Instagram is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Nagenoeg alle jongeren zijn op het social media platform te vinden. Het is dus voor jouw als ondernemer enorm belangrijk om met jouw bedrijf actief aanwezig te zijn op de app. In augustus kwam Instagram uit met een gloednieuwe feature: Instagram Reels. De komst van die update brengt verschillende opportuniteiten met zich mee voor jouw onderneming. Om het je gemakkelijk te maken, zet ik hieronder de belangrijkste zaken op een rijtje!
Wat zijn Reels eigenlijk?
Voordat ik al mijn tips and tricks met jou deel, geef ik jou wat meer zicht op wat die nieuwe feature van Instagram nu juist inhoudt. Ik merk namelijk dat de functie ervan voor veel ondernemers nog niet duidelijk is. Instagram lanceerde de Reels in augustus 2020 als reactie op het mega populaire TikTok. Instagram probeert op een gelijkaardige manier korte, audiovisuele content aan te bieden aan haar gebruikers. Het gaat voornamelijk om korte, hapklare video’s. De feature is in sneltempo erg populair geworden. In tegenstelling tot voor IGTV is de interface van de app volledig aangepast op het formaat van de Reels. Dat heeft ervoor gezorgd dat de Reels content erg veel lijkt op de bekende Stories. Je gebruikt het zelfs op dezelfde manier, easy peasy dus!
Reels voor bedrijven – wat kan je er mee?
Nu jij helemaal weet wat Instagram Reels precies zijn, vraag jij jezelf waarschijnlijk af hoe jij ze voor jouw bedrijf kan inzetten. Afhankelijk van jouw onderneming én de boodschap die jij wil overbrengen, bieden de Instagram Reels erg veel potentieel. Voor bijvoorbeeld stap-voor-stap-video’s van producten of tips and tricks in je branche kunnen Reels het ideale medium zijn. Stop motion video’s zijn op dit moment ook erg populair. Reels zijn bovendien ideaal om bijvoorbeeld het productieproces van jouw onderneming in kaart te brengen. Voor langere video’s met veel uitleg en informatie zijn ze echter niet zo geschikt. Reels horen nu eenmaal korte, speelse filmpje te zijn met bij voorkeur een leuke sound op de achtergrond.
Tips voor het gebruik van Instagram Reels
Instagram Reels kunnen echt ontzettend veel voordelen met zich meebrengen. Een eerste gouden tip die ik je kan geven is dat jouw Reels-filmpjes altijd moeten aansluiten bij de doelgroep die jij wil bereiken. Dat is natuurlijk doorheen je hele communicatie belangrijk, maar bij Instagram Reels is het the key to succes! Hoe kan jij jouw doelgroep targetten? Simpel, volg bijvoorbeeld de trends die hun intrede doen in de content die door je doelgroep gemaakt en bekeken wordt. Een tweede tip die ik je kan geven is dat jij er altijd voor moet zorgen dat de call to action (CTA) en andere belangrijke punten al verwerkt zitten in de audio van de Reels. Honger naar meer tips and tricks? Check dan zeker mijn andere artikel.
De komst van Instagram Reels biedt kortom ontzettend veel mogelijkheden voor jou als ondernemer. Jij kan er niet alleen een jongere doelgroep mee bereiken, maar jij kan er ook optimaal en doelgericht mee adverteren. Have fun en experimenteer erop los met de Instagram Reels! Blijf zeker even hangen op mijn blog als jij nog veel meer te weten wil komen over het gebruik van Instagram voor jouw onderneming!