Waarom je best duurzame relaties opbouwt met je klant

Vandaag de dag willen we altijd maar ‘meer’ van alles. Zo ook ‘meer klanten’. Maar, laten we eens een stap terugzetten en focussen op wat nu echt het beste is voor jou en jouw bedrijf. Wat je werkelijk nodig hebt, zijn niet zomaar klantrelaties, maar wel duurzame klantrelaties! In aflevering 49 van de ‘Boost My Life’-podcast vertel ik jou waarom dit zo is en ook hoe je dit kan bereiken.

Acquisition ⇔ Retention & Loyalty

Wanneer we het hebben over duurzame klantrelaties, moet ik het eerst en vooral even met jou hebben over twee grote marketingstrategieën.

Aan de ene kant heb je ‘acquisitie‘, wat volledig focust op het binnenhalen van nieuwe klanten. Daartegenover staat ‘retentie & loyaliteit‘, wat betekent dat je inzet op klantenbehoud en van jouw bestaande klanten ‘loyale klanten’ maken.

Nu is het heel vaak zo dat de grote focus gelegd wordt op het verwerven van nieuwe klanten (acquisitie), maar in werkelijkheid is het behouden van bestaande klanten minstens zo belangrijk (retentie & loyaliteit).

Dit is ook het geval voor jou? Jij vindt het verleidelijker om steeds op zoek te gaan naar nieuwe klanten? A.u.b. neem dan dit megawaardevol advies van me aan: het is én duurder én kost meer tijd om nieuwe klanten aan te trekken (acquisitie) dan om meer te verkopen aan bestaande klanten (retentie & loyaliteit). Nieuwe klanten moeten je namelijk leren kennen en nog door de hele verkoopfunnel gaan voordat ze ook daadwerkelijk klant bij jou worden.

Dus, voor de rest van deze blogpost over ‘duurzame klantrelaties’, richten we ons op welke strategie?

IN KOOR: “Retentie & loyaliteit!”

 

Customer Lifetime Value (CLV)

Wanneer we het hebben over duurzame klantrelaties, is het ook een must om het begrip ‘Customer Lifetime Value‘ (CLV) te betrekken. Dit is een mega belangrijke term in marketing die de totale waarde van een klant gedurende z’n hele levenscyclus als klant bij een merk vertegenwoordigt.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je elke dag voor vijf jaar aan een stuk een kopje koffie bij Starbucks koopt. Jouw klantwaarde is dan grof gesteld niet één kop koffie, maar 365 koppen koffie X 5 jaar. CLV baseert zich op drie elementen: hoe lang een klant blijft, hoe vaak ze kopen en wat ze kopen.

 

Retention & Loyalty + CLV

Retentie & loyaliteit ✅
CLV ✅

Dan is het tijd nu om deze twee te combineren. Hoe kan jij jouw CLV verhogen bij jouw huidige klanten opdat je een duurzame relatie met ze opbouwt?

Hier zijn de drie factoren waar jij kan op inspelen:

  • Langer klant: Zorg ervoor dat klanten trouw blijven aan je bedrijf. Loyaliteitsprogramma’s zijn heel goed hiervoor. Denk daarbij aan puntenprogramma’s of niveaus, waar klanten exclusieve voordelen krijgen naarmate ze meer aankopen doen.

  • Vaker kopen: Stimuleer herhaalaankopen door geautomatiseerde e-mailmarketing, herinner klanten eraan om terug te keren en bied abonnementsmodellen aan.

  • Meer uitgeven: Upsell en cross-sell zijn de strategieën to be om klanten meer te laten uitgeven. Verleid klanten om extra opties of aanvullende producten aan te schaffen, en bied combo-pakketten aan.

Nu is het natuurlijk zo dat als jij erin slaagt deze drie te combineren, de groei van jouw klantwaarde én jouw groei in het algemeen exponentieel de lucht in zal schieten.

Want stel je even voor dat een klant oorspronkelijk een waarde van 500 euro had, maar door slimme marketing tactieken blijft die klant twintig jaar klant, koopt vijftien keer per jaar én besteedt tien euro meer per keer. Awel, reken maar eens uit? Jouw klantwaarde stijgt naar 3000 euro! W O W!

Dus, liefste ondernemer, zoals je kan lezen, is dit echt dé sleutel tot de groei van jouw bedrijf. Vanaf nu ga je niet alleen meer concentreren op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar vooral ook op het verhogen van de waarde van je bestaande klanten. Want dit is echt waar jouw ‘duurzame klantrelaties’ in schuilen!

Ik wens je alvast heel veel succes!

Jij wil graag nog dieper duiken in dit onderwerp? Voor duurzaam gaan met een grote ‘D’? Neem dan zeker deel aan onze najaarschallenge, voor vele meer waardevolle inzichten en strategieën.

Meer info over de najaarschallenge vind je hier.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community