Yes, I know. Voor ons, ondernemers, is het altijd reuzespannend om een nieuw aanbod op de markt te brengen. Wat gaat dat geven? Slaat het aan? Of niet? Om jezelf voor deze laatste optie te behoeden, is het belangrijk om een aanbod te creëren dat aansluit bij de behoeften van je doelgroep en dat aanbod vervolgens ook met succes op de markt te brengen. In deze blogpost geef ik je enkele tips die jou daarbij kunnen helpen.
Creëer een buyer persona
Een buyer persona is een semi-fictieve representatie van jouw ideale klant. ‘Semi-fictief’ in die zin dat het geen echte persoon is, maar wel eentje die gebaseerd is op onderzoek naar data van jouw bestaande klanten en potentiële klanten.
Voor een buyer persona geldt: hoe gedetailleerder, hoe beter. Waar woont jouw klant? Wat zijn de wensen, behoeftes? Welke hobby’s en interesses heeft jouw klant? … Hoe beter jij weet wie je wil bereiken, hoe beter jij een aanbod kan opstellen dat succesvol onthaald wordt door jouw (potentiële) klanten.
Werk aan je marketingstrategie
Een goed product of een waardevolle dienst aanbieden alleen is niet genoeg. Het is ook belangrijk voor jouw aanbod een goede marketingstrategie te hebben. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over alles omtrent marketing: van social media marketing tot e-mailmarketing, van SEO-optimalisatie tot contentmarketing etc.
Bied eerst een bèta-versie aan
Door eerst een bèta-versie van je product of dienst aan te bieden, geef je je potentiële klanten de kans om het aanbod uit te proberen voordat het definitief op de markt komt. Dit levert je waardevolle feedback op die je vervolgens kan gebruiken om je aanbod nog verder te finetunen voordat je het ook effectief lanceert.
Focus op klanttevredenheid
Zorg ervoor dat je altijd paraat staat voor je klanten en snel reageert op zowel vragen als klachten. The benefit for you? Als je focust op klanttevredenheid, kan je een heleboel positieve reviews en mond-tot-mond reclame verkrijgen. En dat draagt op z’n beurt bij aan het succes van je nieuwe aanbod.
Wees flexibel
Het kan zijn dat je nieuwe aanbod niet meteen aanslaat bij je doelgroep. Daarom is het belangrijk om steeds flexibel te blijven en daar waar nodig aanpassingen te doen aan je aanbod of marketingstrategie. Wees geduldig en test uit! Dat is hier misschien wel hét belangrijkste advies.
Houd ook altijd in je achterhoofd dat je doelgroep kan veranderen en dat je ook daar op moet blijven inspelen. Blijf scherp en speel in op alle nieuwe kansen!
Ziezo! Met deze vijf tips kan je jouw nieuw aanbod met meer moed en vertrouwen op de markt brengen! Het is altijd spannend om iets nieuws op de markt te brengen, I know, maar met de juiste aanpak en mindset kom je er. Geloof me!
Zet ‘m op!
Wil je er nog meer vertrouwen in kunnen hebben dat jouw volgende launch een succes wordt? Dan kan je ook altijd beroep doen op ons! In al onze trajecten wijden wij steeds een heel deel aan hoe succesvol lanceren: Boost My Launch.
Alle info over onze trajecten vind je terug via onze site.