Het belang van een plan voor je bedrijf

Aflevering 16 van de ‘Boost My Life’-podcast al! Wat vliegt de tijd! Deze week heb ik het met jou over hoe belangrijk een goede planning is en hoe je er nu zo eentje opstelt.

Eerst en vooral wil ik je meegeven dat een goede planning cruciaal is voor elke ondernemer.

Because planning is the job of a CEO. And TRUTHBOMB! You are one!

Jij bent CEO van zowel jouw zaak als jouw leven. En als er één ding wat elke CEO doet, dan is het wel: plannen, plannen en nog eens plannen! Dat heb ik zelf mogen meemaken vanop de eerste rij in grote bedrijven Proximus en L’Oréal. De CEO heeft dagelijks allerlei meetings om na te gaan waar het bedrijf staat, wat het nodig heeft om zijn doelen te bereiken, waar bijsturing nodig is etc.

Dus wil je dat jouw bedrijf ook groot en succesvol wordt? Dan zal ook jij moeten werken aan een goed uitgewerkte, doordachte planning!

Waarom plannen?

Wil je graag nog beter weten waarom een planning hebben zo belangrijk is? Ik geef je nog enkele redenen te meer.

Een planning geeft je the bigger picture, de blueprint als het ware van jouw bedrijf. Het vertelt je heel goed waar je staat, alsook waar je naartoe wilt. Door de jaren heen kan je er dan steeds op terugvallen om:

  • Jouw te helpen de juiste beslissingen te nemen.
    Hoe duidelijker jij weet waar je naartoe wilt met je plan, hoe beter jij weet welke beslissingen jij daarvoor moet nemen.
  • Jouw business te evalueren.
    Op basis van jouw plan kan je de beslissingen die je maakt evalueren om daarna bij te sturen waar nodig.
  • Jezelf voorspelbaarheid en rust te geven.
    Veel ondernemers raken op een bepaald moment wel eens overwhelmed. Maar heb je dan een plan voorhanden, dan geeft dat rust omdat je weet wat er nog aankomen zal. Betekent dat dan dat een plan altijd 100 % vastligt? Neen, absoluut niet! Maar je kan wel rustiger naar de dingen kijken als je ongeveer weet wat er gepland is.
  • Jouw succes te meten.
    Een plan impliceert een ideale situatie: een doel dat je kan afzetten tegenover de realiteit. Daardoor kan jij jouw succes en jouw ROI (return on investments) makkelijk gaan meten.
Blog podcast 16 A 1

A plan is like a boat, it always gives you a direction to go

Stel dat ik je op een boot zet en ik je voor de volgende keuze zet:
Ik geef op 1 februari ergens in Zuid-Afrika een big ass party en hoop dat je erbij bent.

Op boot A krijg je geen kompas.
Op boot B krijg je wél een kompas met de exacte coördinaten van het feest.

Welke boot kies jij?

Ik denk dat jij wel kiest voor boot B mét kompas en richting, en dus ook met een duidelijk doel en plan.
Want hoewel beide bootjes van alles gaan meemaken op hun tocht, gaat bootje B veel sneller op bestemming geraken omdat die weet waar zijn koers lig.

Onthoud daarbij dat een plan nooit definitief is. Het is een WIP (work in progress) dat je continu kan blijven aanpassen en bijsturen.

Een planning is key

Knoop eerst en vooral goed in je oren: een goede planning kan je, moet je zelf leren maken! Wacht dus niet langer en ga er nu mee aan de slag! Want dit is the key to your success, het potentieel waar jij door gaat groeien!

Maar hoe maak je nu een goede planning op?

Heel veel ondernemers beginnen met het maken van een dag tot dag plan. Wij doen het daarentegen liever top down omdat het meer gericht is op the bigger vision, the long term.

Blog podcast 16 B 1

Stap 1: jouw financieel plan

Leg per maand vast hoeveel omzet je wil behalen en bepaal van daaruit jouw jaaromzet. Ik raad ten zeerste af om het omgekeerd te doen en je jaaromzet zomaar door 12 te delen. Want jij moet rekening houden met vakanties, drukkere periodes voor jouw business etc.

Weet jij nog niet hoeveel omzet jij wil draaien? Met onze Plan Your Data Kit heb je dat in een hip en een wip uitgeklaard! 

Ontdek onze The Ultimate Planning Bundle. You don’t want to miss this!

Start planning with Boostways:

  • Boost My New Year Worksheets twv €44,95
  • Plan Your Data twv €99
  • Planning Workshop twv €79

Nu voor €79, ipv. €223

mockuplogo 2 01

Stap 2: Cash flow plan

Jouw cash flow door en door kennen is belangrijk om te weten welke kosten en investeringen je mag en vooral ook kan maken.

Cash flow verschilt van omzet in het feit dat het rekening houdt met het moment dat er geld binnenkomt. Bied je bijvoorbeeld een traject van €6.000 aan dat je in zes termijnen kan betalen? Dan weet je dat je op het einde van de rit wel €6.000 euro verdiend zal hebben, maar het nu maandelijks met €1.000 moet doen.

Stap 3: Sales plan

Hoeveel producten / diensten wil je verkopen? Wat gaat dit opbrengen van omzet? Waar wil jij de focus leggen? Hoe ga jij je omzet opbouwen?… Allemaal vragen waar jij moet over nadenken voor jouw sales plan!

Belangrijk: iedereen kan een sales plan maken dat superambitieus is, maar de kunst bestaat eruit het ook realistisch te houden. Voor je sales plan moet je dus opnieuw rekening houden met vakanties, seizoenaliteit…

Stap 4: Marketing- & communicatieplan

Veel ondernemers denken dat ze hier best mee beginnen, maar eigenlijk komt dit pas aan bod wanneer jouw sales plan er helemaal staat. Daarmee bepaal je namelijk eerst de focus van je verkoop, waarna je het ook naar marketing en communicatie kan vertalen: campagnes, advertenties…

Tip? Stel jouw marketing en communicatieplan goed op tijd op! Grote bedrijven doen dat al in september voor het jaar erop: Wat gaan we wanneer verkopen? Welke promoties, acties gaan we doen?…

Stap 5: Day to day planning

Jouw day to day planning komt pas helemaal op het einde wanneer het grote plaatje er al staat. Dit zijn jouw ‘echte’ to do’s vandaag nog: een social media post opmaken, een e-mail opstellen…

Deze stappen, van 1 tot 5, is exact hoe wij bij Boostways ook werken. Dus heb jij het graag nog eens allemaal in geuren en kleuren uitgelegd? Of heb je er graag wat hulp bij?

Goed nieuws!

Met de feestdagen hebben wij iets heel speciaals in aanbod: een heuse planning bundle. Een Boostways jaarplanner, Plan Your Data kit (tutorials, templates…) én een planning workshop: alles wat jij nodig hebt om het beste uit jouw geplande zelve te halen! Dat nu speciaal voor maar liefst €79 (i.p.v. €223). Waar wacht je eigenlijk nog op?

 

Nog een gouden raad van Hannelore?

Dé grote uitdaging van een goede planning is om er genoeg ambitie in te steken, maar het tegelijkertijd ook realistisch te houden!

Bij deze daag ik jou dan ook uit om een planning te maken die er echt staat. Alleen dan zal je de groei van jouw bedrijf kunnen garanderen, geloof me!

Ook voor de starters onder jullie, is dit wat je moet doen. Want mét een plan, is het fundament waarop jij jouw bedrijf vervolgens uitbouwt zoveel sterker.

Boost my life podcast Boostways

Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast:

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community