Big Player Secrets for Solopreneurs 10: hoe ik Boostways van nul naar een miljoen bracht in minder dan drie jaar

In alle vorige afleveringen van Big Player Secrets for Solopreneurs hebben we het gehad over hoe je inspiratie kan halen uit grote bedrijven. Vandaag neem ik je mee in mijn eigen verhaal en hoe ik in minder dan drie jaar van nul naar meer dan een miljoen ging met Boostways. En hoewel ik niet graag opschep (ik wil geen dikke-nek zijn 😉), deel ik graag de stappen die ik heb genomen en, nog belangrijker, wat jij hieruit kan leren voor je eigen business.

Van een idee naar een business: Het ontstaan van Boostways

Boostways kwam voort uit… een situatie die we allemaal kennen: corona.

Tijdens de lockdown had ik plots drie uur per dag extra, omdat ik niet meer in de auto zat voor mijn job bij L’Oréal. En dat gaf me tijd. Tijd die al snel werd gevuld met vragen van ondernemers uit mijn omgeving: “Hannelore, jij weet toch veel over everything digital? Kan je ons helpen? Onze zaak is gesloten, en we mogen niet meer actief verkopen.”

Daar zag ik een kans. Ik begon ondernemers te helpen met hun digitale marketing en al snel groeide dit uit tot meer. Meer ondernemers die kwamen aankloppen. Ik kreeg het opnieuw druk. 

En zo werd Boostways geboren. Al was de eerste naam HL Consult — heel creatief, I know. 😂

Ik voelde al snel dat dit project groter kon worden. Dus richtte ik een vennootschap op, deels om slimmer om te gaan met belastingen, maar zonder de intentie om mijn job op te geven.

Fast forward, en mijn bijberoep groeide uit tot een omzet van 6.000 à 7.000 euro per maand. Boostways groeide als een raket. 

Maar eerlijk is eerlijk, ik werkte ook 80 à 90 uur per week. Dat was… heavy. Gelukkig besefte ik op tijd dat ik het niet alleen moest doen en begon ik freelancers in dienst aan te nemen. Zo bouwde ik Boostways steeds verder uit, tot ik op het punt kwam dat ik naar hoofdberoep ging en besloot om mijn business naar dat échte hoger niveau te tillen.

Blog podcast 120 A

De kracht van lanceren (en pivoteren)

Toen ik besloot om fulltime voor Boostways te gaan, koos ik voor een lanceermodel. Ik had het tenslotte geleerd van de beste: bij L’Oréal en Proximus had ik alle marketingtechnieken gezien. 

En guess what? 
Mijn eerste lancering leverde meer dan 150.000 euro op, een bedrag dat ik nooit had verwacht voor mijn eerste ‘poging’. Maar, zoals elke ondernemer weet: niet alles gaat altijd van een leien dakje. Ik moest de lancering verlengen, extra bonussen toevoegen… en door die ‘rompslomp’-ervaring leerde ik het fail-forward-principe: proberen, bijsturen en weer doorgaan

Het is hetzelfde principe dat bedrijven zoals Tesla gebruiken en dat ik ook bij L’Oréal heb geleerd. Je bent constant bezig met data, cijfers en bijsturen waar nodig. Deze mindset nam ik mee naar Boostways. En dat is ook iets wat ik jou wil leren: dat het oké is om fouten te maken — zolang je blijft bijsturen.

Na verloop van tijd ontdekte ik dat alleen op lanceringen vertrouwen te veel energie vroeg. Ik ontwikkelde een hybride model: een sterke evergreen basis en daarbovenop lanceringen. Dit gaf mij de schaalbaarheid die ik nodig had, zonder dat ik constant ‘aan’ moest staan.

Slimme aanpassen

Nu, wat heb ik nog geleerd? Je hoeft je business niet altijd radicaal te veranderen om succesvol te zijn. Soms zit het geheim in de kleine tweaksHiervoor haal ik altijd graag het voorbeeld van de CBD-pleisters erbij — je kent het wel van die pleisters die je op je arm plakt. 

1200x1200 e1727869931951

Een Nederlands bedrijf verkocht veel minder CBD-pleisters dan gehoopt. Tot ze een marktonderzoek deden en ontdekten dat ze een heel andere doelgroep bereikten dan ze dachten: veel 60+ vrouwen gebruikten de pleisters om beter te slapen. 

Wat deden ze toen? 
Ze veranderden de verpakking. Ze noemden het nu nachtpleisters. Hetzelfde product, maar een andere verpakking. Ze verhoogden ook de prijs van €19,95 naar €29,95 en werden plots verkocht in Ethos en Kruidvat. 

Bam, de verkoopcijfers gingen de lucht in! De inhoud bleef exact hetzelfde. Maar het was de verpakking dat het ‘m deed.

Dit is hét perfecte voorbeeld van wat ik bedoel met slim opschalen zonder constant te innoveren.

Bij Boostways doen we hetzelfde. We gebruiken technologie, hebben een app en automatiseren bijna al onze processen. Dat, in combinatie met een topteam en slimme investeringen, zorgen ervoor dat ik kan blijven groeien zonder dat al het werk alleen op mijn schouders rust.

Wat kan jij hiervan leren?

Dus, wat kan jij leren uit mijn verhaal? 

Dat je business niet altijd grootse veranderingen nodig heeft. Soms zit de kracht in kleine aanpassingen. Je hoeft niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden en je aanbod om te gooien — kijk naar de verpakking en jouw positionering of de manier waarop je het in de markt zet.

En vergeet niet dat het oké is om te falen. Of het nu gaat om een eerste lancering die niet volgens plan verloopt, of om een investering die niet uitpakt zoals je had gehoopt, fouten maken is niet het einde van de wereld. Sterker nog, het zijn vaak je grootste leermomenten.

EVENT SMART image 1 1 1

Ondernemersskills? Die kan je leren

Op mijn Smart Event op 25 oktober ga ik je leren hoe je jouw business kan opschalen door slimme, kleine aanpassingen te maken. Ik geef je de tools die de grote spelers gebruiken — en die jij ook kan inzetten, zonder groot budget.

Wil je weten hoe? Claim dan je ticket op boostways.be/smart en ontdek hoe jij je business kunt boosten met de technieken die ik heb geleerd en toegepast. Het wordt episch.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community