We beginnen podcastaflevering 12 van de ‘Boost My Life’-podcast met een vraag: kan jij voorspellen wie jouw volgende klant wordt? Want als jij mij toegang zou geven tot jouw social media, dan garandeer ik jou dat ik dat wel kan. Een bold statement? Ja, misschien een beetje. Maar in deze aflevering toon ik jou met plezier hoe ook jij dit kan leren doen.
Potentiële klanten geven continu signalen af: ze sturen DM’s, openen jouw e-mails, liken jouw foto’s… Wil jij dus kunnen voorspellen wie jou volgende klant wordt? Dan is het eigenlijk alleen maar een kwestie van deze signalen te leren herkennen, begrijpen én uitlokken.
Dit hele proces komt neer op dat wat in marketing funnels wordt genoemd – zij die mij kennen weten dat funnels één van mijn stokpaardjes zijn.
Funnel, of het Engelse woord voor ‘trechter’, staat voor het marketingprincipe waarbij je van een hele brede doelgroep naar trouwe klanten gaat. Je ‘filtert’ ze als het ware door een trechter.
Ik werk graag met het 4 fasenmodel van Google, of het See/Think/Do/Care-model. Ik leg je elke fase even apart uit:
– SEE: In deze fase wil je dat zoveel mogelijk relevante mensen te weten komen wat jij met jouw bedrijf doet. Jij zet m.a.w. in op bekendheid creëren.
– THINK: In deze fase beginnen mensen jou in overweging te nemen: “Oh, dat aanbod is misschien wel iets voor mij!”. Het is dan ook hier dat ze signalen afgeven, die jij vervolgens moet leren capteren.
– DO: In deze fase gaan mensen over tot actie. Ze worden effectief klant bij jou.
– CARE: In deze fase verzorg jij jouw klanten zodanig dat ze klant bij jou blijven. In het beste geval worden ze zelfs brand ambassadors van jouw bedrijf.
Lead generation
Hier ga ik het dus met jou hebben over de tweede fase, de THINK-fase, waarin jij aan lead generation moet doen. Lead generation betekent dat jij signalen die potentiële klanten (=leads) afgeven, moet leren opvangen (= generation). Want alleen zo kom jij te weten wie er interesse voor jouw producten/diensten heeft en wie jij verder moet opvolgen om ze naar de volgende fase, de DO-fase, te brengen.
Mogelijke signalen: e-book downloaden, openingsuren opzoeken , DM’s op instagram, meedoen aan een give-away, antwoorden op polls, foto’s liken, e-mails openen, een kennismakingsgesprek inboeken…
Je leest het dus al: signalen kunnen heel breed zijn. Ze hebben elk een andere waarde. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat hoewel het beide signalen zijn, een kennismakingsgesprek inboeken een veel waardevollere actie is (meer commitment van de klant) dan gewoon maar een foto liken.
Leads en hun signalen worden opgedeeld volgens temperatuur:
– Koud: Deze leads vertonen al enige interesse, maar zijn helemaal nog niet klaar om tot kopen over te gaan. Ze liken jouw foto’s of downloaden een e-book.
– Warm: Deze leads bevinden zich halverwege tussen ‘gewoon interesse’ en ‘kopen’. Ze antwoorden al eens op een story of volgen een webinar.
– Hot: Deze leads zitten op het puntje van hun stoel om te kopen, maar hebben nog net dat kleine pushke extra nodig. Ze boeken een kennismakingsgesprek in of vragen een offerte aan.
Wat moet jij dus zeker en vast doen?
Jou bewust worden van alle verschillende leads en signalen die er zijn! Want op basis daarvan kan je voorspellen wie jou volgende klant wordt!
Maar daar blijft het niet bij: jij moet deze signalen niet alleen herkennen, maar er ook effectief iets mee doen, of course! Het is m.a.w. belangrijk dat jij ze opvolgt! Heel concreet betekent het dat jij op basis van de signalen een conversatie moet aangaan met potentiële klanten, om ze zo verder te pushen richting verkoop.
Er zijn heel veel verschillende manieren een gesprek te openen. Het belangrijkste is gewoon dat jij toont aan jouw potentiële klanten dat jij ze gezien hebt, dat ze tellen voor jou! Want dat gevoel van erkenning is vaak een van de weinige dingen die mensen nodig hebben voor ze overgaan tot kopen, geloof me!
Dus ik zou zeggen: ga eens kijken wie jou e-mails opent, wie jouw posts liket… en stuur hen dan een persoonlijk bericht. Je zal versteld staan van de resultaten. Be amazed & experience it yourself!
Ik wens je alvast veel succes!
Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast: