Op date met je bedrijf

Let’s talk about love today. A lot of love, zij ma zeker! Want we gaan niet zomaar op date met jouw bedrijf. No, no, no, we gaan op een tripple date met jouw bedrijf! So let’s do this en vooral: let’s madly fall in love, please!

Ik herinner mijn coachees er regelmatig aan: “Ga genoeg op date met je bedrijf!” Want we doen dat eigenlijk veel te weinig. Wat ik hier nu precies mee bedoel en hoe je ‘jouw bedrijf daten’ het beste aanpakt, leg ik je nu meteen uit.

Blog podcast 33 extras B

Met daten bedoel ik eigenlijk een soort van ‘strategisch daten’ waarbij je even een moment voor jezelf neemt en je afvraagt: Waar sta ik met mijn onderneming nu? En waar wil ik naartoe in de toekomst?

Je zou het eigenlijk evengoed CEO time kunnen noemen: jij neemt de tijd als CEO om jouw bedrijf vanbinnen en vanbuiten te leren kennen, om zo een succesvolle toekomst uit te kunnen bouwen.

Je hoort het dus eigenlijk al tussen de lijntjes: jouw bedrijf daten is essentieel als je het wil maken. En toch wordt er hier vaak veel te weinig tijd voor genomen…

Daarom geef ik je hier en nu enkele leerrijke tips mee over hoe jij jouw bedrijf op regelmatige basis kan daten.

Triple dating

Wanneer ik zeg ‘daten met bedrijf’ bedoel ik eigenlijk dat je de data in jouw bedrijf moet daten. Dat begint met een duidelijk overzicht op waar jij nu staat en dus …. Ra ra ra … met een heldere blik op jouw cijfers. Ja hoor, zij die me kennen zeggen nu in koor: hier is Hannelore weer met haar ‘you gotta know your numbers!!!’.

Psssssst, ik heb hier meteen ook een challenge van gemaakt. Heel simpel! Per e-mail. Heel kort! 5 dagen. En ‘t beste? Helemaal gratis! In de 5-daagse Date your Data challenge leg ik je in korte video’s uit hoe jij jouw bedrijf kan daten.

1. Number date

Ga maandelijks op number date met jouw bedrijf: wat komt er binnen? Wat gaat er buiten? Het geeft je een duidelijk overzicht op basis waarvan je dan slimme, beredeneerde beslissingen kan maken.

Blog podcast 33 extras A

Waarom dit overzicht zo belangrijk is? Omdat er in je bedrijf altijd onvoorziene kosten kunnen opduiken: hogere btw, meer belastingen, jij die onverwachts uitvalt… Jij als CEO van je bedrijf zou al die zaken moeten kunnen opvangen, en dat kan alleen met een goed overzicht op jouw huidige situatie. So you gotta know your numbers!

2. Planning date

Heb je een goed overzicht van je cijfers, dan kan je op een tweede date gaan. Houd ook maandelijks een planning date met jouw bedrijf: hoeveel moet er binnenkomen en wat moet je daarvoor doen?

Een goed plan geeft bovendien ook rust en structuur. Je hebt een houvast waar je op terug kan vallen als het even minder goed gaat. Weet ook dat jouw plan geen onveranderlijk iets is. Het beweegt en vormt zich mee op het ritme van jouw ondernemersdans! 

3. KPI date

Als we deze twee dates succesvol afgerond hebben, kunnen we overschakelen op onze derde date. Per maand of per kwartaal op date met de KPIs van jouw bedrijf. Want ook deze data zijn superbelangrijk om jouw bedrijf van groei te voorzien! 

A small reminder

KPIs, of Key Performance Indicators, zijn factoren in je bedrijf die aangeven hoe ver je al staat om een bepaald doel te bereiken. Ze ‘meten’ als het ware jouw succes.

Bv. aantal websitebezoekers per dag, customer lifetime value, gemiddelde bestelwaarde…

Dus de take away message deze week: go date your data! Zowel jouw financiële cijfers, als alle andere zaken die je kan meten in je bedrijf. Opdat jij jouw dates zeker niet vergeet:

  • Pak je agenda er nu bij en plan je dates in voor de rest van het jaar: maandelijks een number date, maandelijks een planning date en per maand / kwartaal een KPI date.
    Ik wens je alvast heel veel plezier op jouw dates!
Blog podcast 33 extras C

P.S. Ga zeker eens na of je al deze cijfers vindt in je zaak. Heb je al een goed overzicht? Des te beter! Nog niet on point? Start dan vandaag nog met onze korte Date Your Data challenge!  Of heb je het liever van meet af aan heel diepgaand en uitgebreid? In onze Plan Your Data cursus leer je alles over hoe jouw financiën bij te houden en de statistieken in jouw zaken te meten.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community