Waarom jij aan omnichannel marketing wil doen

Ik zie heel vaak bij mijn coachees dat ze vooral inzetten op multichannel marketing. Maar wil je een allesoverkoepelende SUCCESVOLLE marketingstrategie, dan ga je zeker en vast ook aan omnichannel marketing moeten doen. Weet jij wat beide vormen van marketing zijn? Ken jij het verschil? In deze blogpost alles daarover.

360° marketing
Ooit al gehoord van 360° marketing? Het is een communicatiestrategie die zich richt op het bereiken van de doelgroep via meerdere platforms en kanalen. Of anders gezegd: het brengt in kaart welke touchpoints jij moet grijpen op de reis die een klant bij jou maakt (‘customer journey’).

Coolblue, bijvoorbeeld, is kei goed in dit soort marketing. Ooit gaven ze in elk pakketje een folder mee waarop stond wat je achteraf met de doos kon doen. Daaraan vast hing dan een wedstrijd voor ‘de meest originele ideeën’ die toffe prijzen konden winnen. Dit is een van de zoveel voorbeelden dat aantoont dat Coolblue een toonbeeld is van 360° marketing. Als geen ander heeft het door dat in goede service nieuwe opportuniteiten (tot blije klanten, tot verkoop…) liggen.

Blog 2024 01 16 Extras A

Ik probeer omnichanneling ook wel eens uit te leggen aan de hand van deze foto.

Als ik je zeg: vind op dit overvolle strand zomaar eens mevrouw X met het gele badpak (= jouw ideale klant) aan. Dan antwoord jij mij waarschijnlijk: “Hoe the fuck, Hannelore, begin ik daaraan? Het is heel moeilijk, bijna onmogelijk zelfs om mijn ideale klant te vinden”

Doe jij daarentegen aan omnichanneling? Dan ga je alles op alles zetten om deze klant wel te kunnen bereiken. Jij gaat met andere woorden zoveel mogelijk potentiële wegen creëren die elkaar ook nog eens versterken om mevrouw X met het gele badpak te vinden. In de auto over land, met de boot op zee, vanuit de helikopter in de lucht etc.

1050861 200

Omnichannel marketing als doel
360° marketing wordt vaak weergegeven volgens een circulair model dat alle soorten touchpoints bevat waarop jij als ondernemer kan inspelen – ‘moet inspelen’, eigenlijk.

Wel, nu zijn er twee manieren waarop jij kan inspelen op deze vorm van marketing:

multichannel & omnichannel.

Hoewel ik heel vaak zie dat de meesten van mijn coachees enkel inspelen op multichanneling (= meerdere kanalen gebruiken om jouw boodschap te verspreiden), is het belangrijk om ook aan op omnichanneling te doen.

Multichannel vs Omnichannel

Meer zelfs, omnichannel marketing is eigenlijk hét ultieme doel omdat je niet alleen verschillende kanalen tegelijkertijd inzet, maar dat ook doet op een complementaire manier. De kanalen versterken elkaar als het ware!

Neem nu bijvoorbeeld influencer marketing. Je kan dat alleen via multimarketing doen: je stuurt een product op naar de influencer, de influencer post content daarover en hup de kous is af. Maar wil je nog meer effect, nog meer ROI (return on investment)? Dan kan je die jouw influencer marketing best ook linken aan andere kanalen. Zo kan je de content van je influencer gebruiken op je eigen kanalen, een ‘live’ doen met de influencer, samen een give-away organiseren etc. Er zijn alleen al binnen influencer marketing heel veel mogelijkheden om aan omnichannel marketing te doen.

Dus om met de kernboodschap van deze blogpost te eindigen: waarom wil jij aan omnichannel marketing doen? Om nóg meer effect te hebben van alle efforts die je doet, alle investments die je maakt en zo een marketingstrategie voor jouw onderneming p te bouwen die er 100 %, als niet 110% staat!

Zou jij graag willen weten wat jouw omnichannel mogelijkheden zijn? Of weet jij dat al, maar zou je graag even sparren over hoe er het allerbeste uit te halen? Dan is een van onze unieke coachingstrajecten waarin we jouw marketingstrategie van A tot Z onder de loep nemen misschien iets voor jou. Boek
een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community