Waarom vertrouwen opbouwen en zichtbaar blijven een must zijn in tijden van crisis

Wist je dat onderzoek van PWC uit 2018 heeft aangetoond dat brand trust, of de mate waarin de klant een bedrijf vertrouwt, in de top 3 staat om voor een merk te kiezen, naast prijs en locatie? Het is dus heel belangrijk, zeker nu in tijden van crisis, dat jij hier op blijft inzetten. In deze blogpost meer daarover.

Zet in op vertrouwen

Jij wil vertrouwen opbouwen met klanten opdat zij, zeker in tijden van crisis, klant bij jou blijven. Klinkt vrij logisch, niet? Maar hoe begin je daar nu aan? Wel, er zijn 4 manieren om in te zetten op vertrouwen:

  1. Toon respect en wees transparant naar je klanten toe.
  2. Met social proof laat je zien aan (potentiële) klanten dat jij al van waarde bent voor anderen.
  3. Engageer je, ga in interactie met je klanten.
  4. Etaleer jouw waarden: wat vind jij belangrijk (milieu, privacy…)?

 

Uit hetzelfde onderzoek van PWC uit 2018 blijkt ook dat 40% van de respondenten aangeeft te vertrouwen op meningen die verspreid worden op social media. Je voelt dus al een beetje aan waar ik hiermee naartoe wil: niet alleen jouw (online) zichtbaarheid is dus belangrijk, maar ook wat je toont en hoe je dat doet:

  1. Neem een duidelijke positie is: wat is jouw missie? Wat is jouw visie?
    Want wist je dat onderzoek van Caitlin Dwyer uit 2019 heeft aangetoond dat een duidelijke positionering nog belangrijker is in tijden van crisis?
  2. Wees niet bescheiden en zet je expertise goed in de verf.
    En denk daarbij nooit dat je ‘arrogant’ of ‘pusherig’ overkomt. Want wist je dat mensen gemiddeld 15 à 25 keer iets moeten zien voor ze het ook echt onthouden?
  3. Focus op waarde en educatieve content.
    Want wist je dat onderzoek heeft aangetoond dat mensen 131% meer geneigd zijn om te kopen na het lezen van educatieve content?
  4. Toon jouw authenticiteit.
    Want dit is een van de belangrijkste factoren om vertrouwen op te bouwen. Een gouden tip: wees steeds consistent en congruent!
Blog 2023 06 20 extras A

Daarbij is het ook heel belangrijk dat je je nooit laat verleiden door gedachten in de trant van “iemand anders doet dat al” en “dit bestaat al”. Want weet dat jij uniek bent! Jij hebt jouw eigen focus, stijl, talenten, accenten en zoveel meer. Ik wil je maar zeggen: niemand is zoals jij, niemand heeft exact hetzelfde parcours afgelegd!

Blijf aanwezig

Naast vertrouwen opbouwen is er nog een hele belangrijke factor waar jij op moet blijven inzetten tijdens een recessie: blijf zichtbaar en aanwezig! Zo heeft onderzoek in de context van de crisis in 2008 aangetoond dat bedrijven die bleven communiceren én investeren, het jaar daarop groeiden, tegenover bedrijven die dat niet deden.

Ten slotte wil ik je nog meegeven dat een crisis niet per se iets negatiefs hoeft te zijn. Neen! Eigenlijk biedt het ook heel wat opportuniteiten. Want ja, er gaan bedrijven overkop, maar evengoed zijn er bedrijven die overleven, groeien zelfs! Het enige wat jij dus moet doen is zorgen dat bij deze tweede groep hoort door niet stil te staan, door te blijven investeren. Alleen dan kan je groeien!

Let’s go!

In een notendop nog eens mijn advies voor jou om te overleven, of beter zelfs: groeien, in tijden van crisis:

  • Zorg dat je de juiste tools en kennis in handen hebt.
  • Maak een plan.
  • Laat je bijstaan door experten. (Je mag me gerust altijd een berichtje sturen om te kijken wat ik voor jou kan doen).
  • Zoek een goede tribe: eentje die je omhoog lift en niet naar beneden haalt.
  • En misschien nog wel het belangrijkste van al: never give up! You can do it!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community