Marketing in 2024: zo onderscheid je jezelf

We leven in een wereld waar het vrij gemakkelijk is geworden om een bedrijf te starten. Dat zorgt ervoor dat nieuwe ondernemingen, voor elke niche wat, als paddenstoelen uit de grond schieten. Allemaal heel tof, totdat je je er zelf middenin bevindt. Totdat je jezelf de existentiële ondernemersvraag stelt: hoe mij te onderscheiden? Vandaag wil ik het daarom met jou hebben over onderscheidende marketing.

Vaak denken mensen dan aan jij die zo veel mogelijk aandacht trekt. Jij die echt van de daken schreeuwt: “dit is mijn bedrijf!” Fout gedacht…Want bij onderscheidende marketing draait het eigenlijk vooral om een blijvende indruk nalaten. Jij wil jouw unieke vermogen in de markt gaan zetten, waardoor je meer klanten aantrekt en een hogere marktpositie bereikt.

Onderscheidende marketing: waarop inspelen?

Eigenlijk wil je bij onderscheidende marketing op een aantal elementen gaan inspelen. Vier om precies te zijn.

Nr1

Unieke value proposition

Een bedrijf dat zich onderscheidt in de markt, moet in eerste instantie een unieke value proposition hebben. Een waardepropositie heet dat in de marketing.

Het moet duidelijk zijn waarom jij doet wat je doet, waarom jij je dienst of product aanlevert en waarom dat bij jou beter is dan bij de concurrenten. Denk daarbij aan service, expertise, kwaliteit, design, innovatie…

Nr2

Een sterk merk

Ten tweede is het belangrijk dat je een sterk merk opbouwt wat ook moet doorkomen in jouw branding. Niet zo lang geleden nam ik daar een hele leuke, vooral handige aflevering over op. Wil je hier dus in meer detail op ingaan, luister aflevering 79 dan terug.

Nr3

Een topnoth customer service

Ten derde is het belangrijk dat jouw customer service supergoed is. We kunnen allemaal zo goed mogelijk aan marketing gaan doen, maar als jouw klantenervaring niet top is, dan wordt het gewoon heel moeilijk. Want op het einde van de rit zijn het vooral jouw klanten die jouw bedrijf mee maken of kraken.

Nr4

Content

Daarnaast moet jij ook inzetten op contentmarketing. Je moet aan storytelling doen en je moet met consistentie relevante content gaan bieden.

Blog podcast 82 A

Tips om jezelf te onderscheiden

Nu is natuurlijk jouw vraag: “hoe kan ik mij, als ondernemer, als ‘kleinere’ zaak zonder grote marketingbudgetten, onderscheidend in de markt zetten? Alsook: “hoe kan ik daarbij klanten aantrekken anno 2024?”

Bij deze een aantal tips om je eigen unieke zelf en bedrijf onderscheidend in de markt te gaan zetten.

Blog podcast 82 B

1. Origin story

Een krachtige origin story is een van de meest effectieve manieren om je te onderscheiden. Dit verhaal vertelt waarom je bent begonnen met ondernemen, wat daar de elementen zijn die voor jou belangrijk zijn en hoe je bent gekomen tot het bedrijf dat je nu hebt.

Neem mijzelf bijvoorbeeld. Mijn origin story is dat ik eigenlijk altijd sneller ben met dingen. Ik begon heel vroeg aan de universiteit. Ik heb altijd dingen anders willen doen. Met één van de highlights dat ik uit de corporate gouden kooi gebroken ben om te gaan ondernemen, terwijl ik daar in een heel comfortabele positie zat. Dat is mijn origin story.

En jij hebt er ook één. Wat is jouw verhaal? Denk daarover na. Bouw vervolgens jouw origin story op met de nodige highlights. En deel het daarna ook op zo veel mogelijk kanalen.

Wees authentiek!

Een verhaal is maar zo goed wanneer het ook echt is. Wanneer mensen echt het gevoel hebben: “ja, ja, dit resoneert met mij. Dit is echt. Ik voel het, ik zie het, ik snap het.”

2. Online Zichtbaarheid

Vandaag de dag is het belangrijk om echt zichtbaar te zijn. Het is niet genoeg om gewoon online aanwezig te zijn. Je moet gevonden kunnen worden. En dat doe je door:

  • een goede website te hebben
  • in te zetten op SEO
  • op een slimme manier advertenties in te zetten
  • funnels te maken

Allemaal elementen waar wij heel hard met onze eigen coachees op gaan werken. Want opnieuw: online zichtbaarheid vandaag de dag is essentieel.

Blog podcast 82 C

Geen kaas gegeten van online zichtbaarheid? Dan wil ik jou heel graag onze gratis challenge aanbieden! In 5 dagen gaan wij jou leren hoe jij je meer zichtbaar kan gaan maken. SEO, SEI, funnels, content… We leggen het allemaal uit!

Blog podcast 82 D

3. Social media

The place to be om je te onderscheiden? Social media, natuurlijk! Zet jezelf dus goed in de verf. Gebruik daarvoor zowel foto- en video-content zodat mensen jou kunnen ervaren, zodat ze jou echt kunnen voelen.

Om daar dan ook een hele sterke strategie bij op te bouwen. Het gaat dus niet gewoon om eender wat posten, maar echt wel om heel sterk strategisch te gaan posten. Welke topics werken beter dan andere? Wat wil mijn doelgroep zien? …

4. Social proof

Als jij je vandaag wilt onderscheiden in marketing, dan ga je er ten slotte ook voor moeten zorgen dat je social proof hebt. Jij kan ‘bewijs’ voorleggen van wat jouw klanten vinden en denken van jou.

Verzamel dus echt die testimonials, verspreid ze en integreer ze ook in jouw breder marketingverhaal. Want just so you know, marketing is veel meer dan alleen maar je eigen verhaal vertellen

Blog podcast 82 E

Alles wat ik hier opgesomd heb gaat jou helpen om jezelf te onderscheiden. Met misschien wel als dé grootste tip van ze allemaal: je moet echt jouw verhaal vertellen. Het gaat over jou, met de nodige herkenbaarheid voor jouw klant, of course.

Eens je jouw verhaal goed in de mond hebt, deel het zoveel als kan met de wereld. En dan ben ik ervan overtuigd dat jij je onderscheidt als nooit tevoren. You can do this! Ik geloof in jou!

Sidenote: Ik krijg ook vaak de vraag: “ja maar, sommige mensen kopiëren mij. Wat daarmee gedaan?”. Wel, als jouw verhaal sterk genoeg is, dan maakt het niet uit dat die mensen jou kopiëren. Zie het als een compliment en ga van daaruit verder met jouw eigen verhaal op jouw eigen unieke manier.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community