Marketing in 2024: What to expect?

Voor alle marketingliefhebbers, dit is er eentje voor jullie! Half januari en 2024 (hopelijk) goed begonnen, is dit de ideale gelegenheid om het te hebben over de marketingtrends van 2024. Ik ben natuurlijk geen officiële trendwatcher, maar ik deel wel graag mijn eigen visie gebaseerd op mijn gevoel, mijn ervaring en de dingen die ik lees. Wat zijn de trends die ik, Hannelore, zie in 2024?

Nu, als we het willen hebben over de trends van 2024, moeten we natuurlijk ook kijken naar wat er vorig jaar allemaal gebeurd is. Om tot de conclusie te komen dat de trends van 2024 niet zozeer ‘nieuwe’ trends zijn. Ze zijn eigenlijk een voortzetting van een aantal trends die begonnen zijn in 2023 en nu nog meer aan hun opmars bezig zijn.

Denk daarbij aan social media, Artificial Intelligence, Augmented Reality, Virtual Reality… Allemaal zaken die we eigenlijk al kennen. Dé uitdaging echter die zich dit jaar zal stellen: hoe integreren wij, ondernemers, dit op een slimme manier in ons marketingplan 2024?

Blog podcast 75 A 1

Nu, wat zijn de grootste trends?

Forbes Magazine ken je waarschijnlijk wel, hé? Awel, zij hebben een aantal trends op een rijtje gezet. Ik heb er 5 uitgekozen waarvan ik denk dat ze ook voor ons ‘kleinere’ ondernemers heel belangrijk gaan.

Nr1

Artificial Intelligence neemt de leiding: Kunstmatige intelligentie blijft ook in 2024 de show stelen. Het wordt alleen maar sterker, geavanceerder én vooral ook nog meer alomtegenwoordig. In de plaats van ons er dus voor af te schermen (“Ik kan zonder”, “Ik kan beter”…), is het dus echt een kwestie van het te (leren) omarmen.

Nr2

Hyperpersonalisatie: Deze is gelinkt aan de AI-trend hierboven. Hoe meer we AI gebruiken, hoe meer data we verzamelen en delen. Dit leidt tot hyperpersonalisatie: marketing die volledig op maat van de klant gemaakt wordt.

Nr3

Short video content: Onze korte aandachtsspanne vraagt om snelle, pakkende video’s. Daarom dat korte video content het ook dit jaar fantastisch blijft doen.  

Nr4

User-Generated Content & Authenticiteit: Consumenten willen authenticiteit. Dat jij jezelf, de persoon achter het merk, dus van je meest menselijke kant laat zien, is dus echt key.

Nr5

Ethiek & Inclusiviteit: Een trend die zeker bij grote bedrijven al stevig wortel heeft geschoten, is de focus op ethisch en inclusief opereren, evenals het overkomen als zodanig naar de buitenwereld toe.

Dit zijn volgens mij de 5 trends die voor ons, ondernemers, het meest gaan spelen komend jaar. Jij hebt niet genoeg aan 5? 😉 Awel, omdat de meeste van ons best actief zijn op social media, wil ik graag ook nog een aantal social media trends delen. Want ja, ook social media blijven natuurlijk helemaal trendy dit jaar.

  1. Reels: Reels blijven de show stelen! Maar het ziet er toch ook naar uit dat Instagram blijft vasthouden aan het belang foto content: authentieke, ongefilterde fotodump content voor creators blijft belangrijk!
  2. Ook terug naar tekst? Instagram Threads, heb jij het al uitgetest? De nieuwe app zorgt voor verdeelde meningen. Sommigen denken dat het toekomst heeft, vooral bij de jongere generatie die teruggaat naar minder prikkels. Anderen vinden het nog wat chaotisch. Threads als een trend is dus afwachten… 
  3. SEO op sociale media: SEO wordt ook op social media steeds belangrijker. Daarbij ligt de nadruk op authentieke en relevante teksten.
  4. Community & Paid content: Het bouwen van een community blijft essentieel op social media. Instagram is op dit moment bijvoorbeeld aan het experimenteren om content creators te ondersteunen en zo het community gevoel nog sterker te maken.
Blog podcast 75 B

Wat betekenen al deze trends nu voor jou? Wat is de boodschap die je hier moet meenemen? 

Ten eerste, Ik zou vooral onthouden dat je vooral je authentieke zelve moet blijven. Breng je eigen stem nog meer naar buiten. Durf die positionering van jou neer te zetten, en doe dat bovendien op een consistente manier! 

Ten tweede, zet echt in op short-form video content en zorg dat je daarvoor een goede strategie klaar hebt. 

Ten derde, als je een B2C-product hebt, zeker, maar ook voor B2B, ga dan eens kijken naar influencer marketing. Het hoeven trouwens ook niet de grote influencers te zijn. Je kan ook werken met nano- en micro-influencers.  Hoe jij aan de slag kan met influencers? Ik heb daar een handige cursus over gemaakt, die jij helemaal gratis en voor niets kan downloaden via deze link.  

Ten vierde, ontdek de mogelijkheden van AI. Wees er niet bang van, maar sta ervoor open: het kan je zooooveeeeeeeel brengen, echt!  En tot slot, de grootste boodschap die ik nog voor je heb: laat 2024 op je afkomen, maak een goed plan, stick to your plan en dan komt alles goed! 

Jij wil nog meer marketingtrends om op in te kunnen spelen? En het meest van al eigenlijk een eigen sterke strategie om jouw onderneming nog verder te doen groeien? 

Plan dan zeker eens een kennismakingsgesprek met ons in, om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen. Via deze link.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community