Warning: ook influencers zijn niet gratis

Deze blogpost wordt er eentje zoals ze het zeggen: kort maar krachtig! Ik wil er je gewoon even op wijzen dat ook al heb je misschien in je hoofd dat werken met influencers gratis is, ik je – helaas, helaas – moet je teleurstellen. Net zoals elke vorm van marketing, kost ook influencer marketing jou een cent(je)

Het mag je dan nog zo vreemd lijken: voor sommigen is ‘influencer zijn’ een job zoals een ander. Influencers zijn dus ook afhankelijk van een loon. Net zoals elke ander werkende mens, krijgen ze beloningen voor hun diensten. 

Knoop dus goed in je oren: een influencer campagne is nooit gratis! Daarbij is het wel zo dat het niet altijd om een geldelijke vergoeding moet gaan. Er bestaan een aantal andere manieren om een influencer te belonen voor de diensten die hij of zij aan jou levert.

Geldelijke vergoeding 
Dit is de meest standaard manier van werken. Jij betaalt de influencer een ‘loon’, of een bedrag dat op voorhand afgesproken is.

Creatie van inhoud 
Jij laat de influencer naar eigen wens content maken met jouw product / dienst. Jullie deal is dan een soort ‘media fee’ die inhoudt dat jij die content verder mag verspreiden op je eigen kanalen. 

Unboxing / Producten 
Jij stuurt jouw producten gratis naar de influencers waarbij de deal is dat zij het ‘publiekelijk’, voor al hun volgers, unboxen op social media. 

Een gouden tip: stuur het op eenzelfde moment naar verschillende influencers. Zo creëer je een momentum, een ‘trend’, waarbij volgers denken: “Damn, ik zie het bij x en bij z. Dan moet het wel in zijn. Dit moet ik ook hebben!”

Partnership op lange termijn 
Bij een influencercampagne gaat het niet alleen om de cijfertjes, maar ook om het opbouwen van langdurige relaties. Het voordeel daarvan? Het pad wordt geëffend voor een duurzame samenwerking met resultaten op lange termijn, zowel voor de influencer als jouw merk.

Co-creatie 
Je kan ook altijd samen met een influencer iets op de markt brengen. Denk daarbij aan een product of een collectie. Zo heeft Ottolenghi bijvoorbeeld een eigen serviescollectie in samenwerking met Serax.

Ruil / Uitwisseling 
Ten slotte kan er ook een ruil gedaan worden tussen jou en jouw influencer(s) waar jullie allebei voordeel uit halen. Denk daarbij aan producten, bepaalde ervaringen… in ruil voor reclame op de social media.

Wil jij graag weten welke opties er voor jou het beste zullen werken? Kom je er zelf niet helemaal uit? 

Volg dan de cursus ‘Legally-Proof jouw influencer marketing boosten’, een samenwerking van mij, Hannelore, met topmadam en toponderneemsters Margaux van Law4You. Het bevat een uitgebreide masterclass, checklists, templates, concrete cases… waardoor jij binnenkort alle in’s & out’s van influencer marketing kent!

Wil je graag meer te weten komen over de cursus? Of je nu meteen al inschrijven? Dat kan via deze link

Influencer marketing cursus mockup new

Legally-proof jouw influencer marketing boosten

👉🏼 Een uitgebreide masterclass
👉🏼 Een checklist
👉🏼 Templates voor een briefing en een samenwerkingsovereenkomst
👉🏼 Concrete cases en voorbeelden uit het bedrijfsleven

En dat voor slechts €319! Voor levenslange insights, een koopje als je het ons vraagt! Ontdek meer info hier.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community