Ondertussen bestaan ze al een jaar, de Instagram Reels. Instagram introduceerde ze als “a new way to create and discover short, entertaining videos”. Maar intussen blijken ze véél meer te zijn dan dat. Zo zijn Reels niet alleen handig voor het grote publiek om creatief mee aan de slag te gaan, maar ook voor ondernemers loont het zeker en vast de moeite deze feature te gebruiken.
Wat zijn Reels precies?
In 2020, bij de lancering legde ik al eens uit wat Reels juist zijn. Ik vat nog even samen: het zijn korte, hapklare video’s die in sneltempo razendpopulair zijn geworden binnen het sociale medialandschap!
De interface van Instagram is bovendien volledig aangepast aan het formaat van Reels. Ze lijken eigenlijk heel erg op de Instagramstories én je gebruikt ze zelfs op dezelfde manier! Het grootste verschil is enkel dat ze niet verdwijnen na 24 uur. Wat een enorm voordeel oplevert voor onder andere opnemers! Wist je bijvoorbeeld dat Reels tot twee weken lang nieuwe Instagramgebruikers kunnen bereiken? Bij normale posts, stories en IGTV is dat gemiddeld maar 48 uur. Kachin(sta)g(ram), uitbreiden maar dat netwerk!
Voordelen voor ondernemers
Instagram zelf geeft bovendien aan dat gebruikers met Reels de meeste kans hebben om een groter publiek te bereiken én dus eigenlijk het eigen netwerk te verrijken. Zo verschijnen ze op maar liefst drie verschillende Instagrammanieren: de persoonlijke Instagramfeed, de Reels Feed, en de Explore page. Drie keer zoveel kans dus om zowel volgers als niet-volgers kennis te laten maken met jouw Reel!
Maar Reels bieden vooral ook een leuke, aantrekkelijke manier om jouw onderneming origineel en creatief in de verf te zetten. Zo kun je Reels gebruiken om het verhaal achter jouw onderneming uit te leggen, een sneak peek achter de schermen te geven, … en nog zoveel meer! Afhankelijk van jouw onderneming én de boodschap die je wilt overbrengen, geef je Reels de invulling die je zelf wilt!
Heel handig voor ondernemers is ook dat je nadien zelf de effectiviteit van jouw Reel kan nagaan. Je kan checken hoeveel likes, comments, saves, shares, plays en accounts je hebt bereikt.
Up to date Reels
Eind juni deelde de CEO van Instagram mee dat de app niet langer enkel dient om foto’s te delen, maar dat video’s ook een groot deel uitmaken van sociale media. En zo veranderde Instagram recent de lengte van een Reel van 30 seconden naar 1 minuut. Reels worden dus steeds belangrijker!
Instagram test verder ook nog een feature uit die het voor ondernemers makkelijker zou maken om samen te werken. Met de tool ‘Collab’ zouden meerdere accounts co-auteur kunnen zijn van een bericht of Reel.
Reels winnen dus ontzettend aan belang. Nog maar één jaar gepasseerd en ze zijn al niet meer weg te denken op Instagram. Voor jou als ondernemer is het dus zeker de moeite waard je verder te verdiepen in de wondere wereld van de Reels.
Ik zou dus zeggen: Experimenteer erop los en ga zo zoek naar je eigen Instragram Reelvingerafdruk! Heb je alleen een duwtje in de rug nodig? Mijn tips en tricks helpen je alvast op weg
Heb je toch graag nog wat extra uitleg en begeleiding bij het opstellen van Reels op maat van jezelf en jouw onderneming, goed nieuws dan! In het najaar geef ik namelijk een Instagram Reels workshop waarin ik je met veel enthousiasme helemaal thuisbreng in de wereld van de Reels. Zet je hier alvast op de wachtlijst!