Een nieuwe dag en dus een nieuwe aflevering van onze podcastmarathon! Vandaag krijg je van mij allerlei inzichten en tips die jou de wereld van online adverteren en betaalde promoties veel gemakkelijker zullen maken. So let’s dive & get those advertisements of yours all the way to the top!
Eerst en vooral: waarom ik het ik het nu met jou wil hebben over dit onderwerp? Awel, ik deel vandaag dit verhaal omdat we het bij Boostways eigenlijk altijd gedaan hebben zonder advertenties. Tot op heden. Want nu zijn we er wel mee aan het experimenteren, samen met onze advertentie-expert (merci Lena van Adsocial!). Wat kan het ons opleveren als we wel online adverteren? Welke betaalde promoties doen het goed en welke niet? …
We experimenteren en leren bij. Waarom? Omdat adverteren een strategische keuze moet zijn. Het is niet alleen een simpele knop indrukken; het gaat echt om begrijpen, leren en aanpassen (meer daarover in de rest van dit artikel).
Dan, ten tweede: waarom ik de geschikte persoon ben om het over adverteren te hebben? Misschien wist je dat al over mij: voor ik begon met ondernemen werkte ik bij zowel Proximus als L’Oréal. Daar heb ik altijd met aanzienlijke advertentiebudgetten gejongleerd, zowel op Google als op andere kanalen, waardoor ik de kneepjes van het advertentievak goed in de vingers gekregen heb.
Wat ik jou hier en nu wil meegeven daarover?
Dat adverteren een universum is met oneindig veel mogelijkheden. Het gaat veel verder dan social media alleen. Denk aan partnerships, Youtube, bannering… Er is zoooooveeeeel mogelijk!
So we better dive in asap! NOW!
Adverteren begint bij de basics van jouw bedrijf
Wanneer coachees me vragen of het best is dat ze adverteren, zeg ik altijd dat ze eerst moeten kijken of de basics van hun bedrijf 100 % op punt staan: aanwezig op social media, goede landingspagina’s, vlotte e-mailmarketing…
Jouw basics in orde hebben is een must vooraleer je kan gaan adverteren!
Als je dan tot het adverteren gekomen bent, is het belangrijk om ook dit heel uitgebreid uit te werken én in vraag te stellen: wat wil jij met deze advertentie gaan bereiken? Wat is het uiteindelijke doel? Hoe kan je terugrekenen? …
Kortom, je moet een goede advertentiecampagne op poten zetten!
Een goede advertentiecampagne bestaat ook altijd uit een funnelmodel. In deze funnel zorg je ervoor dat je gezien wordt, dat mensen beginnen nadenken, dat ze gaan kopen.
Wat wij onder andere doen in onze trajecten is al deze verschillende acties vervolgens vertalen in een advertentiestrategie. We kunnen advertenties doen voor meer merkbekendheid en bereik. We kunnen advertenties doen om gezien te worden. We kunnen advertenties doen om iets te laten downloaden. We kunnen een advertentie doen om meteen een verkoop te pushen …
Ik zei het je al: de mogelijkheden zijn eindeloos!
Disclaimer 1
Uit alle ervaring die ik heb, kan ik je één ding zeggen: blijf als ondernemer ver weg van alle knopjes om advertenties live te zetten. Want adverteren is echt een vak apart. Het vraagt om heel veel kennis én kunde. Niet iets wat je zomaar snel kan leren dus…
Wat je als ondernemer wel kan én zelfs moet doen? Jij moet ervoor zorgen dat je een hele duidelijke advertentiestrategie klaar hebt én dat je op zijn minst een beetje weet hoe adverteren werkt, the basics and preferably a bit more!
Disclaimer 2
En hier is meteen ook de tweede disclaimer: adverteren is geen quick fix. Ik zie coachees vaak in paniek schieten wanneer hun advertenties niet meteen werken. Helaas werkt het zo niet. Advertenties zijn geen tovermiddel. Advertising is all about strategie, én zoals ik eerder al zei: ook jouw basics moeten op punt staan.
Heb je nu zoiets van: “Oei, Hannelore, na dit blogartikel heb ik het gevoel dat er toch nog een aantal zaken niet zo goed staan in mijn bedrijf. Dat die fundamenten waar je het over had, dat ik daar nog wel wat werk aan heb…”
No need to panic! Want wij hebben een gratis vijfdaagse challenge voor jou die jou helpt jouw online zichtbaarheid op punt te krijgen. En voor degenen die net dat tikkeltje verder willen gaan, overweeg om je op de wachtlijst te zetten voor onze Black Friday-deals. Want rarara… wie weet staat er wel een deal op je te wachten waarmee je alle fundamenten in je bedrijf kan versterken?
Ik verklap nog niet te veel … 🤐😉