezelf de volgende vragen al eens hebt gesteld: gaan mensen dit bedrag wel willen betalen? Ik ben nog maar net gestart, dan moet ik mijn prijzen daar toch ook aan aanpassen? …
STOP DAAR DAN NU MEE!
Je moet dringend komaf maken met jij die jezelf tegenwerkt. Je moet dringend correcte prijzen opstellen voor jouw klant en deze ook durven vragen aan jouw klant! Let’s go! Let’s do this!
Correcte prijzen opstellen
We beginnen bij het begin: start met een duidelijk overzicht te maken van je kosten en inkomsten.
Quick reminder
Jouw kosten zijn jouw uitgaven of het geld dat je uitgeeft met jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan een personeelskost.
Het totaal van alle inkomsten die je als ondernemer binnenkrijgt is jouw omzet.
Zowel jouw kosten als jouw inkomsten zijn exclusief BTW gerekend, of je BTW-plichtig bent of niet. Het is dus heel belangrijk om steeds in je achterhoofd te houden dat je hierop nog BTW zal moeten betalen. Houd daarom altijd een goed overzicht bij om onaangename verrassingen te vermijden.
Daarbij moet je rekening houden met de volgende aspecten:
- Jouw uurtarief: wat wil je krijgen? Niet alleen om rond te komen, maar ook om een comfortabel leven te leiden?
- Uren per product / dienst: of de tijd die jij eraan besteedt om het te maken, voor te bereiden…
- Jouw kosten: welke extra kosten heb je gemaakt voor jouw dienst of product? Je bent bijvoorbeeld voor een fotoshoot extra bloemen gaan halen, wat niet standaard voorzien is in jouw kostenbasis.
- De extra’s per product: of de extra’s die je aanbiedt naast het product of de dienst die je al levert. Denk bijvoorbeeld aan een goodiebag.
- Ten slotte, de transformatie die klanten waarnemen.
Op het eerste zich lijkt dit allemaal heel abstract. Ik wil het dan ook graag toelichten met een concreet voorbeeld.
Stel: je bent net zoals ik een coach en je wil de prijs berekenen voor jouw 1 op 1 sessies. Daarbij houd je rekening met:
- De uren die je eraan besteedt:
Inbegrepen coachingsuren: 12
Voorbereiding: 2
Support gedurende 12 weken: 6 - Uurtarief: € 150 excl. BTW
- Extra kosten:
Goodiebag: € 30
Templates: € 70 - Transformatie:
omzet verdubbelen
Wel dan is je berekening: (UREN: € 150 x 18 = € 2700) + (KOSTEN = € 100) => Jouw minimumprijs is € 2.800 excl. BTW, maar je kan ook altijd meer vragen.
Voilà, met dit voorbeeld heb ik je getoond hoe je voor jouw producten en diensten de JUISTE PRIJS berekent.
Het was ook een voorbeeld van hoe ik te werk ga in mijn individuele coachingsessies. Mocht je dus nog vragen hebben of nog meer willen weten (wat met de prijszetting van groepssessies, een fotoshoot …?), aarzel niet en neem contact met me op! Ik zie je graag komen!