Wat onderscheidt middelmatige ondernemers van de absolute top? Niet het slimste idee. Niet het beste team. Zelfs niet het meeste geld. Het is snelheid. De meest succesvolle bedrijven – zoals Netflix en Tesla – hadden één ding gemeen: ze wisten precies wanneer te versnellen. Ze zagen kansen en grepen ze. In deze eerste aflevering van de tiendaagse reeks Big Player Secrets for Solopreneurs duiken we in hun ‘versnel’-succes en hoe jij dat kan toepassen in jouw business.
Welkom bij de allereerste van mijn tiendaagse reeks Big Player Secrets for Solopreneurs!
Dit is geen toeval dat ik nu met deze reeks kom. Op 25 oktober gaat het Smart Event door in Antwerpen en ik wil jullie nu al een exclusieve sneak peek geven van wat je daar mag verwachten.
SMART staat voor: strategisch, momentum, avant-garde, revolutionair en transformatief. Dat zijn de thema’s die ik samen met jou ga uitdiepen om jouw business naar een hoger niveau te tillen.
En nee, dit wordt niet zomaar een one-in-a-million netwerkevent. Dit wordt dé business experience van het jaar. Met onder andere een super fancy lunch van onze coachee Amesa én apéro van de Baking Sisters.
Maar wat het vooral zo speciaal maakt? Je krijgt mij en mijn strategisch brein. Drie uur lang live op het podium. Geen vage theorieën, maar superpraktische tips rechtstreeks uit mijn ervaring bij grote spelers zoals L’Oréal.
SMART SUMMIT
Geen eindeloos gezwets, maar direct to-the-point inzichten en hands-on keynotes die jou meteen in actie laten schieten. Hier draait alles om jou en de impact die jij gaat maken met jouw bedrijf! Verbind je met ambitieuze ondernemers, deel waardevolle kennis en bouw samen aan een krachtige toekomst. 🤝✨
Tickets zijn er nog (al vanaf 347 euro!), maar let op: ze vliegen de deur uit. Wees er dus snel bij en bemachtig jouw ticket hier.
Oké, tijd nu om te duiken in het thema van vandaag:
de kracht van versnelling.
De Netflix-move
Laten we starten met een bedrijf dat we allemaal kennen: Netflix. Maar ooit ook al gehoord van Blockbuster? Waarschijnlijk niet. Wel, Blockbuster was in de jaren ’90 en 2000 dé speler als het ging om het huren van films. Ze hadden meer dan 9000 verhuurwinkels en maakten miljarden aan omzet.
Nextflix op dat moment? Een super klein DVD-postorderbedrijfje. Maar wat gebeurde er dan? Netflix zag dat de markt aan het veranderen was en speelde daar slim op in. De consumenten wouden sneller toegang hebben tot films. En dus creëerde Netflix een abonnementsmodel en, nog belangrijker, hun streamingsplatform.
Ondertussen hield Blockbuster vast aan hun oude model, ondanks dat ze zelfs de kans kregen om Netflix over te nemen voor een schamele 50 miljoen over te nemen – niets vergeleken met wat Netflix nu waard is.
Fast forward naar 2010: Blockbuster gaat failliet en Netflix is vandaag het gigantische streamingsplatform dat we allemaal kennen.
Wat wij hieruit kunnen leren? Snel schakelen.
Niet blijven hangen in oude gewoontes.
Zie jij kansen zoals Netflix dat deed?
Heb jij het lef om je hele businessmodel om te gooien als dat nodig is?
De king of innovatie: Tesla
Nog zo’n voorbeeld is Tesla. Ooit gedacht dat iets onmogelijk is? Dan ken je Elon Musk nog niet.
Toen Tesla begon met elektrische auto’s, was de hele industrie nog aan het rommelen met hybride modellen. De klassieke verbrandingsmotor was nog steeds de koning. Maar Musk? Die zag de toekomst. Hij dacht: “Waarom wachten?” Dus Tesla ging all-in op elektrisch.
In 2012 lanceerde Tesla Model S. Nu? Ze zijn niet alleen een miljardenbedrijf, maar ook dé pioniers van elektrisch rijden. En de rest van de industrie? Die probeerde nog snel op de kar te springen (maar eerlijk – too late).
Wat kunnen wij daarvan leren? Durf de eerste te zijn.
Zie jij een kans die anderen over het hoofd zien?
Heb jij de durf om tegen de stroom in te gaan en echt te versnellen?
Covid pivot: restaurants en foodboxen
Als laatste een voorbeeld dat dichter bij huis ligt: iets wat we zagen tijdens de coronapandemie.
We herinneren ons allemaal de sluiting van restaurants. Sommige ondernemers lieten dat gebeuren en wachten af tot de deuren weer open mochten. Premies, vervangingsinkomsten – “ach ja,” dachten ze, “het komt wel goed.”
Maar de slimme ondernemers? Die dachten: “No way dat ik ga zitten wachten!” Ze pivoteerden snel en startten met afhaalservices en/of foodboxen. Met als resultaat dat veel meer restaurants die hun businessmodel durfden omgooien vandaag de dag nog bestaan en vaak ook groter zijn dan ooit.
Dus… wat doe je, zelfs als de wereld stilstaat? Blijf je zitten? Of versnel je?
Dit is echt waar het verschil gemaakt wordt: in trends spotten, kansen grijpen en dan… actie! Want ondernemen gaat niet alleen over hard werken. Het gaat over én slim én snel werken.
(Contractie: Ik zie zo vaak ondernemers die niet durven. Die blijven twijfelen, twijfelen, twijfelen en dan is… het moment voorbij.)
Dus… wil jij leren hoe je die kansen herkent? Hoe je sneller kan schakelen dan je concurrenten?
Kom dan naar het Smart Event op 25 oktober in Antwerpen. Ik ga je vertellen hoe jij net zoals Netflix en Tesla ook de pionier in jouw branche kan worden.
Scoor jouw plek hier en sluit je aan bij onze community van ondernemers die groot durven denken.
Zie je daar!