Meten is weten. En zeker in marketing.
Hoe vaak duik jij in de statistieken?
En gebruik jij wel de juiste tools?
Vaak lanceer je als ondernemer héél veel dingen. We werken aan onze website, plannen posts in op social media, doen aan e-mail marketing én misschien adverteer jij zelfs?
Maar wat is de impact? Wat levert dit jou op?
Sta jij af en toe stil bij de statistieken?
Het voordeel van online marketing is dat je kan meten, wanneer je de juiste tools gebruikt.
Maak er daarom een wekelijkse of tweewekelijkse gewoonte van om in je statistieken te duiken. Plan een vast moment in en analyseer de impact van je strategie.
Maar welke tools dan?
Weet je niet goed welke tools je moet gebruiken?
Hierbij een handig overzicht:
- Google Analytics: Google Analytics is gratis en biedt een schat aan informatie over je website. Indien je een WordPress website hebt, of een site via Wix of Weebly moet je de Google Analytics pixel wel nog implementeren. Dit is immers niet standaard voorzien. In Google Analytics kan je nagaan wie je bezoekers zijn, vanwaar ze komen en welke pagina’s het goed doen op je website. Je kan analyseren welke pagina’s leiden tot een vertrek en je kan conversies meten. Een aanrader!
- Facebook Page Insights / Instagram statistieken: heb je een pagina/account op Facebook en Instagram dan kan je gebruik maken van de Insights en Statistieken Tab. Deze bieden interessante informatie in jouw doelgroep (man/vrouw, leeftijd, locatie) en jouw posts. Welke zorgen voor het meeste bereik? Welke voor het meeste engagement? Met welke posts trek je nieuwe volgers aan?
- Adverteer je op social media? Dan moet je dit zeker doen via Facebook Business Manager. Dit is een gratis tool van Facebook waarmee je uitgebreidere advertentiemogelijkheden heb (gebruik nooit de Promoot-knop op Facebook en Instagram, daarover meer in een volgende post). In Facebook Business Manager kan je de resultaten van je advertenties zien, en kan je filteren op héél uitgebreide KPI’s. Welke ads zorgen voor bereik? Voor bezoeken naar je website? Voor conversies?
- Wanneer je aan e-mailmarketing doet, moet je zeker ook in de statistieken duiken. Ga na welke e-mails het meest geopend worden? Welke klikken het beste? En op wat voor links klikt je doelgroep? Is er een verschil tussen segmenten? Op welk moment van de dag verstuur je het best je e-mails? Elke e-mailmarketingtool laat toe om dit te analyseren.
Met deze tools kom je al een heel eind.
Maak er dus een gewoonte van om in de tools te duiken, want meten = weten.
En weten = makkelijker groeien en meer verkopen
[/et_pb_text][/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]