Hey Boost My Lifers! We zijn weer terug op het wekelijkse ritme van de podcast. Vandaag duiken we in een vraag die ik wel vaker krijg: is elk idee het waard om tot een service of business om te worden gevormd? Of misschien de betere vraag: hoe herken je een idee dat echt vermarktbaar is?
Mijn ongezouten mening? Eerlijk gezegd geloof ik dat bijna elk idee, op zijn eigen manier, vermarktbaar is. Het draait allemaal om de manier waarop je het in de markt zet.
Maar let op! Daarmee wil ik niet zeggen dat elk ‘vermarktbaar’ idee ook meteen ‘verkoopbaar’ is. Vermarktbare ideeën moeten (soms) aangepast worden om verkoopbaar gemaakt te worden.
Waarom geloof ik dat elk idee vermarktbaar is?
Ik geloof oprecht dat alles al een keer is uitgevonden – alles is al een keer gedaan. Dus ook jij hebt het in jouw mars! Dat wat dan het verschil gaat maken? De manier waarop je het doet!
Dit klinkt allemaal een beetje vaag, hé!? Daar ben ik me bewust van. Daarom dat ik je graag een podcast wil aanraden die ik een tijdje geleden in Bali heb opgenomen. In deze podcast had ik het over het verschil tussen twee massagesalons. Eentje vroeg 8 euro voor een behandeling, de andere 30 euro, maar wat maakt dan uiteindelijk hét verschil?
Luister de podcast via deze link / Lees de podcast via deze link.
Hoe analyseer je nu of een idee vermarktbaar is?
Een goed startpunt is een grondig marktonderzoek, en een marktonderzoek doe je dus niet alleen gewoon op de huidige markt, maar je gaat echt kijken op wereldschaal: bestaan er al gelijkaardige ideeën?
TIP: Je kan dit heel gemakkelijk opzoeken – of beter gezegd: vragen in chat – in Bing: ‘Kijk, dit is mijn idee. Zoek eens op of er al bedrijven zijn die iets gelijkaardigs doen. Hoe zij dat doen? Waar zij zitten? Hoe zij zich positioneren? Waar zij zich op richten? …”
Daarnaast is het ook belangrijk om na te gaan wie jouw ideale klant is. Is dat een B2C-klant? Een B2B-klant? Iemand anders? Vervolgens is het ook een hele goede om een keer in gesprek te gaan met die ideale klant. Als je heel veel mensen wil bevragen, kan je dat doen via een vragenlijst. Maar evengoed kan je aan een paar mensen vragen om eens samen te zitten om een paar vragen te stellen.
TIP: Een focusgroep kan hierbij enorm waardevol zijn. Wij deden dat ook voor een potentieel product en zo ontdekten we dat ons huidige aanbod eigenlijk al voldeed aan de behoeften van onze doelgroep.
Maar daar stopt het niet bij. Jouw idee zelf moet natuurlijk ook nog worden geanalyseerd. Is het schaalbaar? Winstgevend? Hoeveel moet je verkopen? Aan welke prijs? Wat zijn je strategieën en back-up plannen? … Maak verschillende scenario’s en probeer zo gedetailleerd mogelijk uit te vinden wanneer jouw idee echt winstgevend wordt.
Zo niet, tweak het idee. Want elke ondernemer weet als het erop aankomt dat niet alle ideeën in de eerste vorm perfect zijn. Soms moet je wat creativiteit toepassen, wat herpositioneren.
Dus, liefste ondernemer, wat ik je hier wil meegeven: elk idee heeft potentieel, maar elk idee vraagt ook om analyse, aanpassing en doorzettingsvermogen. Het vraagt tijd en moeite, maar zal je uiteindelijk ook groots belonen als je dat erin steekt!
Twijfel trouwens ook geen moment en laat me weten wat jouw idee is! Ik ben mega benieuwd én vooral ook mega bereid om jou te helpen jouw idee om te zetten in een realiteit!