Vandaag wil ik het hebben over iets dat ons, ondernemers, allemaal raakt: innovatie. En ja, dat klinkt misschien als een groot, ingewikkeld woord, maar eigenlijk is het veel eenvoudiger dan je denkt. Tijdens deze tweede aflevering van Big Player Secrets for Solopreneurs duik ik in hoe grote bedrijven innovatie gebruiken om de markt te domineren en wat jij daaruit kan leren. Let’s go!
Geen miljarden nodig
We associëren innovatie vaak met grootse ideeën en een dikke portefeuille. Maar wat als ik je vertel dat het eigenlijk veel meer hierover gaat: de problemen van jouw klant oplossen op een nieuwe innovatieve manier.
Neem bijvoorbeeld Airbnb. Ooit begonnen met een bijna té simpel idee: een appartement verhuren tijdens een drukke conferentie in San Francisco. Flashforward 2024: een wereldwijd platform met meer dan 4 miljoen hosts!
Waarom Airbnb zo succesvol is als ze nu zijn?
Airbnb deed het anders dan anderen op de hotelmarkt. Ze creëren een nieuwe ervaring voor reizigers, met unieke verblijven die je nergens anders vindt. Of je nu in een schattige studio of in een luxe villa verblijft—het belangrijkste is de connectie met de lokale cultuur.

Het Airbnb-verhaal is hét perfecte voorbeeld: je hoeft geen miljarden op de bank te hebben om impact te maken—het potentieel zit al in jou!
Denk anders
Kijk ook eens naar Apple. Kan je je nog herinneren? Voor de komst van de iPhone gebruikten we allemaal nog Nokia’s en Blackberry’s met toetsenborden. Tot Apple in 2007 met de revolutionaire iPhone kwam: een smartphone mét touchscreen en zonder toetsenbord.
Wat een game changer was dat!
Het heeft ons idee van telefoons totaal veranderd. Want wie had ooit gedacht dat je geen fysieke toetsen meer nodig had? Dat alles via een scherm mogelijk was?

Wat Apple deed, was alle bestaande technologieën combineren. Ze hadden al de iPod, een digitale camera en internet op de computer. Iemand—ik gok dat het Steve Jobs was? (: —dacht: “Waarom moeten dat allemaal aparte toestellen zijn? Wat als we alles in één toestel kunnen combineren?”
En voilà, de iPhone was geboren.
Dit laat zien dat innovatie niet altijd draait om iets totaal nieuws. Evengoed kan je al bestaande ideeën samenbrengen.
En dan is er ook nog het Spotify verhaal, ontstaan uit de nood van klanten die muziek wilden streamen—zonder al dat gedoe met downloads. Wat Spotify vervolgens gedaan heeft, heeft de muziekindustrie op zijn kop gezet.
Denk er eens over na: het idee dat je gewoon kan klikken en luisteren, zonder dat je eerst iets hoeft te downloaden. Dit was toen, in 2008, echt revolutionair!

Wat kunnen wij daarvan leren? Durf de eerste te zijn.
Zie jij een kans die anderen over het hoofd zien?
Heb jij de durf om tegen de stroom in te gaan en echt te versnellen?
Jouw kans om te innoveren
Dus, hoe ga jij deze lessen toepassen?
Misschien door jouw diensten op een andere manier aan te bieden of door een uniek abonnementsmodel te ontwikkelen.
Neem een moment om te reflecteren: wat zijn de pijnpunten van jouw klant? Hoe kan jij hen beter helpen dan wat de standaard gewoon is? Hoe kan jij jouw bestaande markt ‘verstoren’?
Neem als laatste voorbeeld Netflix. Ze begonnen als simpele dvd-verhuurservice en zijn nu een leidende speler in streaming—een totaal nieuwe manier van films en series kijken. Ze hebben niet alleen hun product veranderd; ze hebben de manier waarop we media consumeren compleet getransformeerd.

Tot slot… be SMART!
Dus, wat is de moraal van het verhaal? Innovatie is niet alleen voor de grote jongens. Ook jij kan het in jouw bedrijf toepassen.
Ben jij klaar om die avant-garde positie in te nemen in de markt? Dit is precies waar ik het over wil hebben op mijn SMART Event op 25 oktober.
Hier gaan we dieper in op innovatie én meer: Strategie, Momentum, Avant-garde, Revolutionair en Transformatie . Je leert hoe je jouw businessmodel kan aanpassen om én duurzaam én schaalbaar te zijn.
Dus, bij deze een warme uitnodiging voor hét event om jouw ondernemersreis naar een hoger niveau te tillen.
Ik hoop je daar te zien!
Tot snel! ✨