Dé tips & tricks om een topevent te organiseren

Van plan binnenkort een waanzinnig event te organiseren? Gezien jouw ambitie ben ik ervan overtuigd dat het ongetwijfeld top gaat zijn. So count me in! Het enige wat je nu nog moet doen, is nog andere mensen overtuigen? Om zo veel mogelijk gasten te lokken naar jouw succesvol event!? Met deze tips & tricks krijg je dat voor elkaar.

Like always: Communicatie is key

De regel der regels wanneer het aankomt op een event organiseren: hoe sneller je de communicatie aanpakt bij het regelen van een event, hoe soepeler alles verloopt. Zo bespaar je jezelf veel stress en gedoe uit.

Tip voor aftrap van jouw communicatie: hypen is echt wat jij moet doen! Heel enthousiast, heel aantrekkelijk voor jouw klant.

“Er komt iets aan, dit kan je gewoon niet missen omdat [vul zelf in].”

Blog 2024 03 19 Extras A

Nog een hele belangrijke communicatietip: eigenlijk kan je nooit genoeg communiceren. Hoe ‘pushy’ of ‘over the top’ jij je ook voelt in jouw communicatie, jouw doelgroep ervaart dat niet – lees: nooit – zo.

Want vandaag de dag worden we overspoeld door informatie waardoor we 15 à 25 keer iets moeten horen voordat er ook maar iets blijft hangen. Dus het spreekt voor zich. Jij moet jezelf herhalen: hoe meer, hoe beter.

Blog 2024 03 19 Extras B

Sidenote: je hebt ‘hetzelfde herhalen’ en ‘verschillend herhalen’. Met de tweede optie als your way to go. Jij zet verschillende facetten van jouw product / dienst in de kijker zetten waardoor je je niet het gevoel hebt dat je in ‘saaie’ herhaling valt en jezelf blijft uitdagen.

Jij bent bijvoorbeeld fotograaf en wil communiceren over een minishoot die je doet? Eerst en vooral heb je de basis W-vragen die je kan belichten: Wie? Wat? Waar? Waarom? Wanneer? & Hoe? Daarnaast heb je nog zoveel andere mogelijke angles die je kan gebruiken. Het praktische luik bijvoorbeeld: wat als het regent op locatie? Hoeveel outfits? …

Idealiter zou je al deze verschillende aspecten eigenlijk moeten delen met je doelgroep. Want hoe duidelijk iets voor jou ook kan zijn, dat is het niet per se voor jouw doelgroep.

Ik geef bijvoorbeeld Walk & Talk coachings. Hoewel ik er altijd van uitga dat iedereen weet wat dit is, kreeg ik onlangs de vraag: “Wat is dit eigenlijk, Hannelore? Ok, you walk and you talk, maar wat zijn de ‘diepere’ details?”

More tips

Polls & vraagstickers

Dit is een hele waardevolle tip voor jouw event, maar eigenlijk ook voor om het even welke verkoop je doet: houd polls! Gebruik vraagstickers! En dat omwille van de volgende redenen:

1. Reden zonder verkoopsdoel: jij komt te weten welke content aanspreekt en welke minder.
2. Reden met verkoopsdoel: jij capteert de interesse van mensen en kan vervolgens met hen in gesprek gaan om uiteindelijk te … verkopen, natuurlijk!

 

Bye bye last-minuteness

Het is nu eenmaal een tendens waar velen van ons naar neigen: last minute beslissingen maken. Heel vervelend én voor ons event én eigenlijk ook voor onze verkoop in het algemeen…

But always look on the bright side. We turn this into something good. Last-minuteness zorgt er ook voor dat jij de dag van jouw event nog plaatsjes kan verkopen. Zet daar dus ook op in: blijf communiceren tot de laatste dag!

Hoe er nu voor zorgen dat die last-minuteness toch zo klein mogelijk blijft?

1. Creëer FOMO: de prijs van je event loopt op naarmate de datum nadert (pre-early birds, early birds etc.)
2. Bring a friend: een kortingsprijs voor zij die met twee komen. Heel aantrekkelijk! Want mensen komen nu eenmaal niet graag alleen naar een event.
3. Bonussen: werk met cadeautjes of bonussen die niet per se geld moeten zijn, btw. Je kan ook heel gemakkelijk, heel effectief werken met waarde in de vorm van templates, e-books etc.
4. Ticket terugbetaald: dit is eentje dat ook altijd werkt! Iemand kan zijn ticket gratis terugverdienen als die persoon X aantal mensen aanbrengt.

Blog 2024 03 19 Extras C

Make it as easy as possible

Ik zie heel vaak dat ondernemers een event aankondigen. Mijn interesse is geprikkeld en ik wil verder zoeken. Maar dan… ik kan er niets over terugvinden. Niet op de website. Niet op sociale media.

Mag ik je alsjeblieft vragen: vermijd aub deze fout! Zorg er altijd voor dat mensen de nodige informatie kunnen terugvinden. Link in bio, homepage, vaste pin op Instagram… Houd daarbij in je achterhoofd: mensen zijn lui. Maak het hen dus zo gemakkelijk mogelijk.

Capture your leads

Mensen tonen interesse in jouw event? Spring hier dan zo snel mogelijk op en ga met hen in gesprek! These are your hot leads. En ik kan niet genoeg herhalen hoe belangrijk het is dat jij deze weet te capteren én generen.

De wat, hoe & waarom zo belangrijk van lead generation nog eens opgefrist? Lees dan dit artikel.

Waar jij tijdens jouw gesprek op moet letten? Vermijd ja/nee-vragen zoveel mogelijk of laat ze altijd volgen door een open vraag. Zo houd je het gesprek gaande.

Is alles duidelijk? JA / NEE. Is er nog iets anders waarmee ik je kan helpen? OPEN VRAAG.

Dit artikel uitgelezen? Klaar om erin te vliegen? Om dat event van jou echt top te maken!

You go! Ik duim alvast voor jou.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community