Positionering, wat is dat juist?

Voor de tweede podcastaflevering van het nieuwe jaar 2023 heb ik het met jou over een van mijn favorietjes. Of ook wel: één van mijn stokpaardjes. Positionering en het grote belang ervan. Want al wie succesvol wil ondernemen, zou eigenlijk van meet af aan een duidelijke positie moeten innemen. In deze blogpost meer daarover.

Als business strateeg, groeiexperte, marketing coach… (what’s in a name?) zie ik heel vaak bij mijn coachees dat ze een hele zwakke of zelfs onbestaande positionering hebben. Daardoor ondervinden ze vaak veel problemen binnen het ondernemerslandschap: niet voldoende klanten, bestaande klanten zeggen af, niet genoeg winst…

Daarom begin ik, Hannelore, altijd met de positionering van mijn klanten. Het is één van de fundamenten van jouw bedrijf.

Maar wat is positionering nu eigenlijk?

Positionering betekent zoveel als een positie in de markt innemen die je onderscheidt van andere concullega’s. Waarvoor sta jij? Wie wil je zijn met je bedrijf? Welke diensten bied je? Welke klanten wil je aantrekken?

Dankzij jouw positionering is het meteen duidelijk voor wie jouw producten / diensten dienen, en voor wie niet. Op het eerste zicht scary as hell voor vele ondernemers omdat het voelt alsof je een hele groep mensen uitsluit als potentiële klant. Maar op het einde van de rit een echte must do. Ik illustreer het je aan de hand van het volgende voorbeeld.

  • Binnenkort open ik een kledingwinkel. De beste keuze lijkt me om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken en dus drie merken te verkopen: Zeeman (goedkope prijzen), Zara (doorsnee prijzen) en Max Mara (high end prijzen).

    Zo is er voor ieder wat wils! Of dat denk ik toch…

    A. Grootmoeder die altijd voor al haar kleinkinderen gaat shoppen in de Zeeman springt niet binnen omdat ze ook een dure jas van Max Mara ziet hangen waardoor ze denkt dat de Zeemankleren in mijn winkel wel eens duurder zouden kunnen zijn dan normaal… De bal misgeslagen, DJUH!

    B. Ook omgekeerd gebeurt hetzelfde: een trouwe klant van Max Mara stapt mijn winkel niet binnen omdat de kleren van de Zeeman de klant doen vermoeden dat Max Mara hier van minder kwaliteit is… De bal misgeslagen voor een tweede keer, DJUH!

Door dus een manusje van alles te willen zijn, vindt er geen enkele klant 100% zijn gading bij mij waardoor ik de bal telkens missla en geen nieuwe klanten aantrek.

Wat mag de oplossing dan wel niet zijn? Ja, ja, hier ben ik weer met mijn positionering! Om nog eens goed duidelijk te maken wat het juist is, stel ik je de volgende vraag:.

  • Er staat een Chanel te koop in de Aldi. Welke gedachten gaan er dan door je heen?

    Echt? Hhhaahha, dat kan toch niet? Hannelore, jij bent ermee aan het lachen? Die Chanel is fake? Die Chanel is van lagere kwaliteit?

Wel, dergelijke associaties zijn te verklaren omdat ik twee merken heb aangehaald die allebei een hele sterke positionering hebben. Chanel is luxueuze high end fashion met een prijskaartje aan. Aldi daarentegen zet in op low cost en is daarom misschien van wat mindere kwaliteit.

Hierbij wil ik trouwens ook meedelen dat er geen goede of slechte positie bestaat. Elke positie is ‘goed’ zolang die maar sterk en duidelijk genoeg is! Want zowel voor een Aldi als een Chanel bestaat er een bepaald, groot doelpubliek, niet?

De positie van Boostways

Bij Boostways hebben we onlangs onze positionering ook nog eens herzien. Vandaag de dag zeggen we met trots dat onze positie is om ambitieuze ondernemers (ongeacht of je startend bent of al meer ervaren) een one way ticket naar de top te bezorgen.

Position the best way possible

Eenmaal jij jouw positie in de markt bepaald heb, is het belangrijk om die ook naar de buitenwereld te communiceren. Mijn advies daarbij? DURF COMMUNICEREN! Want hoe duidelijker jij communiceert wie je bent en wat je doet, hoe makkelijker jouw ideale klanten zich een weg zullen banen naar jou en jouw bedrijf.

Daarnaast is het ook heel belangrijk om jouw branding, prijszetting en fotografie in lijn te brengen met jouw positionering. Om het voorbeeld opnieuw aan te halen: een Chanel handtas verkopen in de Aldi gaat gewoon niet omdat de branding, prijszetting en fotografie / vormgeving van de Aldi zich gewoon niet leent voor de verkoop van een luxueus high end product.

Blog podcast 19 A

In short

Dus alles nog eens tezamen: als je zelf nog niet weet welke positie jij met jouw bedrijf inneemt, hoe kan je dan verwachten van jouw klanten dat ze dat weten? Start daarom met jouw positionering en werk deze haarscherp uit!

Waarom onderneem ik? Wie wil ikzelf zijn? Wie wil ik zijn met mijn bedrijf? Met welke klanten wil ik werken? En hoe kan ik daar een sterke positionering aan vastkoppelen?

Dit is niet zomaar een klus die je in 1, 2, 3 geklaard hebt. Een sterke positionering vraagt tijd en reflectie, maar je zult zien: je plukt er uiteindelijk alleen maar de vruchten van af!

BMB banner huddle

Jij wil graag werken aan jouw positionering? Bekijk dan zeker eens onze programma’s. In het Boost My Business traject werken we bijvoorbeeld niet alleen aan jouw positionering, maar aan alles waardoor jij binnenkort succesvol zal ondernemen (prijszetting, jouw strategie, funnels…). Op basis van een een individueel leerplan werken we jou naar de top!

Boost my life podcast Boostways

Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast:

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community