Jezelf in de verf zetten: het belang van expertise

Wij, ondernemers, hebben allemaal een passie, een droom en vaak ook een heel ‘geldige’ reden om te doen wat we doen. Ofwel: een expertstatus. In aflevering 21 van de ‘Boost My Life’-podcast heb ik het met jou over het grote belang van een expertstatus en vooral ook over hoe jij de jouwe kan claimen.

Misschien vraag jij je nu heel terecht af: “Ok, Hannelore, waar heb je het eigenlijk over?” Wel, met ‘expertise’ en ‘expertstatus’ bedoel ik dat jij naar voren moet brengen wie je bent, wat je doet en vooral ook de gelegitimeerde reden waarom jij doet wat je doet.

ARTIKEL Quote

Waarom onderneem jij, beste ondernemer? Wat zijn jouw beweegredenen?

Misschien denk jij nu, net zoals zoveel van mijn andere coachees: “Ja maar, Hannelore, heb ik wel het recht om een bepaalde expertstatus te claimen?” Dit is typisch wat we noemen het imposter syndroom: het gevoel dat jij niet goed genoeg bent en het gevoel dat er anderen zijn die veel meer expertise bezitten dan jij.

Nu vraag ik je één ding: laat dit gevoel voor altijd los! Want jij bent uniek. Jij hebt jouw eigen unieke kennis en manier van aanpak. Geloof mij maar en geloof vooral ook in jezelf!

Blog podcast 21 B

Claim jouw expertstatus!

Ik ben zelf Belg. Als geen ander weet ik dus dat wij het in tegenstelling tot onze noorderburen van nature iets bescheidener zijn. Daardoor hebben we heel vaak het gevoel arrogant en pusherig over te komen wanneer we onszelf in de kijker zetten.

En toch is het essentieel om jouw expertstatus te claimen wil je overleven in het landschap waar wij, ondernemers, ons in bevinden. Een landschap met 1. veel concurrentie, en 2. veel economische druk.

“Waarom is dat essentieel, Hannelore?”

Wél, heel simpel: claim je in dit landschap jouw expertise, dan word je nu eenmaal veel sneller gekozen door de consument. Volgens psycholoog Robert Chaldini is expertise namelijk één van de zeven elementen die het koopgedrag van de klant beïnvloedt.

Dit is te danken aan het feit dat we in onze opvoeding hebben geleerd dat mensen met een bepaalde status, autoriteit, ervaring… meer legitimiteit toegeschreven krijgen dan personen zonder.

Laat ik even een heel ‘stom’ voorbeeld geven

In tandpasta reclames zien we heel vaak een man / vrouw in een witte jas die een tandpastamerk aanbeveelt. Waarom een witte jas? Omdat dat alludeert op de dokterstatus van deze persoon – of ook: zijn / haar expertise – waardoor we meer gaan geloven in de kwaliteit van het tandpastamerk.

Blog podcast 21 A

Daarnaast is het ook zo dat vandaag de dag, de financieel onzekere tijden waarin we leven, mensen kiezen voor datgene waarvan ze zeker weten dat het goed is. “Als ik mijn geld – mijn zuurverdiende centjes – uitgeef, wil ik dat doen bij iemand waar ik waar voor mijn geld krijg.”

Dit toont aan dat als er één ding is dat jij moet doen, dan is het wel: claim jouw expertstatus!

“Allemaal goed en wel Hannelore. Maar wat claim ik dan? En vooral ook hoe claim ik dat?”

WAT TE CLAIMEN

= alles wat jou uniek maakt
= alles wat jou gevormd heeft binnen jouw vakgebied
= ervaringen, bijscholingen, # klanten dat je al geholpen hebt, getuigenissen…

Ook al ben je nog maar net bezig, er is ongetwijfeld iets dat jij kan claimen. Denk aan een passie die je al jarenlang bezit, contacten met wél al veel kennis en expertise etc.

Blog podcast 21 C

HOE TE CLAIMEN

Waar het ook vooral om draait is dat jij jouw expertstatus durft communiceren, en dat op een regelmatige manier. Plan dus minstens één keer per maand in – liefst nog meer – om jezelf in de kijker te zetten.

Vertaal jouw expertise ook naar de transformatie die je brengt aan je klanten. Jij biedt iets aan waardoor jij een impact zal maken op het leven van mensen. Zo zet jij een heel sterk verhaal neer waardoor mensen veel makkelijker bij jou zullen komen én kopen.

Jij kan jouw expertise ook claimen door jouw kennis te delen met klanten. Houd daarbij ook in je achterhoofd dat de kennis die jij bezit hoogstwaarschijnlijk veel hoger is dan die van jouw klanten.

Hoe ik, Hannelore, mijn expertstatus binnen Boostways claim

  • Eerst en vooral heb ik een heel aantal diploma’s (Communicatiewetenschappen, Management & Marketing Management)
  • Op mijn 33e al meer dan 11 jaar ervaring in het bedrijfsleven
  • In minder dan 2 jaar mijn eigen bedrijf uitgebouwd tot miljoenenbusiness waarin ik een groot team tewerkstel
  • Ik blijf continu opleidingen volgen
  • Ik heb al meer dan 150 klanten geholpen

En dit alles deel ik ook regelmatig via social media, via reviews op mijn website etc.

Dus om het allemaal nog eens voor jou in een notendop te gieten:

  • Gooi dat onzekere gevoel van jou voor eens en voor altijd weg en stop met vergelijken. Want jij bent uniek in wat je doet en mag – moet! – dat ook claimen.
  • Vertel waarom jij doet wat je doet – jouw unieke verhaal – en communiceer dat met zelfvertrouwen aan jouw (potentiële) klanten.

Ik geloof alvast in jou en daag jou uit om dat ook te doen! Succes!

P.S. Je mag me altijd in de vorm van een review laten weten wat je vindt van de podcast of de blogpost. Want of course blijf ook ik werken aan het claimen van mijn expertstatus! 🙂

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community