Jij wil jouw marketingstrategie zo efficiënt mogelijk maken? Wél, dan ga je mee moeten gaan met de nieuwste trends. En met social media zo hip en zo trendy vandaag de dag, ga jij dus moeten inspelen op dat wat ook wel ‘influencer marketing’ genoemd wordt. In deze blogpost vertel ik heel precies wat dat nu precies is.
Op de trein, in de wachtzaal… Kijk maar eens goed de volgende keer naar hoeveel mensen er op hun gsm zitten rondom jou. Hoeveel van deze personen zouden er nu hun social media aan het checken zijn? De kans is groot dat dat de meerderheid aan het scrollen is door hun feed (Instagram, Facebook, LinkedIn…)
Want social media zijn alomtegenwoordig vandaag de dag. Ze zijn hipper dan ooit. Zo zijn er alleen in België al 9,52 miljoen social media gebruikers. Dat is best heel veel in vergelijking met de +- 11 miljoen inwoners die er maar zijn in ons land…
Deze cijfers brengen met zich mee dat wil je dus groeien als bedrijf, je wel gaat moeten inzetten op social media en its newest trends! Eén daarvan zijn influencers. De naam zegt het eigenlijk zelf al: mensen die andere mensen (‘hun volgers’) beïnvloeden.
Meer bepaald moet jij als ondernemer aan influencer marketing doen, of een vorm van peer-to-peer-marketing waarbij jij als ondernemer influencers inzet als marketingkanaal, om zo jouw doelgroep mee te bereiken.
Influencers in een notendop
- De macht om de aankoopbeslissingen van anderen te beïnvloeden vanwege zijn of haar autoriteit, kennis, positie of relatie met zijn of haar publiek
- Een aanhang in een bepaalde niche, met wie hij of zij zich actief bezighoudt. De grootte van de aanhang hangt af van de grootte van zijn of haar onderwerp van de niche.
Wanneer is iemand een influencer?
Dat hangt natuurlijk af van de grootte van de markt waarin de influencer opereert, alsook van de mogelijke aanhang dat de influencer kan creëren. Zo zal een influencer in België bijvoorbeeld veel sneller groot zijn dan in de United States, want wij zijn nu eenmaal een minder bevolkt land.
Binnen digitale marketing spreken we van influencers wanneer bepaalde personen een volgersbasis hebben van minstens 1.500 volgers. Afhankelijk van het aantal volgers delen we ze vervolgens op in 4 groepen: nano-, micro-, macro-influencers en helemaal on top de all stars.
Nano-influencers
1k – 5k volgers
De troef van nanon-influencers is dat ze meestal heel trouw blijven aan hun eigen persoon en dus echt menen wat ze zeggen. Bovendien zijn het vaak experts in hun vak waardoor ze een grote betrouwbaarheid genieten bij hun volgers.
Deze influencers zijn er voor die ondernemers die graag een specifieke kleine doelgroep willen bereiken of een grote conversie-ratio willen behalen. Ze zijn bovendien ook heel heel goedkoop.
Micro-influencers
5k – 50k volgers
Een stapje hoger zitten de micro-influencers. Hoewel het bereik van micro-influencers ook eerder klein is, hebben ze wel een groot engagement met hun doelpubliek. Ze zijn bovendien ook heel authentiek en hebben een goede vertrouwensband met hun volgers.
Deze influencers zijn er voor die ondernemers die op zoek zijn naar echte specialisten binnen een bepaalde niche. Voor heel persoonlijke met het doelpubliek, aka de volgers, moet je ook bij deze influencers zijn.
Macro-influencers
50k – 100k volgers
Macro-influencers hebben hun bekendheid vaak te danken net aan hun activiteiten op sociale media. Ze zijn met andere woorden groot geworden binnen een bepaald kanaal.
Deze influencers zijn professioneel inschakelbaar voor grootschalige campagnes die een breed doelpubliek willen bereiken. De keerzijde van de medaille is dat er een redelijk hoog prijskaartje aan vasthangt en de content vaak veel minder persoonlijk is.
All stars
100k + volgers
Dit zijn de allergrootste op social media. Het zijn vaak bekende personen (zangers, acteurs…) die dankzij hun fanbase in real life ook een heel groot bereik hebben op social media.
Hoewel jij een heel groot budget moet neerleggen voor dit type influencers, worden jouw naamsbekendheid en zichtbaarheid wel gegarandeerd. Van persoonlijk contact tussen influencer en volgers is er hier nog amper sprake.
Waarom influencer marketing?
Slaag jij erin een goede influencer marketingstrategie op te stellen, dan pluk je daar eigenlijk ontelbare vruchten van. Ik lijst er alvast drie voor je op.
Jij wil inzetten op influencer marketing,
-
om jouw specifieke doelgroep te bereiken.
Elke influencer heeft een eigen ‘specifiek’ publiek op sociale media (beautyfans, foodlovers…). Kies jij dus een influencer die past bij jouw bedrijf? Dan kan jij heel gemakkelijk jouw doelgroep bereiken. -
omdat jij jouw bereik wil vergroten.
Het kost best veel tijd, moeite en geld om zelf een zekere achterban te creëren. Gebruik je daarentegen een influencer? Dan bereik je met jouw boodschap, jouw product / dienst meteen een hele goede basis aan volgers. -
om (extra) vertrouwen op te bouwen.
Influencers hebben al een goede band opgebouwd met hun volgers. Daardoor vertrouwen volgers wat de influencers aanbevelen. Promoot een influencer dus jouw product / dienst? Dan is dat alleen maar een win, win voor jou!
En dit zijn nog maar een paar van de redenen waarom jij hier en nu aan jouw influencer marketing wil werken. Er zijn er nog een heleboel meer!
Wil jij graag weten wat die juist zijn?
Alsook ben je nu helemaal geprikkeld om zelf aan de slag te gaan met influencer marketing?
Dan is de cursus ‘Legally-Proof jouw influencer marketing boosten’ echt iets voor jou! Samen met powermadam en poweronderneemster Margaux van Law 4 You sloeg ik de handen in elkaar om een masterclass te creëren waarin we jou alles leren over influencer marketing.
Meer weten over onze cursus ‘Legally-Proof jouw influencer marketing boosten’? Dat kan via deze link.