Planning, it’s always all about planning als ondernemer. En dat geldt dus ook voor het genereren van leads. Want heb je een lead generation plan, dan kan je veel doelgerichter ondernemen: “Ik wil x-aantal nieuwe klanten aantrekken? Daarvoor moet ik dit & dat doen!” Tching, tching, got them in my pocket! In deze blogpost: hoe stel jij een lead generation plan op.
Misschien heb je me al zien aankomen met het volgende voorbeeldplaatje van Lead Generation:
Als je dus 1.000 volgers hebt die een post bekijken,
waarvan 100 jouw E-book downloaden,
waarvan 10 ook effectief iets bij jou kopen,
dan kan je op basis hiervan gaan terugkoppelen.
The other way around!
Als jij dus 20 mensen wilt die bij jou kopen,
dan moet je 200 mensen hebben die jouw E-book downloaden,
dan moet je 2.000 volgers hebben die jouw post bekijken,
en dus een plan opstellen om dat te bereiken!
EEN LEAD GENERATION PLAN!
Om terug te kunnen rekenen en op basis daarvan een plan op te stellen, heb je wel eerst een basis nodig:
- Jouw bestaande data en statistieken
- Enkele assumptie-data
Want vanuit deze cijfers kan jij dan jouw conversie ratio bepalen: hoeveel leads doen er ook effectief beroep op jouw producten of diensten? En vervolgens ook jouw concreet actieplan, of lead generation plan opstellen.
Jouw lead generation plan bestaat uit 4 stappen:
- Hoeveel leads heb je nodig?
- Hoe zijn die leads verspreid?
- Van waar komen die leads?
- Plan je acties
- # social media posts
- # blogs
- # netwerkevents
- Advertenties
- …
Als ik je één tip mag geven bij stap 4:
zet in op verschillende kanalen, want complementariteit werkt het best!
Dus jij weet wel wat te doen nu, niet?
JOUW LEAD GENERATION PLAN SCHERPSTELLEN!
Mijn opdracht voor jou is dan ook om eerst even diep in jouw statistieken te duiken en vervolgens een lead generation plan op te stellen. Word je graag een handje geholpen? Wil je graag nog meer in detail weten hoe je dit allemaal aanpakt?