Tips to top up your website

Like duh, social media is toch the place to be? Ook, liefste ondernemer. Maar tegen vele hun weten in, is een goede website hebben nog altijd key. Want wist je dat de meerderheid nog altijd eerst zoekt via de zoekmachine vooraleer ze ook echt overgaan tot kopen? Wat jou dus te doen staat? Zorgen dat die website van jou er staat. En dat doe je, liefste ondernemer, dankzij deze handige tips!

1/ Nooit genoeg titels, please!

Waarom? Omdat Google jou SEO-gewijs beloond als je jouw titels goed gebruikt. ‘Goed’ in die zin dat je 1. elke blok op elke pagina van jouw website start met een titel, en 2. in elk van jouw titels keywords gebruikt die relevant zijn voor jouw onderneming.

Voor jouw diensten gebruik je bijvoorbeeld de titel ‘diensten’? Ik kan je zeggen dat je dit beter niet doet, want ‘diensten’ is geen SEO-keyword. Iedereen biedt ‘diensten’ aan. In de plaats is het dus beter om het te specifiëren à la ‘beautybehandelingen voor hem / haar’, ‘coachingstrajecten’…

Blog 2024 01 02 Extras A

2/ Deel je blokken op!

Daarmee bedoel ik dat je echt moet werken zoals je zou doen in een paper of essay (1.1, 1.2, 1.2.2 …). Op jouw website vertaalt dat zich dus naar H1, H2, H3 en ga zo maar door. De regel hierbij: je hebt altijd maar één H1 per pagina, dan ga je kleiner (H2) en kleiner (H3) om eventueel terug naar groter te springen (met max. terug tot H2, want maar één H1).

Waarom dit belangrijk is? Ook dit is weer SEO-gerelateerd. Google zoekt namelijk naar keywords in jouw H’s. Heb je meerdere H1’s? Dan weet Google niet waar jouw pagina over gaat en als Google het niet weet, gaat ie je ook niet tonen in zijn zoekresultaten.

Good to know

SEO leest jouw titels, meta-titels, metadescriptions en knoppen.

Hoe kan jij jouw SEO bekijken?

Heel simpel! Het enige wat je moet doen is een plug-in installeren. Typ in op Google ‘SEO meta in 1 click’ en klik op het eerste zoekresultaat. Vervolgens druk je op de knop ‘toevoegen aan Chrome’ en hupsakee, je plug-in is geïnstalleerd!

Vanaf nu is deze plug-in eentje die je altijd kan gebruiken. Letterlijk: altijd. Want op om het even welke website jij surft (jouw eigen of die van een ander), kan je dankzij deze plug-in de SEO bekijken. Heel handig om te weten te komen bij andere ondernemers / bedrijven … die je inspirerend vindt!

Let wel op: de plug-in werkt enkel met Google Chrome als browser.

Wil je graag nog een keer goed uitgelegd krijgen hoe jij jouw SEO kan optimaliseren, checken enzoverder enzovoort? In onze cursus Boost My Business zit een hele uitgebreide tutorial over SEO met al z’n ditjes en datjes.

Boost My Business en al onze andere cursussen kan jij ontdekken in ons cursustraject Bronze Cash Breakthrough. Bakken kennis waarin we jou persoonlijk begeleiden. Ontdek ze hier.

3/ Jouw titels en quotes vertellen het verhaal

Haal je alle doorlopende tekst weg op jouw website, dan zou je eigenlijk nog altijd moeten snappen wat er staat. Het is te zeggen dat jouw titels en quotes echt het verhaal moeten vertellen. Ze moeten ‘flowen’ op zich. De tekst dient eigenlijk enkel ter verduidelijking.

4/ Wees zelfzeker en straal dat ook uit op jouw website

Wat zou je willen? Wat zou je kunnen bereiken? Dit zijn zinnetjes die ik liever niet zie op de website van mijn coachees. Waarom? Omdat ze jezelf als ondernemer in vraag stellen. De ‘zou’ geeft jouw potentiële klanten geen gevoel van zekerheid.

Wat dus te doen in de plaats? Gebruik zinnetjes à la ‘je gaat dat, dat en dat hebben’. Zo straal jij meer zelfvertrouwen en knowhow uit, terwijl je het toch ook niet 100 % belooft. Er is nog ruimte voor ‘afwijking’, zeg maar. Bovendien zorg je er zo ook voor dat jouw potentiële klanten niet denken ‘dit is iets voor mij’. Neen, je legt hen uit dat het iets voor hen is, punt over uit.

Blog 2024 01 02 Extras B

5/ Let’s get visual!

Visuals always work. Dus hoe visueler jij weergeeft wat je te bieden heeft, hoe meer jouw websitebezoekers mee gaan zijn met jouw verhaal. Heb je bijvoorbeeld een traject waar heel veel in zit? Geef dat weer in een duidelijk overzicht waardoor jouw potentiële klanten in een oogopslag weten wat ze allemaal krijgen.

Een ander voorbeeld: jouw FAQ. Hiervoor raad ik aan te werken met vragen die je kan openklikken. Niet iedereen hoeft elke vraag te zien. Ook hier weer: maak het zo duidelijk / visueel mogelijk.

6/ Nooit genoeg knoppen, please!

Om de cirkel, aka blogpost rond te maken, sluit ik af met een laatste tip in het genre van de eerste tip: eender welke pagina op jouw website moet eindigen met een knop (= call to action). Want allesbehalve wat je wil is een doodlopend straatje. Jouw website bezoekers moeten altijd door kunnen klikken naar iets anders over jouw onderneming (ander pagina op jouw website, jouw social media…).

Blog 2024 01 02 Extras C

Een korte blogpost? JA! Maar eentje met heel veel waardevolle informatie waar je nu meteen mee aan de slag kan? Ook JA! Profiteer dus van deze tips en gebruik ze om jouw website te optimaliseren. All the way richting the top!

Succes!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community