Storytelling secrets!

We all love some good stories, isn’t it? En zo is dat eigenlijk niet anders in ondernemersland. Want storytelling – om het meteen met de juiste term te zeggen – is een enorm krachtig hulpmiddel voor ons, ondernemers, om onze ideale klant te overtuigen. Meer over storytelling en het belang ervan? Then continue reading, please…

Om het meteen to the point in een definitie te gieten:

Storytelling

= verhalen vertellen op zo’n manier dat het emoties oproept bij de luisteraars. In het beste geval gaan de verhalen daardoor ook een betekenis krijgen voor hen.

Vergelijk het met jij die boeken leest. Sommige boeken raken je meer dan andere. De reden daarvoor is heel vaak omdat jij jezelf er meer in herkent.

En dat is meteen eigenlijk ook hét ultieme doel van storytelling: meeslepende, herkenbare verhalen vertellen die verder gaan dan de feiten. Je moet als het ware een laagje op de realiteit plakken, wat ervoor zorgt dat de klant een connectie met jou voelt.

Wat jij in eerste instantie daarvoor moet doen? Communiceren, communiceren, communiceren. Ik kan het niet genoeg zeggen: jij MOET communiceren! Want ik zeg altijd: wat niet gezien wordt, kan niet gekocht worden. Logic, but also so true.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat wij minstens 25 keer iets moeten horen of zien voordat we het pas echt onthouden. De boodschap nogmaals? Jij moet communiceren! En het is precies daarbij dat storytelling jou enorm kan helpen: om het op een leuke, aantrekkelijke manier te doen die 1. voor jou niet pusherig, maar zelfs leuk aanvoelt, en 2. door de klant goed ontvangen én onthouden wordt.

Blog podcast 40 A

Daarnaast is storytelling ook een hele goede om je te onderscheiden van andere ondernemers. Jij brengt jouw verhalen op een authentieke manier, met een unieke verhaallijn en een herkenbaarheid voor de klant die jou echt typeert. Neem mezelf als bijvoorbeeld, ik heb een storyline gecreëerd rond ‘Hannelore die zot is van Dame Blanches’ waardoor mensen mij daar nu meteen mee associëren – terwijl ik eigenlijk helemaal niet zo vaak Dame Blanches eet!

Blog podcast 40 B

Storytelling: hoe?

Enerzijds moet je dus verhalen creëren die bij jou passen, maar anderzijds moet je ook heel bewust elementen, die eigenlijk al aanwezig zijn, gaan benadrukken in je verhalen. Want het zijn net deze ‘elementen’ die jouw verhalen interessanter gaan maken en ervoor gaan zorgen dat mensen ze makkelijker onthouden.

Ik leg je even beter uit over welke ‘elementen’ ik het juist heb: The StoryBrand 7 Framework van Donald Miller.

Blog podcast 36 extras NR1

Eerst en vooral heb je de held: niet jij, maar jouw ideale klant. Aangezien dit dus hét hoofdpersonage is in jouw verhaal, is het heel belangrijk om jouw ideale klant goed te begrijpen: Wat zijn diens verlangens? Welke emoties gaan daarmee gepaard?

Neem nu dat jij schoonheidsspecialiste bent en jouw klant last heeft van acne. Dan is het verlangen van jouw klant om een acne-vrije huid te hebben.

Blog podcast 36 extras NR2

De held heeft een probleem dat die opgelost wil hebben. Jouw taak is dus om dit probleem vanbinnen en vanbuiten te begrijpen.

Het probleem is de acne van jouw klant. Het zorgt ervoor dat jouw klant zich niet goed in zijn vel voelt, met minder zelfvertrouwen in het leven staat…

Blog podcast 36 extras NR3

Vervolgens heb je de gids in het verhaal, en rarara… dat ben jij! Jij bent er om de held te helpen zijn / haar probleem op te lossen. Of anders gezegd, jij bent de expert die precies weet hoe het probleem aangepakt moet worden.

Jij hebt de kennis en expertise als schoonheidsspecialiste om komaf te maken met de acne van jouw klant.

Blog podcast 36 extras NR4

Hoe je voor de transformatie van de klant zorgt? Met een plan in de vorm van jouw product of dienst dat je hem / haar voorschotelt.

Jij hebt een crème of een behandeling in de aanbieding die ervoor zorgt dat de acne van de klant verdwijnt.

Nr5

Bij jouw plan is het heel belangrijk om ook een duidelijke call to action te voorzien. Zo weet de klant precies wat de eerste stap is om het plan in werking te stellen. Dit kan in de vorm van een formulier, een gesprek…

Nr6

Ook de andere kant van het verhaal moet je in de spotlights zetten, oftewel: het conflict. Want wat gebeurt er als de klant niet gaat voor het plan? Wat zijn de gevolgen dan?

Door het conflict te benadrukken toon je aan de klant wat er gebeurt als de pijn erger wordt en waarom het enkel en alleen in diens voordeel is om actie te ondernemen.

Nr7

Ten slotte werkt het ook heel goed om successen te laten zien die jij zelf of anderen hebben ervaren. Reviews, expertise delen… Zo ziet de klant met eigen ogen de voordelen van jouw producten of diensten en is het makkelijker om overtuigd te raken.

Dus, de 7 elementen die ervoor gaan zorgen dat jij succesvolle verhalen brengt, nog eens in een notendop:

Jij moet jouw ideale klant, de held, identificeren. Vervolgens benoem jij het probleem dat die ondervindt om jezelf daarbij te positioneren als gids die een plan aanbiedt met een duidelijke call to action. Ook de andere kant van de medaille laat je zien: wat als het plan niet doorgaat. Om tot slot af te sluiten met succesverhalen van wat jij te bieden hebt.

Als je deze 7 elementen allemaal goed en wel uitgedacht hebt, is het natuurlijk ook nodig om ze op te hangen aan een kapstok. Daarmee wil ik zeggen dat jij het grotere plaatje, de W-vragen (Wie? Wat? Waar? Waarom?…), van jou en jouw onderneming nodig hebt om deze elementen te integreren.

Suggestiekapstokken

Welke uitdagingen heb jij overwonnen?
Waarom ben jij begonnen met ondernemen?
Wat is jouw ultieme droom?

Ga dus op zoek naar kapstokken om jouw verhalen aan op te hangen. Betrek daarbij de storytelling formule van Donald Miller om daarna te communiceren, communiceren, communiceren.

Blog podcast 40 C

Dat is waar het bij storytelling op neerkomt!

En om de cirkel van deze blogpost helemaal rond te maken sluiten we in schoonheid af met het voorbeeld van de schoonheidsspecialiste. Zij kan goed aan storytelling doen door haar eigen ervaringen met acne te delen, info over de ingrediënten van haar producten te geven, voor- en na-foto’s te posten, reviews te delen…

Kortom, er zijn heel veel manieren om aan storytelling te doen. Mijn tip daarbij voor jou: test, test, test om te zien wat al dan niet werkt.

Succes!

Psssssst, wist je al dat we hier in de Summer Challenge ‘Make your summer business proof’ nog dieper ingaan op hoe jouw verhaal overtuigend te brengen? Alsook op al wat jij moet weten om jouw bedrijf naar een volgend niveau te tillen?

Heb je je dus nog niet ingeschreven, doe dat dan snel via deze link. Geen twijfel nodig, want het is…. GRATIS! Ja, dat hoor je goed!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community