You’re the king / queen of your own kingdom: leer hoe je grenzen stelt naar anderen toe

Vandaag gaan we dieper in op een vraag van een van mijn Diamonds, Sarah Selleslag van Solix Search. Ze is een topper uit mijn Diamond Mastermind-traject, en haar vraag raakte een onderwerp dat velen van jullie waarschijnlijk ook bezighoudt: het stellen van grenzen. Dus laat ik vandaag mijn visie met jou delen en tips geven over hoe je grenzen stelt naar klanten, medewerkers en anderen in je leven.

Nu, eerst en vooral is het belangrijk om een antwoord te vinden op de vraag: wat zijn jouw grenzen?

The answer may come as a surprise to you, maar jouw grenzen bepaal je helemaal zelf. Ik hoor heel vaak coachees zeggen: “ja maar, ik moet toch alles voor mijn klanten doen en mijn klant is koning.” En dan zeg ik altijd: “ja dat klopt. Jouw klant is koning, maar wel binnen het koninkrijk waar jij de grenzen van bepaalt. Jij bent de heerser in jouw eigen koninkrijk en jij bepaalt binnen welke grenzen jouw klanten, medewerkers, familie, mogen fungeren.

Wat is er voor jou belangrijk? Wat zijn jouw grenzen? Welke grenzen zet jij of wil jij zetten? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde mensen die voortdurend over jouw grenzen heen lopen?
Bijvoorbeeld klanten die afspraken maken en zich daar niet aan houden.
Of een klant die telkens een offerte negotieert.
Of een medewerker die zelfs na meerdere waarschuwingen nog altijd te laat komt.

Blog podcast extra B 1 1

En als je dat een keer voor jezelf neerschrijft, dan heb je eigenlijk een kader. Een kader waarbinnen je wilt dat mensen fungeren en een kader dat jij zelf kan gaan afdwingen. Ik gebruik heel bewust het woordje ‘afdwingen’, omdat er zeker momenten gaan zijn dat jij actief en streng jouw grenzen de wereld in gaat moeten sturen. Dat is zeker zo als mensen al een hele tijd over jouw grenzen aan het lopen zijn.

Kortom, jij bepaalt die grenzen. Jij zet dat kader en het is ook jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat mensen niet over die grenzen gaan.

Blog podcast extra C

Jouw grenzen stellen

Nu je je grenzen kent, is het tijd om jouw grenzen ook te gaan stellen. En dat is waar ‘communicatie’ om de hoek komt piepen. Hier geldt: hoe duidelijker, hoe beter. Want als mensen over jouw grenzen gaan, is het heel vaak zo dat het voor hen niet duidelijk was wat jouw grens is. Jij gaf dit niet voldoende aan.

Jij kan jouw grenzen communiceren op twee verschillende manieren.

1. Reactieve communicatie

Soms merk je pas dat iemand over je grenzen is gegaan als het al is gebeurd. In deze gevallen is reactieve communicatie van cruciaal belang. Jij gaat op een vriendelijke manier aangeven dat je dit niet tolereert.

Probeer hier nooit vanuit diepe frustratie te reageren, maar probeer zoveel mogelijk liefde toe te voegen. Hoe je dat doet? Laat het even bezinken en kom er dan op terug. Weet bovendien ook dat mensen zich er vaak niet van bewust zijn dat ze over jouw grens gaan. Mensen ervaren dat vaak zelf niet zo, omdat hun grens misschien anders is of omdat het gedrag dat zij stellen voor hen misschien helemaal oké is.

Bijvoorbeeld: als een klant onbedoeld je privé WhatsApp gebruikt, communiceer dan vriendelijk maar beslist dat dit niet de bedoeling is en dat je hen verzoekt om het juiste kanaal te gebruiken. Hierbij is het essentieel om de grens op dat moment ook te handhaven, zodat je geen precedent schept.

2. Proactieve communicatie

Het is zeker en vast ook belangrijk om proactief te communiceren. Zorg ervoor dat anderen jouw kader en grenzen begrijpen.

Bijvoorbeeld: als je liever hebt dat jouw klanten e-mails sturen in plaats van te bellen, maak dat dan duidelijk vanaf het begin. Eerst in jullie face-to-face agreement, of course, en herhaal het vervolgens ook op al jouw verschillende communicatiekanalen zoals e-mails, handleidingen en onboarding-informatie.

Mijn belangrijkste tip

Besef dat je je aan niemand hoeft te verantwoorden voor je grenzen. Ga echt in je kracht staan en wees consistent in het handhaven van je regels. Als anderen geen respect tonen voor je grenzen, dan is dat misschien een teken om even afstand te nemen van die personen.

Want jij hebt je eigen grenzen, voor een bepaalde reden, toch? Laat ze gelden en wees trots op jezelf voor het handhaven ervan!

You go!

Blog podcast extra A 1 1

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community