Influencer marketing, iets voor jou?

In aflevering 35 van de ‘Boost My Life’-podcast wil ik het hebben over – laat ons zeggen – toch wel dé trend van 2023 als we grote marketing agencies zoals HubSpot mogen geloven. Je hebt er zeker en vast al van gehoord: influencer marketing.

Influencers. Vandaag de dag zijn ze niet meer weg te denken op social media. Voor elke niche vind je er: van foodies tot fashionistas, van dansers tot diëtisten. Ze zijn in alle markten thuis! En net daarom is het interessant voor jou, als ondernemer, om influencers in te zetten voor jouw marketingstrategie.

Laat me dat even beter uitleggen. Wist je dat er in België alleen al 9,52 miljoen social mediagebruikers zijn en dat elke gebruiker gemiddeld 6,9 social media accounts heeft? Dat zijn hele hoge cijfers, die jou er des de meer op wijzen dat jij zo goed én zoveel mogelijk moet inzetten op social media. Of ook: jij moet consistent, authentiek en op zoveel mogelijk kanalen aanwezig zijn.

Een hele karwei, wil je dat allemaal zelf gedaan krijgen. I know, dat is ook voor mij niet anders. Maar het is net daarom dat jij influencers kan gebruiken. Eén: ze komen authentiek over. Twee: je hoeft niet alles zelf te doen, zij promoten in jouw plaats jouw business.

 

  • Want influencer marketing, dat is per definitie: jij die influencers inzet voor jouw marketing waardoor je hoopt de aankoopbeslissing van de consument te beïnvloeden.

 

Wanneer is een influencer nu een influencer?

Het woord zegt het eigenlijk zelf al: een influencer is iemand die invloed heeft op anderen. En die ‘anderen’, dat zijn in jouw geval jouw ‘ideale klanten’.

Dit brengt met zich mee dat elke ondernemer andere influencers gaat inzetten. Iemand uit de hondensector bijvoorbeeld gaat influencers gebruiken die iemand uit de fashion sector waarschijnlijk niet kent.

Het gaat ook niet per se over hoeveel volgers een influencer heeft. Wél om de invloed die een persoon heeft op anderen. Iemand kan dus best een beperkt aantal volgers hebben, maar die volgers zijn wel heel trouw en doen gemakkelijk wat de influencer ook doet.

In het algemeen wordt er wel verondersteld dat een influencer minstens 1.500 tot 5.000 volgers heeft. Er moet immers sprake zijn van een bepaalde reikwijdte.

Blog podcast 35 extras Blog podcast 32 A kopie

Hoe kies jij de juiste influencers voor jouw bedrijf?

Omdat jij via jouw influencer marketing jouw ideale klanten dus wil bereiken, moet je natuurlijk wel eerst weten wie jouw ideale klanten zijn, welke kanalen ze gebruiken en welke influencers ze volgen.

“Ja goh, wie is mijn ideale klant nu eigenlijk?”

Deze vraag borrelt spontaan bij je op? Dan heb ik één dringend advies voor jou: FIGURE THIS OUT, RIGHT NOW! Echt! Dit is zo belangrijk!

Want als je niet weet wie jouw ideale klant is, waar die woont, hoe oud die is… dan heeft jouw hele marketing eigenlijk geen zin….

Word je graag een handje geholpen? Dan loont het zeker en vast de moeite voor jou om een kijkje te nemen naar ons Boost My Business programma. Daarin pinnen we samen heel nauwkeurig vast wie jouw ideale klant is.

Wat is het doel van jouw campagne?

Check? Dan kan je beslissen wat je met jouw influencercampagne wil nastreven.

  1. Jij wil meer bereik en bekendheid.
    Jij gaat werken met influencers die een groot aantal volgers hebben.
  2. Jij wil vooral aanzetten tot kopen.
    Jij gaat werken met kleinere influencers die vaak een trouwere aanhang hebben en gemakkelijker doet wat de influencer hen ook doet.
  3. Jij wil zowel nummer 1 als nummer 2?
    Jij gaat meerdere influencers gebruiken of influencers inzetten in verschillende fases van jouw funnels.

Jij vraagt je af hoe je dit allemaal moet klaarspelen? Dan is de gloednieuwe cursus ‘Legally-Proof jouw influencer marketing boosten’ die ik samen met Margaux (Law4You) gemaakt heb, echt op jouw lijf geschreven. Daarin leggen we je dat 1 t.e.m. 3 en nog zoveel meer uit!

En wat dan?

Jij weet wie je ideale klant is en hebt het doel van je campagne bepaald? Dan kan je op zoek gaan naar influencers die passen bij jouw merk, jouw tone of voice, jouw uitstraling… Kortom, influencers die een complete fit zijn met jouw bedrijf!

Gekozen? Een heel belangrijke tip: denk ook na over de timing van je campagne! Dat is cruciaal! Iedereen krijgt dagelijks heel veel prikkels binnen. Het is dus sowieso al belangrijk om er met jouw marketing uit te springen, maar dat geldt nog eens te meer voor influencer marketing. In the overload aan social media content!

Blog podcast 35 extras Blog podcast 32 B

Meer bepaald wil jij met jouw influencer marketing campagne een momentum creëren. Dat doe je door:

  1. Met meerdere influencers tegelijkertijd te werken. Het zorgt ervoor dat de consument de boodschap meermaals tegenkomt, meer vertrouwen heeft in het product / dienst en dus ook meer neiging om te kopen. Because all the influencers have it, they have to have it too!

  2. Ook op je eigen kanalen een momentum te creëren. Hier geldt: hoe meer jouw marketing aansluit op de boodschap die jouw influencer verkondigt, hoe beter.

En wat dan, dan?

Influencers gekozen? Timing afgesteld? Dan is de volgende stap om in de statistieken van jouw influencers te duiken. Als een soort kwantitatieve én kwalitatieve kwaliteitscontrole.

  • Kwantitatief: aantal profielbezoeken, aantal kliks, de locatie van de volgers, het geslacht van de volgers…
  • Kwalitatief: tone of voice, foto’s… die passen bij mijn bedrijf.


The fit with the influencer is real? Dan zijn we aangekomen tot de laatste stap: de onderhandelfase. Belangrijk hiervoor is om op voorhand heel goed vast te leggen wat jij wilt. Wat zijn jouw verwachtingen: welke soort posts? Op welke kanalen? Welke woorden wil je dat de influencer gebruikt? Ga je de content zelf op je kanalen verspreiden?…

Schermafbeelding 2023 05 03 121645

Goede afspraken maken de beste vrienden. Auteursrecht, reclamecodes… Hiervoor geldt: hoe concreter, hoe beter! Leg dit alles dus heel concreet vast in een overeenkomst. Zo zorg je ervoor dat je de reputatie van je bedrijf beschermt.

Geen idee wat er allemaal in zo’n contract moet? Ook dat leggen Margaux en ik je haarfijn uit in onze gloednieuwe cursus ‘Legally-Proof jouw influencer marketing boosten’.

Dus, beste ondernemer, opdat je het goed in je oren knoopt: vandaag de dag, met social media overal rondom ons, kan je enorm veel succes halen uit influencer marketing. Het is gewoon belangrijk dat je aan een aantal dingen denkt vooraleer je aan de slag gaat met jouw influencer(s): welke influencers? Wanneer posten? Hoe vaak? Creëer ik een momentum? Maar ook zaken zoals verloning, een contract en een briefing opstellen etc.

Ben je overtuigd? Klaar om eraan te beginnen? Dan heb ik om deze blogpost te eindigen nog twee hele handige tips voor jou:

  • Go download het gratis e-book dat je kan terugvinden op www.boostways.be/startenmetinfluencers
  • Already convinced to bring your influence marketing to the next level? In ‘Legally-Proof jouw influencer marketing boosten’ doen Margaux en ik jou alles uit de doeken about influencers. Het is een super omvangrijke cursus (templates, checklists, video’s…), en dat aan een heel mooie, uitzonderlijke prijs. Kom meer te weten via www.boostways.be/influencers.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community