Vrienden en familie liggen ons nauw aan het hart. Maar betekent dat ook dat je hen korting moet geven op jouw producten of diensten? Hoewel je het misschien maar al te graag zou doen, moet ik je helaas teleurstellen. In deze blogpost leg ik je uit waarom.
“Help, moet ik korting geven aan vrienden en familie?” Het is een vraag die ik vaak krijg van ondernemers en ik beantwoord hem ook steevast met: neen, nooit! “En waarom dan niet, Hannelore?” Wel, het antwoord is simpel – en zelfs een beetje poëtisch van aard:
Jij bent jij, een ondernemer.
Jij levert kwaliteit.
Jij focust op het invullen van verlangens of het oplossen van problemen.
En je doet dat voor iedereen op dezelfde manier.
Daarom verdien je het ook om correct betaald te worden.
Voilà, bij deze heb je een op een blaadje – en hang het ter reminder ergens goed in het zicht! – waarom je zelfs aan familie en vrienden geen korting moet geven.
Want je wilt jezelf als ondernemer gewoonweg niet devalueren of minder waarderen. Daarom is het steeds belangrijk dat jij de correcte prijst durft vragen aan iedereen, aan jan en alleman.
Loopt dit toch niet altijd van een leien dakje? Heb je moeilijkheden om jezelf zo standvastig op de markt te prijzen? Gebruik dan deze drie tips!
Focus op de transformatie die je brengt
Welke transformatie wil je dat jouw product of dienst voortbrengt?
Welke transformatie wil je dat jouw klant opmerkt?
Of het nu familie en vrienden zijn, of een compleet wildvreemde: de transformatie die je voor ogen hebt, blijft gelijk.
Focus op de emoties die gepaard gaan met deze transformatie
Hoe gaat je ideale klant de transformatie van jouw product of dienst ervaren?
Of hoe wil je dat jouw ideale klant het ervaart?
Emoties zijn een hele belangrijke! Ze tonen het menselijke aspect aan jouw ondernemen – en dat hebben mensen altijd graag! Als jij ze dus op een goede manier weet aan te spreken, dan is dat alleen maar goed!
En ook hier geldt dat zowel voor familie en vrienden, als voor compleet wildvreemden: de emoties die je wilt aanwakkeren met jouw product of diensten blijven dezelfde.
Focus op de totale waarde van je product
Wat is je product in zijn geheel, met alle kosten die erbij komen kijken, waard?
Durf ook hier correct en eerlijk met jezelf te zijn! Incorporeer alle extra tijd en moeite die je er hebt ingestoken!
Dus, liefste ondernemers, ik denk dat het wel duidelijk is. Volgende keer dat je jezelf de vraag stelt, “Help, moet ik korting geven aan vrienden en familie?”, dan weet je net als ik wat je steevast te antwoorden moet: “Neen, nooit! (optioneel: maar dat betekent niet dat ik niet minder van je houdt!)”