Waarom Tomorrowland zelfs in Bali gekend is?

Bij het lezen van deze titel denk jij misschien: wat heeft Tomorrowland in godsnaam te maken met wat jij te brengen hebt, Hannelore? Waarom wil je het hebben over een festival, terwijl wat jij doet ondernemers helpen groeien is? Wel, ik wil het met jou hebben over daar waar Tomorrowland een enorm goed voorbeeld kan zijn voor ons, ondernemers: hoe aan uitstekende experience marketing te doen.

Je zag het misschien al passeren op de socials. Enkele weken geleden ging ik op workation in Bali en je weet hoe dat gaat op vakantie. Die typische vragen van andere vakantiegangers: “Hello, what is your name? Where are you from?” “Oh, from Belgium?” “So chocolate, beer, waffles and… also Tomorrowland?” Ja zeker, wel twee keer werd ik aangesproken over Tomorrowland.

Dit zette me aan het denken. Het is toch wel heel sterk dat Tomorrowland, in ons eigen land wel gekend, ook wereldwijd zo bekend is. Van alle landen willen mensen naar België komen om met hun eigen ogen dit festival mee te maken. Hoe Tomorrowland dat voor elkaar krijgt? Door een ijzersterke marketing.

Meer bepaald zet Tomorrowland in op dat wat vandaag de dag zo ontzettend belangrijk geworden is in marketing: beleving, of experience marketing.

Wat is beleving nu precies & waarom is het zo belangrijk?

De afgelopen jaren heeft er een enorme evolutie plaatsgevonden in de marketing. We zijn geshift van product based naar experienced marketing.

Philip Kotler, een van de grondleggers van marketing, bedacht initieel een model dat bestond uit 4 P’s: prijs, positionering, promotie en product. Heb je die 4 P’s dus in orde, dan kan je succesvol aan marketing doen. Maar vandaag de dag zijn deze 4 P’s niet meer de enige die tellen. Er is een hele belangrijke factor bij gekomen: experience. De consument wil niet langer alleen een product / dienst kopen, maar wil een allesomvattende ervaring beleven: iets wat indruk nalaat, na te vertellen is…

Blog podcast 41 A

Om dit efkes terug te koppelen naar Tomorrowland. Wat zorgt er nu voor dat Tomorrowland zo bekend is? Het hele plaatje klopt gewoon. Tomorrowland is meer dan een muziekfestival. Naar Tomorrowland ga je voor de beleving.

  • Festivalgangers zoeken maandenlang naar de juiste outfits, zoeken hun eigen make-up artiesten en kleuren hun haar.
  • Tomorrowland heeft elk jaar een ander thema en een eigen munteenheid.
  • Je krijgt je ticket niet digitaal, maar elk jaar op een andere originele manier.

De hele beleving die Tomorrowland creëert is gewoon tip top in orde. En dat is dus ook waar jij naar op zoek wilt. Want beleving is de toekomst van marketing.

Blog podcast 41 B

How to boost your experience

Het is dus heel belangrijk om na te denken over hoe jij de beleving in jouw bedrijf kan verbeteren. Meer bepaald moet je daarvoor jouw customer journey van begin tot einde onder de loep nemen.

  • Begin: welke informatie krijgen mijn (potentiële) klanten? Welke e-mails stuur ik? Hoe zien die e-mails eruit?…
  • Onderweg: straalt jouw locatie de beleving uit die jij wil creëren (belichting, geur…)? Welke houding neem jij aan tegenover jouw klant?…
  • Nadien: stuur jij iets na? Vraag jij reviews?…

Om het duidelijker voor je te maken, geef ik je enkele specifieke voorbeelden:

  • Fotograaf: hoe ontvang je je klanten op een shoot? Bied je koffiekoeken aan? Iets om te drinken? Speel je muziek af op de locatie? Hoe lever je de foto’s af?…
  • Kledingwinkel: hoe net zijn de paskamers? Wat is de geur die je er verspreidt? Hang je quotes op? Hoe wil je dat jouw personeel omgaat met de klant? Hoe pak je de kleren in?…
  • Coach: waar ontvang je jouw coachees? Bied je snacks aan? Hoe volg je je klanten op?…
  • Schoonheidsspecialiste: draag jij een uniform? Welke sfeer wil je creëren in je salon?…

⚠️⚠️⚠️ Ontzettend belangrijk is om de beleving die je wil creëren door te trekken in alle aspecten van jouw bedrijf!

Want ik zie te vaak dat deze ondernemers deze fout maken. Je wil bijvoorbeeld een high-end schoonheidsinstituut, maar verkoopt nog altijd goedkope producten. Of je wil een high-end kledingwinkel maar je pashokjes hebben een spiegel die de realiteit vervormt.

Het is de beleving, deze allesomvattende ervaring met jouw onderneming, dat je naam gaat maken of kraken!

Mijn uitdaging voor jou is dus om na te denken over jouw beleving en customer journey. Wat zijn de contactpunten die je hebt met de klant? Is op elk van die contactpunten de beleving in lijn met jouw positionering en merk? En hoe kan je hier nu concreet mee aan de slag?

Ik wens je alvast heel veel succes to build an experience like your customers have never had before!

 

Wil je hier graag samen met mij aan werken? Dan heb ik de ideale gelegenheid voor jou! Want nu heel speciaal, met de zomer in aantocht, hebben we een exclusieve deal die jij kan scoren: eenmalig bied ik nog eens ‘Borrow My Brain’-dagen aan. Wees er dus snel bij via deze link, want er zijn maar een beperkt aantal plekjes!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community