De geschiedenis van SEO
Bij het lezen van de titel dacht je misschien: Archie, who?
Neen, ik heb het niet over de zoon van Harry & Megan, maar over de allereerste zoekmachine ooit.
SEO is nog niet zo heel oud, net zoals heel veel andere zaken in digitale marketing. Archie, de allereerste zoekmachine ooit werd ontwikkeld in 1990, slechts 30 jaar geleden dus. Archie werd ontwikkeld door studenten van The School of Computer Science in Montreal. De school wilde hun kennis verbinden met het ‘internet’. En zo werd Archie geboren, de eerste zoekmachine op het internet.
Archie, niet veel meer dan een slimme database
Archie was eigenlijk niet meer dan een soort van slimme database waarin je files kon opzoeken door middel van een keyword. De keywords werden manueel aan de file toegevoegd, en vervolgens werd er gezocht. Hoewel Archie dus héél ver staat van wat we nu kennen als zoekmachines is de basis wel hetzelfde gebleven: het belang van keywords. De zoekopdracht startte 30 jaar geleden immers ook altijd met een zoekwoord, en dat is nu nog niet veranderd.
Google zoals we die nu kennen is nog maar 22 jaar oud. De zoekmachine en het algoritme werden gelanceerd en gecommercialiseerd in 1998. Ondertussen ondergingen Google en het algoritme vele updates en optimalisaties, maar de basis van Google valt in wezen terug op Archie. Nog steeds spelen keywords een belangrijke rol in gevonden worden op Google, al zijn er vandaag nog veel meer parameters bijgekomen.
De geschiedenis van SEO kennen is handig om zo zelf je SEO-strategie te optimaliseren.
Wil jij hier mee aan de slag? Ontdek dan alvast 5 eenvoudige SEO-hacks die je zullen helpen om je strategie te optimaliseren!