Mijn favo marketingmerk en waarom die strategie zo goed werkt

Anticlimax. Want een favoriete merk? Eigenlijk heb ik dat niet. Er is niet één merk dat er voor mij echt uitspringt. Natuurlijk zijn er wel een aantal merken waarvan ik denk: “Yes, that’s it.” Hun manier van marketing doen is gewoon top. Over welke merken ik het heb? Dat vertel ik je hier.

Mijn definitie van een ‘goed’ marketingmerk

Misschien moet ik ook eerst even uitleggen wat ik vind dat een merk ‘goed’ maakt in marketing.

Nr1

Het totaalplaatje is er

Een topmerk in marketing? Dat is meer dan alleen een aantrekkelijk logo of een catchy slogan. Het totaalplaatje én de totaalervaring moeten gewoon echt kloppen: branding, tone of voice, prijzen, producten, influencers, website… Everything fits.

Ik heb zelf gewerkt voor een van de grootste marketingbedrijven ter wereld: L’Oréal. Zij staan bekend omwille van zijn heel sterke marketing. Het is een merk dat staat als een bus. L’Oréal wordt ook wel de ‘marketing school’ genoemd. En effectief. Ik heb daar heel veel geleerd.

Nr2

Een sterke identiteit

Een merk moet op zichzelf staan, met een duidelijke identiteit. Het gaat over het creëren van een uniek universum waarin elk element – van foto’s en kleuren tot muziek en modellen – perfect past.

Voor iedereen die in aanraking komt met het merk is duidelijk: wat kan er en wat niet? Wat past er bij dat merk? Wat past er niet? Wie past er bij dat merk? Wie past daar niet bij?

Nr3

Een sterk verhaal

Merken met een sterke identiteit vertellen ook een sterk verhaal. Want marketing is in se all about storytelling.

Waarom dit zo is? Dat vertel ik in je in dit blogartikel.

Ik zeg ook vaak dat marketing een spel is en jij moet leren de regels te spelen. Eén van de regels is dus om een goed verhaal te kunnen vertellen. Dat geldt ook voor jouw eigen marketing. Wat is jouw verhaal? Klopt dat plaatje? Liggen alle elementen in lijn met het verhaal dat jij wilt vertellen?

Blog podcast 84 A 1

Mijn favo merken

Dan over tot de merken die ik bewonder omwille van hun sterke marketing game.

Blog podcast 84 B

1. Tomorrowland

Geen product uit de winkelrekken, maar een van de grootste Belgische festivals, een toonbeeld van groots denken. Van een bescheiden start met slechts duizenden bezoekers, heeft Tomorrowland zich ontpopt tot een meester in het creëren van magie.

Want dit festival is meer dan muziek. Het is een compleet verhaal, een wereld op zich. Van de allereerste editie al duidelijk: Tomorrowland draait niet om het alledaagse. Met unieke podia, betoverende decoraties, en een elk jaar een ander thema, wordt je als bezoeker meegenomen in een wereld waar elk detail een deel van het grotere magische geheel is.

Maar de echte kracht? Community. Tomorrowland heeft vanaf het begin een gevoel van gemeenschap ingebouwd. ‘The People of Tomorrow’ – een plek waar je jezelf kan zijn, te midden van de duizenden andere festivalgangers. De vlaggen, de sfeer, de connectie; ze vertellen allemaal het verhaal van eenheid en verbondenheid.

Dit alles, versterkt door slim gebruik van merchandise, social media, en een spannende ticketverkoop die FOMO creëert, maakt Tomorrowland tot meer dan een festival. Echt een toonbeeld van hoe goed marketing uitgespeeld kan worden.

Blog podcast 84 C

2. Rituals

L’Oréal heeft het, maar Rituals? Ik vind hen toch nog net iets gekker en zotter. Waarom? Zij slagen erin dagelijkse routines – douchen, je handen wassen – echt te transformeren tot luxe rituelen. Iets waar de klant graag voor betaalt. Daarnaast zijn hun producten niet revolutionair qua ingrediënten. Maar hun presentatie? Damn, die mag er zijn.

Bij Rituals koop je niet gewoon een product. Je koopt een verhaal. Elke collectie nodigt je uit in een eigen wereld. Het gaat verder dan alleen verpakkingen en geuren. Het is een totaalervaring die je in de winkel voelt en thuis verder beleeft.

Blog podcast 84 D

3. Disney

Iedereen weet dit. Disney gaat over dromen. Het her(be)leven van dromen. Dit is hun sterke merkverhaal. En wat het nog sterker maakt is dat ze eigenlijk begonnen zijn met enkel tekeningen. Dat is dan uitgegroeid tot een heel merk. Merchandise, hotels, themaparken, films …

Dit is ook hoe je een merk kan bouwen dat duurzaam is. Een merk dat meesurft op de golven van de markt. Crossmediaal, line extensions… Disney heeft het allemaal gedaan. Ze zijn blijven innoveren en telkens met nieuwe technologieën gekomen.

Blog podcast 84 E

4. Tesla

Ik ben geen fan, maar haal hen toch aan. Waarom? Omdat Tesla, een pionier in de automobielindustrie, bewijst dat je geen gigantisch advertentiebudget nodig hebt om een impact te maken.

Zonder de gebruikelijke marketingtactieken heeft Tesla een wereldberoemd merk opgebouwd, puur gebaseerd op hun revolutionaire visie en productinnovatie. Hun verhaal? Ze zetten in op duurzaamheid. Ze zijn gedurfd anders. Met auto’s die binnen de drie weken geleverd kunnen worden. Het feit dat je ze in het begin gewoon online kon bestellen, zonder dat showrooms waren.

Iedereen heef teen en hetzelfde beeld van het merk Tesla. Als dat geen sterke marketing is!

Als er één ding is dat ik wil dat jij meeneemt uit deze podcast, dan is het: vertel je verhaal!

Zorg ervoor dat jouw verhaal niet alleen blijft hangen, maar ook in elk detail klopt. Van jouw persoonlijke merk tot de visuele elementen zoals branding, kleuren, lettertypes en fotografie. Denk aan je producten, je manier van spreken, en hoe je jouw bedrijf presenteert aan de wereld.

Het gaat erom dat jouw totale plaatje perfect in elkaar past.

Je hoeft niet meteen het nieuwe Tomorrowland of Rituals te zijn. Maar geloof me, ook jij hebt een uniek verhaal dat de wereld wil horen.

Go for it! Jij hebt het in je!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community