Prijszetting is één van mijn favorietjes om te coachen. Wat me daarbij telkens opnieuw en opnieuw weer opvalt? Weerstand van mijn coachees: “Wat is nu eigenlijk een goede prijs? Durf ik die prijs wel vragen? …” Om een antwoord te geven op al jouw vragen omtrent prijszetting, wijd ik er met alle plezier een hele aflevering van de ‘Boost My Life’-podcast aan. Enjoy!
Laat ik even heel duidelijk zijn: prijszetting is één van de basics van een goede bedrijfsstrategie. Jij moet jouw producten / diensten met de juiste prijzen op de markt zetten. Alleen dan zal je kunnen groeien op een duurzame manier.
Wat is een prijs nu juist?
Het antwoord op deze vraag lijkt op het eerste zicht makkelijker dan het is: een prijs is het voor een goed of dienst te betalen geldbedrag (Van Dale). Ja zeker waar. Maar eigenlijk moeten we het vanuit een marketingperspectief op twee verschillende manieren benaderen.
1. De prijs voor de klant
Belangrijk om te onthouden is dat je de prijs voor de klant altijd ‘subjectief’ moet bekijken vanuit de waarde die je biedt aan de klant, eerder dan wat er ‘objectief’ allemaal in jouw product / dienst zit. Want iedereen kijkt anders naar prijzen. Iedereen hecht belang aan andere zaken.
Bv. Een Porsche staat te koop voor €80.000. Voor een autoliefhebber een koopje! Voor een ander gewoon waanzinnig veel geld!
De boodschap? Maak dus nooit de rekening van een ander. Het is altijd aan de klant om te bepalen of de prijs gerechtvaardigd is. Het is met andere woorden altijd aan de klant zelf om te bepalen of deze de prijs wil neertellen voor de transformatie die je brengt: een pijn die je oplost, een verlangen dat je invult.
2. De prijs voor jou, als ondernemer
Zoals ik hierboven al eens zei: jouw prijszetting is enorm belangrijk voor jouw groeitraject. Meer nog, het is het vehikel, de accelerator om het leven te leiden dat jij wil!
Ondernemersvrijheid! Ondernemerssucces!
Prijszetting is naast jouw positionering (zie aflevering 19) dan ook een van de belangrijkste factoren in jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat jouw prijszetting op en top correct is.
Wat is een goede prijs? Hoe bepaal ik die?
Ook hier weer heb je twee perspectieven om rekening mee te houden.
Een goede prijs bepaal je:
1. op basis van wat het leven dat jij wil leiden
Alles begint hier – zoals heel vaak het geval is! – met controle op je cijfers: hoeveel wil jij werken? Wat heb je nodig om te (over)leven? Wat zijn je kosten? Hoeveel factureren je? …
Van daaruit bepaal je vervolgens jouw prijs waarvoor je de minimale prijs opweegt tegenover de waarde die je biedt aan de klant (zie puntje hieronder).
2. op basis van de waarde die je brengt voor de klant
Dit heeft alles te maken met value based pricing. Wat is de waarde van het verlangen dat je invult of de pijn die je oplost? Het antwoord op deze vraag is jouw prijs!
Bv. Onlangs had ik een groepsworkshop. Een van mijn coachees (A) vroeg aan een andere coachee (B), een VA met specalisitie in lanceringen en funnels, hoeveel ze zou vragen voor om een mailflow op te stellen met +- 8 mails.
Het antwoord van B? “€ 120 om de klus te klaren op 2 uur!”
Het antwoord van A? “Wat! Zo goedkoop! Ik ben er al 8 uur mee aan het sukkelen, dus ik hoef niet te weten hoelang jij erover doet. Ik zou je er gerust € 500 voor willen betalen!”
Dit is value based pricing: niet hoelang je aan iets bezig bent, maar wel wat de waarde en transformatie is!
Het vergt oefening om jouw prijzen correct te bepalen, en dat ook in lijn met je aanbod en positionering. Maar geloof me, als je dat kan dan ga jij een mooie, voorspoedige, gelukkige … [vul zelf maar in] groei tegemoet!
Heb je moeite met het bepalen van jouw juiste prijs?
Kijk dan zeker eens naar onze Plan Your Data Cursus!
Daarin krijg je allerlei formulieren en templates van ons die je helpen om jouw berekeningen te maken.
“Ja, maar…”
1. “Ja maar, wat gaan mensen denken over mijn prijs? Welke reputatie geeft het mij?”
Daar mag je je niet – lees: nooit! – door laten doen! Want er gaan altijd mensen zijn met commentaar en kritiek. Er gaan altijd mensen zijn die niet op hetzelfde level of awareness zitten als jij (zie aflevering 3). Maar het draait niet om deze mensen. Wel, gaat het om jij die het leven wil leiden dat jij wil.
Want heb je er al eens bij stil gestaan: jij vraagt te lage prijzen, waardoor je je kapot werkt, in een burn-out belandt en uiteindelijk niemand meer kan helpen. Ja, wat dan? Wat gaan de mensen dan zeggen?
2. “Ja maar, wat als ik klanten verlies met mijn nieuwe ‘correcte’ prijzen?”
Deze belemmering zit alleen maar in jouw hoofd! Je prijzen verhogen leidt zelden tot klantenverlies omdat de ‘switching cost’ voor de klant, of de kost / energie / moeite … om van het een te veranderen naar het ander, vaak hoger is dan de stijging van jouw prijzen.
Verlies je toch een paar klanten? Weet dan dat dat ook dik oké is! Want door hogere prijzen te vragen, heb je wellicht ook de marge om het te doen met een klant meer of minder.
3. “Ja maar, ik kan deze prijs toch niet vragen? Niemand in mijn branche vraagt deze prijs!”
Jawel! Er moet altijd iemand zijn – een pionier – die het anders doet, die verandering brengt op de markt! Durf dus maar initiatief te nemen. Jij weet wat jouw product / dienst waard is en daar mag je voor uitkomen. Klaar en duidelijk!
4. “Ja maar, hoe ga ik nieuwe klanten bereiken met mijn prijzen?”
Een goede marketing en strategie. Daar draait het allemaal om. En er zijn zoveel manieren om dat te bereiken. Eentje die ik heel sterk aanraad? In coaching gaan bij Boostways natuurlijk! In ons Boost My Business traject leren wij jou namelijk hoe jij jouw aanbod met succes op de markt kan brengen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft bovendien ook aangetoond dat hogere prijzen vragen niet nadelig werkt voor een bedrijf. Wil ik daarmee zeggen dat jij per se jouw prijzen moet optrekken?
Neen!
Ik wil je gewoon duidelijk maken dat jij vanuit controle op je cijfers
➡️ jouw prijzen op een value based manier kan berekenen
➡️ om die vervolgens ook zo op de markt te zetten
➡️ om nieuwe klanten aan te trekken!
Groei, groei, groei is daarna het logische gevolg!
You ready for?
Ready to start? ?
Dat doe je very easy peasy met onze Plan Your Data Cursus.
Graag een stapje verder?
Dan ben je zeer welkom in ons Boost My Business traject. Surf naar onze website of stuur ons een berichtje om alles te weten te komen over dit uniek coaching programma.