Met 2023 goed en wel begonnen is de hamvraag voor ons, als ondernemers: welke digitale marketing trends zullen helemaal hot & happening zijn dit jaar? In dit blogartikel stel ik jou voor aan 10 trends die jij zeker en vast in de gaten wil houden komend jaar.
Als ik je alvast dé rode lijn mag geven van 2023, dan is dat wel dat dit jaar helemaal in het teken zal staan van de ‘mens’! 2023 will be as people oriented as possible! Alle grote digitale spelers – denk aan Instagram, Facebook, Youtube… – zullen meer belang gaan hechten aan al wat (hoogst)persoonlijk is.
Mijn tip die dit hele blogartikel dus eigenlijk al samenvat: experimenteer zoveel mogelijk op vlak van persoonlijke interactie aangaan met klanten. Nodig hen bijvoorbeeld eens uit om hun mening te geven over content die jij gemaakt hebt en nog zal maken in de toekomst.
De 10 trends van 2023
Social media trends
Vertical video
Eerst en vooral wil ik er nogmaals op hameren dat video vandaag de dag veel belangrijker is dan foto. Zorg er dus voor, beste ondernemer, dat jij zeker inzet op videocontent, en dat op zoveel mogelijk verschillende kanalen.
Daar komt nog bij kijken dat je best zowel inzet op de oudere horizontal landscape-video’s, als op de trendy vertical video’s die typisch zijn voor stories, reels, TikTok…
TIP: Houd je dus een shoot met een videograaf (of met fotograaf)? Vraag dan zeker en vast om ook een aantal vertical video’s te maken. Zo heb je zeker genoeg geschikt materiaal om op jouw kanalen te verspreiden.
Youtube Shorts
Niet Instagram. Niet Facebook. Maar wel Youtube is vandaag de het grootste social mediakanaal in België! Meer bepaald heeft het een penetratie van 94%, wat wil zeggen dat 94% van de actieve bevolking minstens 1 keer per maand Youtube gebruikt.
Jij, als ondernemer, zet dus best in op Youtube. Meer bepaald is het helemaal hot & trendy om in te zetten op Youtube Shorts: korte video’s die ietwat een mengeling zijn tussen Instagram stories en reels. Youtube shorts zijn kort, verticaal en verschijnen ook in de feed op de Youtube app.
De grote troef van deze Shorts? De kans is groot dat jij, als ondernemer, waarschijnlijk al kortere video content opneemt voor andere social mediakanalen? Wél, deze kan je ook gebruiken voor de Youtube Shorts, mits kleine aanpassingen. Zo krijg jij in minder tijd, met minder moeite, méér gedaan!
Interactieve content
In 2022 werd de trend al gezet, maar in 2023 wordt het belangrijker dan ooit: ga in interactie met jouw klanten. Begin en zet het gesprek met jouw klanten verder aan de hand van polls, quizzes…
Ik geef je nog mee dat ik in dit overzicht de TikTok trend niet opneem omdat die vorig jaar al helemaal hot & happening was. Maar weet dat deze trend nog steeds heel ‘in’ is! Blijf dus zeker en vast ook inzetten op TikTok!
Andere trends
Artificial intelligence (AI) marketing
Computertechnologie wordt zo snel en zo gesofisticeerd dat het steeds beter beslissingen voor ons kan nemen. Er komen dan ook steeds meer nieuwe tools op de markt waar jij (binnenkort) de vruchten van kan plukken.
Smartwriter: schrijft gepersonaliseerde e-mails voor jou
Title generator: schrijft catchy titels en subjectlines (website, emails) voor jou
Surfer: past jouw website aan om zo een betere SEO te verkrijgen
Chat GPT
Hoe komt het dat al deze tools plots zo on fleek zijn? Eén antwoord: Chat GPT. Heel simpel gesteld is dat een nieuwe superslimme technologie waar je allerlei vragen aan kan stellen.
Chat GPT is nog in volle ontwikkeling, maar houd gewoon in je achterhoofd – houd het in de gaten! – dat het jou heel veel potentieel kan brengen in de toekomst.
Google Helpful Content
Ik zei je al dat de trends van 2023 focussen op PEOPLE. Zo heeft ook grote speler Google een heel belangrijke update aangekondigd voor het nieuwe jaar: SEO wordt meer people oriented. Of ook: hoe behulpzamer (helpful) jouw content is voor anderen, hoe hoger je zal verschijnen in de organische zoekresultaten van Google.
Wil je hier graag meer over weten? Lees dan dit artikel
Voice search
Voice Search tools, zoals Siri en Hey Google, zullen in 2023 steeds meer toenemen aan belang.Jij, als ondernemer, kan hier best op inspelen door na te gaan welke vragen mensen jou zoal stellen, om op basis daarvan vervolgens allerlei content uit te werken.
Personalisatie
Ook hier geldt: PEOPLE! Mensen staan vaak argwanend tegenover marketing, in al zijn vormen en kleuren. Behalve als ze het gevoel hebben dat het geen marketing is.
De manier om dat te doen? Zet in op personalisatie door je klant op een heel directe manier, te benaderen, aan te spreken en te behandelen. Vraag bijvoorbeeld om feedback via social media, zet in op messaging apps (Whatsapp business) etc.
Influencer marketing
Influencer marketing is nog steeds on the rise. Zet jij hier dus nog niet op in? Begin er dan gauw aan!
User generated content (UGC)
Dit is te vergelijken met de influencer marketing van trend number 9. User generated content is heel authentieke content over jouw producten/diensten omdat het gemaakt wordt door mensen zelf.
Het werkt heel goed omdat alles wat van ‘echte mensen’ zelf komt, als nog legitiemer, nog belangrijker beschouwd wordt. So again: the importance of PEOPLE!
MIJN ADVIES VOOR HET NIEUWE JAAR
We lijken steeds meer afstand te nemen van een gestileerde ‘officiële’ manier van marketing doen.
PEOPLE seems to be the keyword the year 2023!
Zorg er dus voor dat jij, als ondernemer, hier zeker en vast op inspeelt, mocht je dit nog niet doen.
Zet in op gesproken taal
Ga in interactie met echte mensen
Breng het persoonlijke van jouw onderneming goed naar de voorgrond
…
Zo zal jij 2023 ongetwijfeld rocken!
Blijf je graag on top of the trends, maar heb je er zelf niet altijd de tijd voor? No worries, ik doe dat met heel veel plezier voor jou! Stuur me dus gerust een berichtje en dan kijken we samen wat ik voor je kan doen.